23.06.2014, 17:05
(Tento příspěvek byl naposledy změněn: 23.06.2014, 17:12 uživatelem Pony-Motronic. Edited 1 time in total.)
Greytail: Souhlas.
Kočičák: No...západní Němci postavili to Německo po válce taky...a myslím, že na tom byli daleko hůř, než my. A velmi rychle se znovu dostali na čelní pozici v Evropě...
Co se týče USA - tak tam je problém především v tom, že se striktně nedrželi toho kapitalismu. Jako krásný příklad lze uvést giganta General Motors, kterého musel zachraňovat stát. Fabrika se kdysi v 50-tých (možná začátkem 60-tých let) snažila stát maximálně sociální. Garantovala lidem penzi, jistotu zaměstnání, zdravotní péči a nevím co všechno ještě. Tohleto stálo fabriku obrovské peníze. Peníze, které místo vývoje nasypal GM do sociálních jistot. Ono to tak nějak šlo, dokud se prodávala auta. Postupně však lidi přestali mít o zastaraná auta od GM zájem. Prodej slábnul a fabrika už sociální programy ze svých rezerv nedokázala utáhnout...začal bludný kruh. Dělníci chodili do prace a hráli tam třeba celý den karty. Samozřejmě za to museli dostat zaplaceno, protože GM garantoval...v roce 2008 (pokud ten rok není přesně, poprosím o opravu) se fabrika octla v bankrotu. Stát jí vzal pod svá křídla a napumpoval do ní peníze...peníze daňových poplatníků, aby její zaměstnanci mohli pracovat (nebo nadále hrát karty). A jak vypadá současný GM? Že vyrábí naprosto nekonkurenceschopná auta ví každý, kdo do aut trochu vidí. Ale třeba nedávný problém se spínacími skříňkami ukázal, jak funguje centrálně řízené hospodářství
. Zatímco třeba BMW reaguje promptně na jakýkoli problém okamžitou svolávací akcí, GM nechal problém se spínací skříňkou plavat velmi dlouhou dobu a ani smrtelné nehody způsobené zlyháním "zapalování" ho nedonutilo svůj přístup přehodnotit. Spínací skříňka totiž měla sfušovanou západku a ta nedržela v poloze. Při nárazu vozidla se tak vrátila do parkovací polohy, co znefunkčnilo např. airbagy.
Jeden člen mý rodiny byl kostruktérem v Tesle Přelouč k.p. (i proto vím tolik o magnetofonech) a řekl mi dost o zákulisí firmy. Ten nešťastnej model uváděli do prodeje 5 let (povedlo se v roce 1978). Že byl za 5 let zastaranej je jasný. Proč se to stalo? Projekt prvního tříhlavýho magnetofonu Tesla s označením Hi-Fi sahal někam na začátek 70-tých let. Konstruktéři dostali za úkol navrhnout magnetofon z tehdy dostupných dílů. Samozřejmě zkonstruovat zařízení podle normy DIN45500 s omezenou součástkovou základnou, to byl vcelku nelehký úkol. Neměli vhodný motorky, hlavy, VU-metry, potenciometry a další součástky. Subdodavatelé pořád čekali na nějaká razítka z vrchu, válcovny nebyly s to lisovat velmi tvrdý ferit pro nový typ magnetických hlav, MEZ Náchod neuměl dodat potřebný motor, protože jeho vybavení bylo zastaralé atd. Metra Blansko nabízela budíky, ze kterých se smáli i žáci základní školy a pro magnetofon třídy hifi to byla ostuda. A i na tyto aušusový díly se čekalo, protože nebyly. Nic nebylo. Dovoz kvalitních dílů ze západu nebyl možný. Když byl poprvé prototyp hotový a mělo se najet na výrobu, zjistilo se, že některé součástky už dodavatelé neumí dodat, na skladech mají omezený počet a tak je třeba magnetofon přepracovat. A tak se improvizovalo, až v roce 1978 vyšel na trh vytoužený československý 3-hlavák kategorie hifi. Co to bylo? Zvukově průměrný, vzhledově hnusný a zoufale poruchový přístroj nefunkční už v katalogu. Co se s tím servisáci natrápili a kolik vyšlo změnových listů pro servisní manuály, aby se z toho stal jakž-takž funkční přístroj...
Ano, i takhle vypadá centrálně řízené hospodářství, kde stát do všeho kecá...
Kočičák: No...západní Němci postavili to Německo po válce taky...a myslím, že na tom byli daleko hůř, než my. A velmi rychle se znovu dostali na čelní pozici v Evropě...
Co se týče USA - tak tam je problém především v tom, že se striktně nedrželi toho kapitalismu. Jako krásný příklad lze uvést giganta General Motors, kterého musel zachraňovat stát. Fabrika se kdysi v 50-tých (možná začátkem 60-tých let) snažila stát maximálně sociální. Garantovala lidem penzi, jistotu zaměstnání, zdravotní péči a nevím co všechno ještě. Tohleto stálo fabriku obrovské peníze. Peníze, které místo vývoje nasypal GM do sociálních jistot. Ono to tak nějak šlo, dokud se prodávala auta. Postupně však lidi přestali mít o zastaraná auta od GM zájem. Prodej slábnul a fabrika už sociální programy ze svých rezerv nedokázala utáhnout...začal bludný kruh. Dělníci chodili do prace a hráli tam třeba celý den karty. Samozřejmě za to museli dostat zaplaceno, protože GM garantoval...v roce 2008 (pokud ten rok není přesně, poprosím o opravu) se fabrika octla v bankrotu. Stát jí vzal pod svá křídla a napumpoval do ní peníze...peníze daňových poplatníků, aby její zaměstnanci mohli pracovat (nebo nadále hrát karty). A jak vypadá současný GM? Že vyrábí naprosto nekonkurenceschopná auta ví každý, kdo do aut trochu vidí. Ale třeba nedávný problém se spínacími skříňkami ukázal, jak funguje centrálně řízené hospodářství
. Zatímco třeba BMW reaguje promptně na jakýkoli problém okamžitou svolávací akcí, GM nechal problém se spínací skříňkou plavat velmi dlouhou dobu a ani smrtelné nehody způsobené zlyháním "zapalování" ho nedonutilo svůj přístup přehodnotit. Spínací skříňka totiž měla sfušovanou západku a ta nedržela v poloze. Při nárazu vozidla se tak vrátila do parkovací polohy, co znefunkčnilo např. airbagy.
Jeden člen mý rodiny byl kostruktérem v Tesle Přelouč k.p. (i proto vím tolik o magnetofonech) a řekl mi dost o zákulisí firmy. Ten nešťastnej model uváděli do prodeje 5 let (povedlo se v roce 1978). Že byl za 5 let zastaranej je jasný. Proč se to stalo? Projekt prvního tříhlavýho magnetofonu Tesla s označením Hi-Fi sahal někam na začátek 70-tých let. Konstruktéři dostali za úkol navrhnout magnetofon z tehdy dostupných dílů. Samozřejmě zkonstruovat zařízení podle normy DIN45500 s omezenou součástkovou základnou, to byl vcelku nelehký úkol. Neměli vhodný motorky, hlavy, VU-metry, potenciometry a další součástky. Subdodavatelé pořád čekali na nějaká razítka z vrchu, válcovny nebyly s to lisovat velmi tvrdý ferit pro nový typ magnetických hlav, MEZ Náchod neuměl dodat potřebný motor, protože jeho vybavení bylo zastaralé atd. Metra Blansko nabízela budíky, ze kterých se smáli i žáci základní školy a pro magnetofon třídy hifi to byla ostuda. A i na tyto aušusový díly se čekalo, protože nebyly. Nic nebylo. Dovoz kvalitních dílů ze západu nebyl možný. Když byl poprvé prototyp hotový a mělo se najet na výrobu, zjistilo se, že některé součástky už dodavatelé neumí dodat, na skladech mají omezený počet a tak je třeba magnetofon přepracovat. A tak se improvizovalo, až v roce 1978 vyšel na trh vytoužený československý 3-hlavák kategorie hifi. Co to bylo? Zvukově průměrný, vzhledově hnusný a zoufale poruchový přístroj nefunkční už v katalogu. Co se s tím servisáci natrápili a kolik vyšlo změnových listů pro servisní manuály, aby se z toho stal jakž-takž funkční přístroj...
Ano, i takhle vypadá centrálně řízené hospodářství, kde stát do všeho kecá...