Už jsem tu jednou psal, ale nebylo to nic bližšího kritice, tak se pokusím teď. Nic neber ve zlém, vše píšu v dobré víře.
No, jde vidět, že ti kreslení opravdu jde a baví tě, je jasné že tam jsou začátečnické chyby a i ty je jistě vidíš (pokud ne, časem začneš, to je přirozený proces), z chyb se vykreslíš a za čas se podíváš na svoje první výtvory a nebudeš věřit očím, jak moc ses zlepšila.
Dobré je si najít vzor/idol, říkej si tomu, jak chceš, prostě někoho, kdo kreslí na profesionální úrovni (čti věnuje se tomu aktivně několik let a leccos pro to obětoval - na to, že někdo vezme tužku do ruky a začne kreslit jako Kim Jung Gi, nevěřím, kreslení je dovednost jako každá jiná, někdo k ní může mít jisté predispozice, ale i ten pořád dokola omílaný "talent" je k ničemu, když se s ním nepracuje, takže ve finále kreslíš tak jako tak, což by neměl být problém, pokud je to tvůj koníček.)
Hodně kreslíš podle obrázků od WhiteDiamondLTD, taky se mi její styl líbí,
Nějaké tipy, co kupříkladu dělám já. Inspiruj se ostatními, nemusíš kreslit aby ses zlepšovala, alespoň co se týče cítění a vkusu, každý se narodí s jistým vkusem, který je ovlivňován prostředím, jak dítě vyrůstá a poznává svět, co je pro někoho vkusné a pěkné, nad tím by druhý neohrnul ani nos, tak to bude vždycky, tady jde o to najít rozumný střed, trefit se do vkusu většiny lidí, což by neměl být problém, když se budeš obklopovat uměním ostatních.
Zkoumej, oči používáš celý den, ale vnímáš opravdu, co vidíš? Sleduj stíny, představuj si v hlavě, jak bys překreslila daný předmět na papír, vnímej objem, sleduj přírodu, neboť ta je největší inspirací, neuškodil by ani nějaký still life (kreslení zátiší, dá se i podle obrázků z internetu, ale nad reál nic nemá).
Já osobně mám v počítači vytvořenou složku s general artem (vše, co se mi líbí, co mě inspiruje a podněcuje představivost, studie, skicy, techniky...) a pony art (složky se skicami od ShadowSquirrel, WhiteDiamondLTD, Assasin Monkey etc., převážně digitální malby a návody).
Utvoř si svůj seznam emocí/interakcí a aplikuj je na poníky, snaž se vymýšlet nové situace a kreslit je. Nevíš si rady? Použij referenci, příště už budeš vědět líp. Časem si vybuduješ jistotu a sebevědomí, tvoje tahy na papíře budou jistější a přesnější.
Stanov si cíle, nejlépe jeden dlouhodobý (chceš být kupříkladu hodně dobrá co se týče tradičních technik, zkrátka si sednout k papíru a během pár minut vykouzlit něco, co by "smrtelníkům" trvalo X hodin s nejistým výsledkem), jakmile máš jasno o svém cíli (dobré je také snažit se vyrovnat umělcům, které uznáváš, ovšem tohle je dvousečná zbraň. Může se ti stát, že z toho budeš často frustrovaná, protože tvoje kresby zkrátka nedosáhnou takové kvality ani po dlouhé době...) můžeš se pustit do plánování jak těch cílů dosáhnout. Naučit se anatomii, perspektivu, gesta, zlepšit koordinaci ruky a očí, obohatit vizuální knihovnu etc. Zkrátka každý tento bod je schůdkem a postupným zdoláváním jsi blíž a blíž svému hlavnímu cíli.
Teď něco méně filozofického.
Začínáš, tvoje ruka na papíře není jistá, před každým kreslením doporučím se rozcvičit, vem si prázdný papír a kresli si jen tak, nech ruku volně plynout po papíře, nestresuj, nedrásej do něj, stačí pár minut a budeš připravena, bude se ti lépe kreslit.
Problémů s anatomií, neforemností etc. si nemusíš vždy všimnout, mozek si na své vyobrazení subjektu na papíru i s chybami zvykne, nevidíš je tam. Pokud máš doma zrcadlo, tak ho zkus používat, obrázek se ti převrátí a mozek to ošálí natolik, že ho začne vnímat jinak a najednou uvidíš, že máš špatně umístěný roh, zlomené kopyto etc. namísto zrcadla můžeš použít i mobilní telefon, vyfotíš, převrátíš a koukáš.
V tom právě vidím výhodu digitálního kreslení, tam je to otázka jednoho zmáčknutí klávesy, přesto dobrým základům na papíře se nic nevyrovná.
Základní kostru pro anatomii kresli velmi lehce, ve finále ji vidět nepotřebuješ, že ano, takže netlač na tužku (pokud si nemůžeš pomoct, tak si jednu tužku ořež opatrně nožem po stranách, abys odhalila tak dva centimetry grafitové tuhy). Odhalená tuha bude náchylnější na zlomení vlivem tlaku, takže budeš podvědomě méně tlačit na tužku, pomáhá to.
Ideální na běžné skicování je pro mě pentilka, nemusí se strouhat, náplň vydrží dlouho, dřív jsem používal krajon na 2mm grafitové tuhy, ale pentilka se mi osvědčila nejvíce.
Zkusil bych také více přemýšlet, než začnu kreslit, přemýšlet až na papíře je chyba, mockrát přejíždíš po již vytvořených čarách, působí to nepěkně, více se soustřeď, já vím, že to půjde, ale musíš si to uvědomit.
Až budeš příště chtít něco vybarvovat, to samé platí na barvičky, velmi jemně a dej si záležet. Pokud se tomu plánuješ věnovat opravdu, tak bych pouvažoval o Faber Castell výbavě, co se pastelek týče. Ohledně obtahování doporučuji kreslící pero, stačí obyčejné, co ti nabídnou v papírnictví, centropen jsem kdysi také používal, ale pak jsem naštěstí přešel na Marvy Uchida a Pigma Micron.
Tvůj nejnovější obrázek není špatný, drž se rad výše a ono to půjde.
Na posledním obrázku mi nesedí umístění rohu, měl by být ve středu vertikální osy hlavy, ucho je věc stylu, ale posadil bych ho níže a možná trochu zmenšil, poslední věc ve tváři jsou oči, opět věc stylu, možná bych je zmenšil, ale jinak na nich nemám moc co vytknout. Z tohoto úhlu by mělo být vidět břísko před zadní nohou, ty se skládají ze čtyř kloubů, snaž se představit si nohy jako válcea pomocí kloubů je ohýbej, pozor na natočení a perspektivu, třeba oháňka vypadá dost 2D, vlevo nahoře jsem si ji představil jako 3D objekt a mírně natočil, aby to nevypadalo, že je mimo osu poníka, co se týče perspektivy. Dovolil jsem si ti to ilustrovat na tvém obrázku, snad nevadí.
Chválím tě za řasy, úsměv také není špatný, hříva na hlavě a celkově to nebylo vůbec špatné!
Když budeš kreslit, zlepšíš se za každou cenu, tu jde jen o to, jak moc a zda-li se nedostaneš do slepých míst, kde budeš jen marnit čas.
Studuj anatomii, překresluj, zkoušej kreslit zpaměti, v podstatě vše, co doposud, užívej si kreslení a z mých keců si nic nedělej, zas jsem se zbytečně rozepsal.
Držím palce a budu tvoje vlákno nadále sledovat.
TL/DR: kresli, co nejvíc můžeš, kresli na 100 % a postupně přidávej.