--- Úvod
Vektorová grafika:
Vektorová grafika narozdíl od rastrové grafiky používá... a což přečtěte si to na
wikině, stejně to nepotřebujete moc vědět.
Teorie k vrstvám.
Ti z vás, co se ke grafice dostali zatím jen přes mspaint a tudíž neví co to jsou vrstvy, projeďte si
tohle, je to sice na PS ale funguje to úplně stejně. No a dál vektory se skládají z objektů, které se ještě mohou překrývat v jedné vrstvě, takže to je jako kdyby někdo vzal vrstvy a dal je do vrstvy. Hroznej binec ale neni to složitý.
Co budeme používat:
Panely:
1 -
- Výplň a obrys (Ctrl+Shift+F)
2 -
- Vrstvy (Ctrl+Shift+L)
Nástroje:
1 -
- Výběr a transfromace objektů (F1)
2 -
- Úprava cest za pomoci uzlů (F2)
3 -
- Tvorba kruhů, elips a oblouků (F5)
4 -
- Kresba Bezierových křivek a přímých čar (Shift+F6) (Beziérovky)
5 -
- kapátko (F7)
6 -
- Tvorba a úprava barevných přechodů (Ctrl+F1)
Uzly:
1 -
- Uzly (doporučuju si s nima pohrát a zjistit jak fungujou, blbě se to popisuje, takže to psát nebudu)
Po čerstvé instalaci doporučuju udělat následující:
Vypnout outliny (obrysy) objektů
přes Beziérovky sestrojíme trojúhelník. Vidíme že je bílí s černým okrajem, proto kliknem na libovolně barevnou barvu. Trojůhelník se nám vybarvil. Juchů, už umíme barvit objekty. V panelu Výplň a obrys klepneme na záložku "Vykreslení čar" a vybereme křížek kterej znamená "Bez barvy". Objekt (trojůhelník, nebo co si tam nadělal/a) vybereme přes F1 a teď Soubor -> Nastavení Ikscape -> vlevo vybrat pero -> "Vytvořit nový objekt s:" Vlastní styl nástroje -> Vzít z výběru.
(Pozn: Předtím jsme vybarvily objekt nějakou barvou, abysme viděli ten obrys. Doporučuju změnit barvu před posledním krokem zase na černou, protože od teď se každej novej objekt bude vytvářet s barvou tady nastavenou)
Dokud jsme ještě v tom nastavení, můžeme zaškrtnout pod položkou "Uzly" -> "Always show outline" což nám bude po najetí myší na objekt vykreslovat hranici objektu barvou kterou zvolíme. Je to podle osobních preferencí, mě to vyhovuje.
--- Vektorujeme
Seženeme si rastrovej obrázek, a importujeme ho do Inkscapu.
Pozn: Pokud obrázek rovnou otevřeme v Inkscapu, nemusel by se zobrazovat ve vrstvách. Důležité je aby byl obrázek součástí souboru, aby to nebyl pouze odkaz na umístění. (Tj, pokud se zeptá jestli embed nebo link, tak embed.)
pic
V panelu s vrstvama zamkneme vrstvu s obrázekem ze kterého budeme vektorovat. Uděláme novou vrstvu kterou označíme jako aktivní a nastavíme si průhlednost pomocí táhla. Jakou hodnotu potřebujem poznáme až začnem vektrorovat.
Budu nejprve vektorovat tělo a hlavu. Začnu plotem, takže si vyberu Beziérovky a udělám trojúhelník podle tmavě modré outliny u Dashie.
pic
přes F2 teď přetáhnu jednotlivý strany strany trojůhelníku tak aby přesně seděli. (dorovnávat to jde přes táhla) Podle toho v který části chytnu červenou linku, podle toho bude rozdílnej vliv na pravej a na levej uzel.
pic
Tak a máme první objekt.
pic
A todle je princip vektorování. Více méně už toho víc nepotřebuješ vědět.
Ale "we need to go deeper". Tak jdem.
Kopejtka jsou trochu těží nebude stačit trojúhelník, budem muset udělat mnohoůhelník.
pic
Nejdřív uděláme jednoduchou kostru, proto se stane, že někde nám to nebude moc dobře sedět. Vyřešíme to tak, že si dvojklikem na linku přidáme uzel do místa kde to nesedí. Většinou potom už jenom staší posunout samotnej uzel.
pic
Pokud se nám stane, že uzel dělá ostrý hrany který nechcem, ale uzel tam musí být přesně tak jak tam je, řeším to tak, že si udělam z obou stran uzle další uzly a ten prostřední umažu.
pic
V
pic
V
pic
Občas budeme muset udělat objekt o dvou bodech. Funguje to úplně stejně, akorát ten objekt neni z počátku vidět, dokud ho "neroztáhnem".
pic
Teď vidíme, že máme 2 objekty. Jelikož je outlina tvořena z jediného objektu, tak to chceme samozřejmě taky jeden.
pic
pic2
Proto označíme přes F1 (a shift) oba objekty stiskneme "ctrl + +" nebo "Křivka" -> "Sjednocení". Tady je důležité aby se oba objekty alespoň z části překrývaly, jinak to nebude fungovat.
Tak jo, doděláme outlinu Dashie.
pic
Tak. Teď uděláme ocásek. Vytvoříme novou vrstvu, která bude nad ostatníma. A do ní vyvektorujem outlinu ocásku. Já jsem to udělal tak, že jsem si nejdřív udělal celej ocásek jako jeden objekt.
pic
a potom jsem na něm udělal vnitřek, na kterej jsem aplikoval rozdíl.
pic
Dělá se to tak, že když máš na sobě ty dva objekty, oba vybereš, klepneš na Křivka -> rozdíl. Ze dvou objektů se stane jeden s dírou. A můžem jít vybarvovat. Pokud teď někdo pomyslel na plechovku s barvou tak by měl žádat o odpuštění. Ano, dá se použít, ale funguje špatně a my jí používat nebudem.
Místo toho vyberem Beziérovky a začnem s nima vektorovat červenou barvu, od které budem dále postupovat přes oranžovou ke žluté a takhle až k fialové. Takže beziérovky, teď využijem toho, že se objekty ve vrstvě překrývají. Vzpomeneme si na školku kdy sme vybarvovali omalovánky a budem to dělat skoro stejně. Ten objekt co má bejt červenej bude částečně zasahovat do outlajny ocasu, ale nesmí bejt na druhý straně vidět.
Long story short, koukej na pic.
pic
Snad je to z toho dostatečně vidět. Tak a teď vybereme ten červenej objekt (Nebo prostě ten co má bejt barevnej) a zmáčkneme
End, musíme mít ale nástroj F1. To by mělo posunout objekt pod všechny ostatní objekty ve vrstvě, a vypadat by to mělo nějak takhle
pic
(Ještě sem zapoměl: Na barvení se používá nástroj kapátko, takže vybereme objekt kterej chceme vybarvit, potom dáme viditelnost vrstvy na nulu, nebo jí skrejeme a kapátkem buď kliknem, nebo kliknem a táhnem -> tak se nám vytvoří průměrovací kružnice, to aby sme mohli vybrat přesnější barvu, a ne třeba barvu ze špatnýho pixelu.)
Tak, tohle uděláme i pro všechny ostatní barvy, ale musíme jet postupně takže teď oranžovou, potom žlutou atd...
Výsledek:
pic
Tak teď se stejným způsobem podíváme na "Vlásky"
Zde narážím na problém č.1
Vrstva s vláskama musí být nad, a zároveň i pod vrstvou s hlavou, protože je tam ucho.
pic
To řeším následujícím způsobem: Zduplikuju vrstvu kde je ucho. Ok, Ouško. Přesunu ji nad všechny ostatní vrstvy. Vyberu všechny objekty kromě ucha a následně je smažu. A je to.
Teď vybarvíme zbytek, tj: hlavu a tělo a jsme zhruba v tomto bodě.
pic
Jde se na Cutie Mark
pic
Tak, a teď to nejotravnější a nejpracnější a vůbec nejtěžší a každej to dělá jinak: Oči. Dobře, očíčka.
Já si nejdřív vyvektoruju do nový vrstvy řasy.
pic
potom vezmu nástroj "Tvorba kruhů, elips a oblouků (F5)" a vyřežu do kůže díry. Nepřesnosti zamaskuju.
pic
tedy Křivka -> rozdíl
na druhé očíčko není potřeba používat kružnici či elipsu.
pic
Teď vybarvíme bělmo, potom si Uděláme jednu elipsu jako duhovku a na ní druhou jako zorničku.
pic
Tak a teď ještě třetí a čtvrtou elipsu jako odlesk.
pic
Uděláme ten divnej bordel co tam má. Nevim jak to pojmenovat. Dočasně si přesuneme oko do nějaké nové vrstvy a tu zduplikujeme. Smažem odlesk a zorničku, vybereme beziérovky a uděláme tam takovej skoro obdélník. Viz pic
pic
Tak teď použijeme křivka - dělení. elipsa se nám rozdělí a my dostaneme přesně tak velkej "bordel" kterej pasuje do oka. Jsou tam 2, takže postup opakujeme.
pic
Přesunem to zpět do vrstvy s okem a upravíme pořadí objektů tak aby to sedělo. Vybarvíme a vybereme nástroj "Tvorba barevných přechodů" pomocí kterého dobarvíme oko.
pic
Teď vybereme všechny části kromě bělma, a sjednotíme je do jednoho objektu pomocí Ctrl + G, to má výhodu, že nyní můžem s okem manipulovat jak se nám zachce, takže můžem klidně udělat Rainbow Derpy Dash. Přesunem zpět do původní vrstvy a pokud je to nutné, přeorganizujeme pořadí objektů ve vrstvě.
pic
Doděláme druhé oko. Tady v tom obrázku je to druhý oko takový random, takže ty elipsy budou muset bejt ustřižený, nebo něco. Toho docílíme tak že klepnem na elipsu, dáme Křivka -> Objekt na Křivku. Teď se s ní dá normálně komunikovat pomocí beziérovek.
ještě k exportování. Obrázek dostaneme do takový podoby v jaký chcem aby byl exportovanej. Tzn, určitě nechceme mít pozadí, takže skrejeme vrstvu s pozadím. Tak teď si obrázek oddálíme, vezmeme F1 a vybereme všechny objekty, např tak že klikneme v levo nahoru a přetáhneme všechno až doprava dolu. Měly bysme mít vybraný všechny objekty ve všech vrstvách, s výjimkou neviditelných vrstev. Teď klepnem na soubor -> exportovat bitmapu, záložka výběr (pokud není) nastavíme už jenom požadované rozlišení a kam se nám to uloží, klepnem na export a tím jsme hotovi.