Teprve jsem se dokopal podívat se na poslední Sborník, a prozatím jsem alespoň projel kresby. Mé hodnocení není o tom, že bych to dokázal lépe, jen hodnotím ze svého pohledu, co mi líbí a co ne (to tedy neznamená, že jde o nějakou obecnou pravdu a měli byste se jí řídit).
Obal:
vzhledem k tomu, že jsem pro obal hlasoval, tak to mělo určitě své důvody. Líbí se mi ta kombinace s černou barvou, efekt sněhu a zajímavě provedené pozadí, které, byť jen pár tahů, působí docela přirozeně.
Jen u Shining Armoura mám takové zvláštní hlodání, zda je anatomie přední části trupu v pořádku (neladí mi s hlavou a zadnicí).
Nicméně, v rámci celého sborníku to není nejlepší výtvor (což na druhou stranu je svým způsobem dobře - není nejhorší, ale ani nenastaví laťku nesmyslně vysoko hned na začátku).
Literárium - strana 6:
Líbí se mi barevné podání a styl přesahů bez jasných kontur. Krásné jsou vlasy.
Co mi osobně nesedlo byla svým způsobem hlava. Vím, že to bude nejspíš prostě osobní styl autora, a sám nevím, co konkrétně tam je divné, zda chybějící nosdry a nebo příliš kulaté oči (nevím, zda mám pravdu, ale myslím si, že by spodní hrana měla být mírně přivřenější). Také ucho bych čekal spíše obráceně (slabší hrana vpředu). Ale je prostě jen možné, že jsem ovlivněn očekáváním nějaké anatomie, kterou považuji za správnou, a tak to subjektivně hodnotím jako špatné.
Tanner a Wendy:
10: až na pravé poníkovo oko je to dobré (snad mi bude prominuto, ale moc chválit neumím). Líbí se mi čisté kontury
15: v rámci stylu bych se zaměřil na velikost čumáku (brady) a očí (tím, že jsou jakoby vidět jen z půlky nepůsobí zrovna věrohodně) + u zadních nohou by možná prospělo mírné rozšíření prostoru, kde jsou kopýtka (chce to zkrátka zkusit, buď se to líbit bude nebo ne). Rovněž bych mírně vypulil odvrácenou tvář. Dobře provedená hříva a ocas.
23: je to jen můj názor, ale když zakryji palcem celou pravou (POV poníka, pro nás levou) tvář, tak jako celek vypadá pak obrázek dokonale
Bio Arrac a Dyonys:
- zaměřil bych se víc na oči, a brát je jako koule v důlcích, a nikoliv jako obrázek kulaté duhovky na jedné obří kouli o velikosti hlavy. Rovněž zakryté tváře bych spíš maloval vypoulené ven - pomohlo by to vyrušit ten placatý vzhled (společně s dokreslením nadočnicových kostí). Za zvážení by rovněž stálo odlišit místo, kde končí spodní čelist proti vrchní, zvlášť u hřebce, či o něco menší oči.
Zlatá zachránka:
33: bohužel jako celek nemohu moc dobře pochválit, ale líbí se mi okna a hlava poníka.
35: už mnohem lepší obrázek. Líbí se mi provedení ocasu, hřívy, zadních nohou a křídel (řekněme v rámci stylu obrázku a možností - kostrbatější čáry, přetahy u předních nohou)
Zecora:
38: ještě mnohem lepší než ty dva předchozí. Líbí se mi barvy, byť provedení oblohy (tahy) je už na hraně. Zecora je úplně skvělá, pokud jde o hlavu a krk. Co se týče zbytku (mj. má ocas trochu nízko), je zde nepoměr mezi tloušťkou nohou, těla a jeho délkou.
Půlnoční hodina:
41: tady se mi zase pro změnu líbí pozadí a těla poníků, za to hlavy jsou poněkud horší, ale to přijde nejspíš časem cvikem.
Od Discorda pro Fluttershy:
42:obrázek jako celek má hezké barevné podání a styl. Ale je zde velký rozdíl mezi kvalitou Discorda (super) a Fluttershy (ne tak moc, oči, 3D, čumák, atd.)
Bio Birdyy a Marmouset
- hřebec v brnění je myslím v pořádku, a vypadá docela dobře. Tomu levému by v tomto úhlu nejspíš pomohlo trochu jinak nakreslit nosdry, zmenšit spodní čelist (i výškově) a upravit levé ucho.
Láska Andělská:
52: co dodat. Jednoduchý, hezký a účinný styl, dobré barvy. Plus kreslit poníky zezadu považuji za kumšt. Jediná výtka je k pozici rohu, který by měl být spíš víc vlevo (takto vypadá jako boční kulomet
).
55: bez výhrad, hezky provedené. Snad až na to, že přemýšlím, kudy z té čapky vedou ven uši.
56: krásná jednoduše udělaná krajinka. Hádám, nějaká forma pastelek na texturovaný papír? Protože to je moc dobře provedené. Černé kontury bych ale asi nepoužíval na objekty v pozadí, zvláště třeba na světle zelené objekty. Už jsem si na tom nabil tlamu párkrát taky (přitom v místě, kam vede cestička, tam kontura není a vypadá to dobře).
Bio Eresiel Ranwa a Skřivan:
- této krásně jednoduché kresbě s jemnými konturami a jemným stínování nelze nic vytknout. Líbí se mi na 100%
U sta mořských ďasů:
69: tady nemám, co bych dodal.
70: ditto. Je to graficky, technicky a anatomicky super, ale nějak to na ně nepůsobí emočně (je to spíš takový komixový styl nebo v případě animáků akční)
73: budu se opakovat, ale..
76: ale objekty jsou už zajímavější, toto se mi líbí. Jen pár otazníků: ta truhla má klesající vrch (narážka na izometrii)? A šrafování vtřniku víka bych udělal spíš do obloučku (takto to vypadá, jako kdyby bylo víko zespodu prosklené rovnou deskou)
Bio Frolda a Cally:
- zde rovněž není co vytknout. Jednoduchá a naproti detailnější kresby, obě provedené velmi dobře (zvlášť, když sám neumím ještě moc dobře psy). A nebudu zastírat, že se mi tento styl čumáků ála G1/G3 líbí.
Jazyk květů:
86: krásně provedené všechno, alespoň co mohu posoudit. Jen ta ohnutá noha mi přijde, že když jí narovná, bude o něco delší než ostatní nohy.
89: opět pěkný obrázek, velmi jednoduchý ale přitom účinný styl. Ještě jsem nečetl povídku, ale přemýšlím, co je ten objekt vlevo (hádal bych toaletní papír, kus navinuté látky nebo něco v tom smyslu
protože třeba jinak hrnek vpravo je dokonalý)
92: toto je už horší. Stále to ještě vypadá dobře, ale je to takové hrubé v porovnání s předchozími
98: doufám, že z toho poníka bez očí nebudu mít noční můry
104: hezký květ (teda alespoň doufám). Téměř až realistický.
106: ta téměř až nadměrně vysoko umístěná pata u zadních nohou, to byl záměr? Nebo to byl neopravený skeč? Protože na straně 86 je ta anatomie zcela jiná (a proti ní nemám jediné slovo). Možná bych zkusil, vzhledem k tvému stylu obřích čumáčků, zkusit občas nekreslit tak výrazně tu křivku, která spojuje nos s ústy.
109: až na dvojitou nosdru je to krásné. Jen jsem si všiml takové zvláštnosti, že ponička má sevřené přední kopýtko, jako kdyby držela mikrofon, ale ten je opticky na nikoliv v dlani ale na vnější straně.
111: kytičky. Jednoduché, ale účinné ztvárnění.
Bio Katrinka a Baterka:
- po barevné a technické stránce nemám co bych kritizoval (ve smyslu, že by se mi to nelíbilo). Jen mi občas nesedne tvůj styl obličejů, a zde to je ten případ (samička). Byť je svým způsobem roztomilá, vidět ji v pohybu, asi bych měl kvůli pusince a očím noční můry
Srdečné pozdravy z Ponyvillu:
126: koukám, že máme oba přetrvávající zvyk z mládí kreslit smrky a jehličnany obecně naprosto obráceně (směr větví), než jak jsou v reálu (zvláště ty horní), ale spíš, jako jsou v erbech či různých zmenšených modelech k vláčkům, ale jinak je to celkem pěkné. Nedostatek detailů pak nenutí člověka v tom hledat drobné chybičky..
133: grafické ztvárnění siluety je dobré (s tím mám problémy), ale za veškerou anatomii bych zabil
(jo pravda, v tom případě bych už hodněkrát spáchal sebevraždu)
Bio Mácaman a Ereisel Ranwa:
- hezky čisté kresby, byť jednodušší provedení. Na každém se mi líbí něco: klisnička mi barvami a hřívou připomíná Bon Bon, ale na tlamičce mi něco nesedí (nevím přesně co). Ale na roztomilosti jí to neubírá, a to je v mém případě často hlavní kritérium. Styl hřebce je mi povědomý, docela se mi líbí, jen nevím, kde jsem ho už viděl. Ale nedělal bych mu řasy - vypadá pak spíš jako holka, byť je statnější (alespoň já si vždycky řasy v animaci spojím s dívkami).
Queen Heart:
- dobrý nápad s těmi růžemi mezi odstavci (a hezké provedení)
143: krásná kresba, anatomie a stínování. Méně je někdy skutečně více (chybějící kontury)
146-147: nemám slov. Byť je to zjednodušené, tak neméně působivé. Hezké (a správné) stínování, lepší vlak na kolejích než ve FIM
Byť si nejsem moc jistý, zda jejich perspektiva je správná (pražce). Jinak ale jako celek moc hezké (rostlinky, anatomie)
153: zajímavé umělecké provedení, ale 100% spokojenost (hlavně s poníkem).
Bio Rwakk a Drawirm:
- musím říci, že vzhledem k ilustracím v povídce bych nepoznal, že jde o stejného autora (jednodušší styl). Ale jinak se mi líbí stínování, jemné kontury (nekontrastní), vystupování postav mimo rámec a stavba těla poníků (snad až na uši zeleného poníka, které jsou příliš nízko - dost možná by daný poník ani nedokázal plně otevřít oči, kdyby se něčemu chtěl animácky divit).
Elementy Harmonie:
Sen o Fluttershy:
Exploze na obloze:
Zrod princezny:
Od smutku ke smíchu:
160,161,162,163,165,166,169: zde to bude velmi jednoduché: Anatomie, kresba, stínování, ROZTOMILOST, variabilita póz a natočení těla či hlavy, i ten hranatější styl.. Napsal bych víc, ale kde nic není, ani smrt nebere a tak můžeš brát chybějící kritiku jako výraz mého nejvyššího obdivu (jediná Rarity dostala 99 % ze sta, ale sám ani nevím, co se mi přesně nezdá - něco s pusinkou či nosánkem - "hej, Rarity, ty vypadáš zrovna tak, jak já se teď cejtím, smrk!")
Bio Sc@lix a Eugene:
- jednodušší styl s hranatějšími rysy téměř bez kontur. To se mi líbí. Byť mi sem tam hapruje správná představa o stínování (která místa by měla být tmavší, hlavně v oblasti obličeje), nemůžu tentokrát jinak než neodpustit i tlamičku modrého poníka. Velmi mi to připomíná stínováním disneyovky, stejně jako stínování té hřívy (vyvolává to ve mě vzpomínky na snovou sekvenci v Bambi 2), takže tady jdou všechny drobnosti stranou. A navíc, pokud jde o nás dva, nejspíš to budu já, kdo chápe anatomii a stínování špatně
Na cestě:
180: po útoku Eugenovské roztomilosti budu asi hodně ovlivněn. Slabé kontury a jemné stínování se docela dobře doplňuje, byť vzhledově jsou postavy trochu divné (jen můj subjektivní dojem, anatomicky jsou v pořádku). Ponička je asi tak nejhezčí (byť má trochu moc velkou hlavu proti zbytku těla).
Bio SecreterceS a Dbleki:
- velmi čistý styl, kde je přítomno pro mne naprosto přijatelné stínování, které tak ani nemusí být nutně fyzikálně správně (neříkám, že třeba není, jen že to tady vůbec nemám potřebu řešit). Anatomicky a vůbec je to celé perfektní. Ten bílý obrys je rovněž zajímavý (původně jsem ho i přehlédl). Jedno z nejlepších vyjádření výrazů tváře (tvar očí) v Bio sekcích.
Návrat baronů:
- Z důvodu konfliktů zájmů nebudu hodnotit včetně Bia.
Galerie:
strana 216: Opět zajímavá kresba bez výrazných kontur, s dobře provedenými vlasy, byť bez výraznějšího stínování/odlesků. Chybí mi tam snad jen výraznější brada, ale to je detail. Kresba vystupující z obrazu/pozadí je ve Sborníku na více místech, ale rozhodně dokáže zaujmout i tak.
Vortex:
- jednoduchá kresba, líbí se mi ocas a hlava. Měl bych jen pár namítek k anatomii: spodní čelist o ždibíček zkrátit (pomáhá to trochu navodit dojem reálnějšího poníka), spodní hrana nohou by se měla rozšiřovat (pokud se budeme držet toho stylu), a napojení těla-zadní nohy působí, jakoby poník měl propadlou pánev (pomohlo by posunout část z cutie markem výš, hlavně co se týče zadní křivky u ocasu, resp. jejího napojení na patu). Také úhel rohu bych možná upravil (vzato jako reálné zvíře, vadil by v zorném poli asi víc než nám nos).
První let:
- na obrázku nemám moc co vyzdvihnout, ale více méně ani co záporně kritizovat. Reprodukce je nicméně dokonalá v tom, že bych stránku nehádal na tisk, ale na čerstvě nakreslenou pastelkami. Některé části vypadají ale díky tomu jakoby nedokončené (okna) vůči zbytku, a dole je špinavý papír (ano, vím, to říká ten pravý
), buď držet ruku zvednutou (což já teda nezvládám) a nebo si ji podložit třeba čistým papírem. Když ani to nepomůže, stále ještě je možná digitální guma po naskenování do PC.
Cesta:
- krásná, velmi jednoduchá kresba. Roztomilá hlava. Pouze plášť je trochu matoucí v tom, že vypadá jako kdyby šlo o přední nohy (ty správné pak kvůli tomu zanikají). U některých částí je jakoby chybějící stínování (obličej, pravá přední noha - z pohledu poníka).
Ponocovač:
- skvělé technické zpracování, nádherné oči. Jediné, co mi tam nesedí, je prostorové ztvárnění rohu vůči zbytku těla (a nebo není chyba v rohu, ale v něčem z této skupiny: levé poníkovo ucho, prostor mezi očima, náklon čumáku vs. pravé ucho).
Slečinka:
- z mého pohledu typický Baterkův styl a nemám co vytknout. Krásné. Obvykle bych u něj kritizoval hlavně obličej/oči, a tentokrát není co. Alespoň po stránce umělecké. Po stránce technicko-anatomicko-nimravé se mi zdá, že u předních nohou chybí jeden kloub (vidím naznačené rameno a pak až zápěstí), ale možná mne jen mate, že není vidět celá noha.
Ikaria:
- jednoduchá kresba, ve které nic nepřebývá, snad jen občasná umazaná místa. Chtělo by to možná jen doplnit trochu více stínování. Pokud jde o anatomické prvky, bílému pegasovi bych o pár % zkrátil dolní čelist (nezdá se to, ale často to udělá divy), jeho křídlům chybí jedna kost (ta blíže u těla, tedy by tam měl být ještě jeden kloub), a zadní pravá noha (kromě toho, že by asi neprocházela chvostem), by se měla napojovat trochu lépe (nahoře širší, kůže byť napnutá, je stále upnutá tam kde byla, když je noha skrčená), a je tam velmi nevýrazná pata (ale chápu, z osobní zkušenosti vím, že nakreslit kolikrát napnutou zadní nohu není sranda, když máme zafixovanou jen klasickou polohu, protože ji vídíme v 95% případů skrčenou) a zadní hrana (kost) u kopýtka.
Let:
- jediný detail, co se mi nezdá: jestli by zadní pravá noha neměla být tmavší? Jinak je to opravdu hezké.
Noční romance:
- téměř nemám co bych vytkl (to je ostatně u Eugene v podstatě nemožné). Stínování, pozadí, anatomie, obličej, oči - vše se mi velmi líbí. Styl je roztomilý, a kdyby takto vypadal seriál, brečím štěstím (film se tomu vzdáleně blíží). Nezdají se mi jen dvě věci: síla levé nohy levého poníka v dolní polovině (u horní je jasné, že jí překrývá hrudník), a možná až nepříliš kontrastní stínování (což si nejsem jistý, kdyby bylo více reálné vůči Slunci (Měsíci?), zda by to neznečilo tu roztomilost, ale převislá noha u pravého poníka nějak nereflektuje to, že vůči zdroji světla je v zákrytu - alespoň pokud jsem správně dekódoval tvar toho, na čem oba sedí).
Duha pro tebe:
- jednodušší styl, který ale vyjadřuje vše co má, a zároveň znemožňuje v podstatě cokoliv zkritizovat, protože je spíš takový neurčitější, a spoustu věcí si tedy divák domyslí podle sebe, a tím spíš správně. Nejvíc se mi líbí mraky, stínování a výraz ve tváři.
Malba srdcem:
Opět nebudu hodnotit, musel bych spíš na sebe nadávat než chválit
A to je vše, lidičky. Poděkování kromě autorů patří pochopitelně i týmu, který dával sborník dohromady (alespoň za sebe cítím, že odvedli víc práce než já). O hodnocení povídek se pokusím později (kdo ví, jestli mne zase nějaká velmi zaujme emočně, jako v jednom z posledních ročníků).
P.S.: Brzy vás bude staršit můj výtvor, tak bude možnost se mi pomstít
Po rozboru vašich děl jsem pak začal objevovat stejné chyby i na svém obrázku..