Hodnocení tématu:
  • 3 Hlas(ů) - 4 Průměr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vektorování - návod
#1
Howdy!

Tak jo první post by měl bejt užitečnej, tak snad.
Protože jsem tu nikde nenašel pořádnej vektorovací tut. rozhodnul jsem se jeden udělat.

Pozn1: Tento návod nepočítá s příliš velkou předchozí zkušeností s vektory nebo grafickými programy.
Pozn2: Zásadně tykám a používám nespisovný koncovky přídavných jmen atd. Snad to moc poníkům (a lidem) vadit nebude.
Pozn3: Nejsem "Grammar Nazi" kdyžtak prosím o korekci
Pozn4: Nebudu používat názvy nástrojů, jsou hrozně dlouhý a nebaví mě to psát. Místo toho budu psát jenom klávesový zkratky (Kromě Ctrl+F6 = Beziérovky)

Dodatek: Kvůli pochopitelnýmu omezení obrázků na post, jsem to vyřešil tak, že jsem uvedl pouze odkazy na obrázky. Možná někdo přijde s lepším řešením...

Update!!!: Tak jo, tady je řešení: Místo návodu co je tady je lepší si otevřít tenhle obrázek! Je to mnohem přehlednější, než když si musí člověk každej obrázek otvírat ručně (a já je znova uploadovat, až je smáznou...) <-- doporučuju použít! Snad je to dostatečně nepřehlídnutelný...

Použitej program je Inkscape. Důvodů je víc, mezi hlavní patří to, že je to freeware a je multiplatformní. Tak začněme.

Update upozorneni: Tento post je neudrzovany a proto ma nefunkcni linky a obrazky. Pouzijte radsi tento obrázek! a ja se polepsim a pristi navod bude v PDF
--- Úvod

Vektorová grafika:
Vektorová grafika narozdíl od rastrové grafiky používá... a což přečtěte si to na wikině, stejně to nepotřebujete moc vědět.

Teorie k vrstvám.
Ti z vás, co se ke grafice dostali zatím jen přes mspaint a tudíž neví co to jsou vrstvy, projeďte si tohle, je to sice na PS ale funguje to úplně stejně. No a dál vektory se skládají z objektů, které se ještě mohou překrývat v jedné vrstvě, takže to je jako kdyby někdo vzal vrstvy a dal je do vrstvy. Hroznej binec ale neni to složitý.

Co budeme používat:
Panely:
1 - [Obrázek: krasny.png] - Výplň a obrys (Ctrl+Shift+F)
2 - [Obrázek: vrstvy.png] - Vrstvy (Ctrl+Shift+L)
Nástroje:
1 - [Obrázek: ipka.png] - Výběr a transfromace objektů (F1)
2 - [Obrázek: sipka2.png] - Úprava cest za pomoci uzlů (F2)
3 - [Obrázek: kruh.png] - Tvorba kruhů, elips a oblouků (F5)
4 - [Obrázek: pero.png] - Kresba Bezierových křivek a přímých čar (Shift+F6) (Beziérovky)
5 - [Obrázek: kaptko.png] - kapátko (F7)
6 - [Obrázek: cosiy.png] - Tvorba a úprava barevných přechodů (Ctrl+F1)
Uzly:
1 - [Obrázek: uzly.png] - Uzly (doporučuju si s nima pohrát a zjistit jak fungujou, blbě se to popisuje, takže to psát nebudu)

Po čerstvé instalaci doporučuju udělat následující:
Vypnout outliny (obrysy) objektů
přes Beziérovky sestrojíme trojúhelník. Vidíme že je bílí s černým okrajem, proto kliknem na libovolně barevnou barvu. Trojůhelník se nám vybarvil. Juchů, už umíme barvit objekty. V panelu Výplň a obrys klepneme na záložku "Vykreslení čar" a vybereme křížek kterej znamená "Bez barvy". Objekt (trojůhelník, nebo co si tam nadělal/a) vybereme přes F1 a teď Soubor -> Nastavení Ikscape -> vlevo vybrat pero -> "Vytvořit nový objekt s:" Vlastní styl nástroje -> Vzít z výběru.
(Pozn: Předtím jsme vybarvily objekt nějakou barvou, abysme viděli ten obrys. Doporučuju změnit barvu před posledním krokem zase na černou, protože od teď se každej novej objekt bude vytvářet s barvou tady nastavenou)

Dokud jsme ještě v tom nastavení, můžeme zaškrtnout pod položkou "Uzly" -> "Always show outline" což nám bude po najetí myší na objekt vykreslovat hranici objektu barvou kterou zvolíme. Je to podle osobních preferencí, mě to vyhovuje.

--- Vektorujeme

Seženeme si rastrovej obrázek, a importujeme ho do Inkscapu.
Pozn: Pokud obrázek rovnou otevřeme v Inkscapu, nemusel by se zobrazovat ve vrstvách. Důležité je aby byl obrázek součástí souboru, aby to nebyl pouze odkaz na umístění. (Tj, pokud se zeptá jestli embed nebo link, tak embed.)

pic

V panelu s vrstvama zamkneme vrstvu s obrázekem ze kterého budeme vektorovat. Uděláme novou vrstvu kterou označíme jako aktivní a nastavíme si průhlednost pomocí táhla. Jakou hodnotu potřebujem poznáme až začnem vektrorovat.

Budu nejprve vektorovat tělo a hlavu. Začnu plotem, takže si vyberu Beziérovky a udělám trojúhelník podle tmavě modré outliny u Dashie.

pic

přes F2 teď přetáhnu jednotlivý strany strany trojůhelníku tak aby přesně seděli. (dorovnávat to jde přes táhla) Podle toho v který části chytnu červenou linku, podle toho bude rozdílnej vliv na pravej a na levej uzel.

pic

Tak a máme první objekt.

pic

A todle je princip vektorování. Více méně už toho víc nepotřebuješ vědět.
Ale "we need to go deeper". Tak jdem.
Kopejtka jsou trochu těží nebude stačit trojúhelník, budem muset udělat mnohoůhelník.

pic

Nejdřív uděláme jednoduchou kostru, proto se stane, že někde nám to nebude moc dobře sedět. Vyřešíme to tak, že si dvojklikem na linku přidáme uzel do místa kde to nesedí. Většinou potom už jenom staší posunout samotnej uzel.

pic

Pokud se nám stane, že uzel dělá ostrý hrany který nechcem, ale uzel tam musí být přesně tak jak tam je, řeším to tak, že si udělam z obou stran uzle další uzly a ten prostřední umažu.

pic
V
pic
V
pic

Občas budeme muset udělat objekt o dvou bodech. Funguje to úplně stejně, akorát ten objekt neni z počátku vidět, dokud ho "neroztáhnem".

pic

Teď vidíme, že máme 2 objekty. Jelikož je outlina tvořena z jediného objektu, tak to chceme samozřejmě taky jeden.

pic
pic2

Proto označíme přes F1 (a shift) oba objekty stiskneme "ctrl + +" nebo "Křivka" -> "Sjednocení". Tady je důležité aby se oba objekty alespoň z části překrývaly, jinak to nebude fungovat.
Tak jo, doděláme outlinu Dashie.

pic

Tak. Teď uděláme ocásek. Vytvoříme novou vrstvu, která bude nad ostatníma. A do ní vyvektorujem outlinu ocásku. Já jsem to udělal tak, že jsem si nejdřív udělal celej ocásek jako jeden objekt.

pic

a potom jsem na něm udělal vnitřek, na kterej jsem aplikoval rozdíl.

pic

Dělá se to tak, že když máš na sobě ty dva objekty, oba vybereš, klepneš na Křivka -> rozdíl. Ze dvou objektů se stane jeden s dírou. A můžem jít vybarvovat. Pokud teď někdo pomyslel na plechovku s barvou tak by měl žádat o odpuštění. Ano, dá se použít, ale funguje špatně a my jí používat nebudem.

Místo toho vyberem Beziérovky a začnem s nima vektorovat červenou barvu, od které budem dále postupovat přes oranžovou ke žluté a takhle až k fialové. Takže beziérovky, teď využijem toho, že se objekty ve vrstvě překrývají. Vzpomeneme si na školku kdy sme vybarvovali omalovánky a budem to dělat skoro stejně. Ten objekt co má bejt červenej bude částečně zasahovat do outlajny ocasu, ale nesmí bejt na druhý straně vidět.
Long story short, koukej na pic.

pic

Snad je to z toho dostatečně vidět. Tak a teď vybereme ten červenej objekt (Nebo prostě ten co má bejt barevnej) a zmáčkneme End, musíme mít ale nástroj F1. To by mělo posunout objekt pod všechny ostatní objekty ve vrstvě, a vypadat by to mělo nějak takhle

pic

(Ještě sem zapoměl: Na barvení se používá nástroj kapátko, takže vybereme objekt kterej chceme vybarvit, potom dáme viditelnost vrstvy na nulu, nebo jí skrejeme a kapátkem buď kliknem, nebo kliknem a táhnem -> tak se nám vytvoří průměrovací kružnice, to aby sme mohli vybrat přesnější barvu, a ne třeba barvu ze špatnýho pixelu.)

Tak, tohle uděláme i pro všechny ostatní barvy, ale musíme jet postupně takže teď oranžovou, potom žlutou atd...
Výsledek:

pic

Tak teď se stejným způsobem podíváme na "Vlásky"
Zde narážím na problém č.1
Vrstva s vláskama musí být nad, a zároveň i pod vrstvou s hlavou, protože je tam ucho.

pic

To řeším následujícím způsobem: Zduplikuju vrstvu kde je ucho. Ok, Ouško. Přesunu ji nad všechny ostatní vrstvy. Vyberu všechny objekty kromě ucha a následně je smažu. A je to.
Teď vybarvíme zbytek, tj: hlavu a tělo a jsme zhruba v tomto bodě.

pic

Jde se na Cutie Mark

pic

Tak, a teď to nejotravnější a nejpracnější a vůbec nejtěžší a každej to dělá jinak: Oči. Dobře, očíčka.
Já si nejdřív vyvektoruju do nový vrstvy řasy.

pic

potom vezmu nástroj "Tvorba kruhů, elips a oblouků (F5)" a vyřežu do kůže díry. Nepřesnosti zamaskuju.

pic

tedy Křivka -> rozdíl
na druhé očíčko není potřeba používat kružnici či elipsu.

pic

Teď vybarvíme bělmo, potom si Uděláme jednu elipsu jako duhovku a na ní druhou jako zorničku.

pic

Tak a teď ještě třetí a čtvrtou elipsu jako odlesk.

pic

Uděláme ten divnej bordel co tam má. Nevim jak to pojmenovat. Dočasně si přesuneme oko do nějaké nové vrstvy a tu zduplikujeme. Smažem odlesk a zorničku, vybereme beziérovky a uděláme tam takovej skoro obdélník. Viz pic

pic

Tak teď použijeme křivka - dělení. elipsa se nám rozdělí a my dostaneme přesně tak velkej "bordel" kterej pasuje do oka. Jsou tam 2, takže postup opakujeme.

pic

Přesunem to zpět do vrstvy s okem a upravíme pořadí objektů tak aby to sedělo. Vybarvíme a vybereme nástroj "Tvorba barevných přechodů" pomocí kterého dobarvíme oko.

pic

Teď vybereme všechny části kromě bělma, a sjednotíme je do jednoho objektu pomocí Ctrl + G, to má výhodu, že nyní můžem s okem manipulovat jak se nám zachce, takže můžem klidně udělat Rainbow Derpy Dash. Přesunem zpět do původní vrstvy a pokud je to nutné, přeorganizujeme pořadí objektů ve vrstvě.

pic

Doděláme druhé oko. Tady v tom obrázku je to druhý oko takový random, takže ty elipsy budou muset bejt ustřižený, nebo něco. Toho docílíme tak že klepnem na elipsu, dáme Křivka -> Objekt na Křivku. Teď se s ní dá normálně komunikovat pomocí beziérovek.

[Obrázek: dashie.png]

ještě k exportování. Obrázek dostaneme do takový podoby v jaký chcem aby byl exportovanej. Tzn, určitě nechceme mít pozadí, takže skrejeme vrstvu s pozadím. Tak teď si obrázek oddálíme, vezmeme F1 a vybereme všechny objekty, např tak že klikneme v levo nahoru a přetáhneme všechno až doprava dolu. Měly bysme mít vybraný všechny objekty ve všech vrstvách, s výjimkou neviditelných vrstev. Teď klepnem na soubor -> exportovat bitmapu, záložka výběr (pokud není) nastavíme už jenom požadované rozlišení a kam se nám to uloží, klepnem na export a tím jsme hotovi.
Pište dotazy, podle toho tut. ještě upravím. 
A zkušený vektoristy žádám o další možná řešení některých věcí. Protože jak se zdá, každej člověk to dělá trochu  jinak, takže MŮJ způsob vektorování nemusí být ten nejlepší.

PS: Všechno co umím mě naučil qwerty! (no dobře všechno ne).
PPS: Přikládám .svg soubor, kdyby něco nebylo jasné, podívej se nejdřív do něj, je tam i pic, ze kterýho sem to dělal a nevystříhaný screeny. Je to na eDisku, do fóra to nahrát nejde, takže kdyžtak PM až to smáznou.
PPPS: UKLÁDEJ! Občas to má tendence padat.
Tak jo snad sem neporušil moc pravidel a snad to někdo využije...

pic

Já a Fluttershy přejem hodně vektorovacích úspěchů!
Dedicated to: Bronies.cz
Odpovědět
#2
skvělej návod, dost detailní, psaný jak pro debily(takže snad pochopím i já Pinkiehappy ), doufám, že půjde aplikovat i v sesterských programech (photoshop)
Odpovědět
#3
Mělo by to bejt podobný. Lidi v tom ty vektory taky dělaj, ale asi to nebude úplně stejný, protože PS je zaměřenej spíš na rastr. Pinkiehappy
Odpovědět
#4
Díky že ses o mě zmínil. Cejtim že moje e-fame vzrostla asi tak o 20%. Rainbowlaugh Seš fakt kámoš...
Odpovědět
#5
Vypadá to zajímavě, někdy si to přečtu a zkusím podle toho udělat nějakou hrůzu Rainbowlaugh

Zatím připínám.
That is not dead which can eternal lie, and with strange aeons even death may die.

H. P. Lovecraft
Odpovědět
#6
Super prace, koukam ze Ondra uz to pripnul.

jinak rikal jsi ze chces spoiler tag

uz by mel fungovat pod [ spoiler]text, ktery chces skryt[ /spoiler] (coz je, samozrejme, Flaimingova prace)
Odpovědět
#7
Moc dík, už to chápu (celkem) Rainbowlaugh
yayFluttershyouch
Odpovědět
#8
WOW! dakujem
https://youtu.be/OK4gr6k4hps
--
Hence nothing remains

except

for our

regrets.

Odpovědět
#9
Díky za super návod, tady je můj pokus... Pinkiesmile

Nejtěžší byly jednoznačně oči... Rainbowlaugh

[Obrázek: rainbow_dash_00001.png]
Odpovědět
#10
Ja som ale nemehlo! Tento návod je tu krásne razpísaní a ja aj tak vektorovať neviem! Rainbowlaugh
https://youtu.be/OK4gr6k4hps
--
Hence nothing remains

except

for our

regrets.

Odpovědět


Přejít na fórum:


Uživatel(é) prohlížející tohle téma: 1 host(ů)