20.03.2016, 23:31
Nejdříve ke konceptu:
Nějak mám pocit, že jsou poslední hrozně populární USB mikrofony. Já tě však od nich budu docela zrazovat.
To, že nějak nemám USB zrovna v lásce asi víš. Nějak vidím s USB mikrofonem jen samé nevýhody.
Proti tomu s klasickým mikrofonem a zvukovkou máš možnosti
Tak a teď k mikrofonům
Pokud to máš jen na doma, tak první co se nabízí je velkomembránový kondenzátorový mikrofon.
Ty mikrofony obecně zní suprově, ale je třeba s nimi pracovat. V první řadě si na ně dej pozor, jsou dost křehký. Pak taky asi budeš potřebovat popfiltr a nějakýho pavouka (odpruženej držák), ty potvory dokážou být citlivé na sebemenší hluk, otřesy... Pak to bude chtít nějak pořešit akusticky místnost (netřeba nijak radikálně), tady už ti odrazy dokážou udělat celkem trable.
Pokud chceš něco nového, tak bych se podíval třeba na toto:
http://www.velvetsound.net/cz/5-mikrofon...e-fc1-mk2/
Je to "lehce inspirováno" kultovní U87, ale nezní vůbec špatně.
Obecně mívají takovéto čínské levné mikrofony (a že jich teda dnes je) ve frekvenční charakteristice zdvih kolem 8-10KHz a pak zní tak trochu uječeně (to že neznalé ucho to může považovat za něco zkvělého je věc jiná...). Tento se mi zdál ještě docela příjemně znějící.
(a mimochodem ty stránky si prolez, je to takový "zvukařský porno")
Jinak pokud míříš ještě do vyšších tříd, tak mohu doporučit sledovat bazary (třeba midi.cz), občas se tam objeví něco jako http://www.seelectronics.com/se4400a-mic , což je těžkej luxus (dnešní AKG 414 (to je originál) už zvukově imho měřitelně lešpší není).
Pokud bys chtěl mikrofon mít někde dál od zdroje (třeba bys chtěl točit něco webkamerou a nemít mikrofon v záběru), tak bych bral spíš nějaký malomembránový. Pokud bys s tím chtěl časem i točit, tak třeba rovnou s interferenční trubicí (pušku). V tom případě bych ti poradil hledat po bazarech něco jako AKG C451 (mužeš nasazovat kapsle podle požadované směrové charakteristiky). Pokud to však chceš mít jen na doma, tak bych to moc nedoporučoval.
Obecně kondenzátorové mikrofony potřebuješ napájet. Pokud máš nějaký rozumně dnešní mikrofon (rozuměj cca < 30 let), tak bude mít s největší pravděpodobností fantomové napájení. (48V, proud zanedbatelný. Je to chytře vymyšlené, do (správně zapojeného) dynamického mikrofonu se nedostane...) To má snad každé roumně dnešní alespoň trochu profi vybavení. Problém by mohl být snad jen při redukování do různých consumer level zařízení (typicky na 3.5 mm jack: integrovanou zvukovkou v počítači, foťák...)
(a i tak historické věci jako třba 12V tonadr se dají na fantoma zredukovat)
Pokud bys chtěl něco univerzálněji zapojitelého, tak bys mohl uvažovat i o dynamickém mikrofonu. I s tím se dá výborně nahrávat, ale musíš rozumně a trochu vědět co děláš (třeba na metalové vokály super).
Pokud však chceš něco lepšího (tzn. co zvládne všechny různé hlasy, nebude pak s nahrávkou moc práce), tak si holt musíš připlatit.
Typický případ špičkového nahrávacího dynamického mikrofonu je EV RE20, nebo sennheiser MD421.
Tím samozřejmě neříkám, že jinými dnamickými mikrofony se nedá skvěle nahrávat zpěv. Spouta lidí nedá dopustit na obyčejný Shure SM57. Je je třeba vyzkoušet, zda ti vůbec k onomu mikrofonu sedne tvůj hlas a pak v počítači z toho ten skvělý zvuk vydolovat. (předpokládám, že nahráváš do počítače)
Další možnosti, jako třeba ribbonové mikrofony bych ti na doma nedoporučoval. (zbytečně křehký a drahý přístroj)
CrystalShine má pravdu, že dobrá zvukovka nespraví zvuk špatného mikrofonu. Být tebou, tak bych šel do klasického mikrofonu, pořídil si preamp a v první řadě zkusil zapojit do vstupu zvukovky ve tvém počítači. Časem, až objevíš nečekané zlato ve svém hrdle nebo si najdeš zpěvačku/zpěváka, můžeš ocenit modularitu takového systému; dokoupíš si pořádnou zvukovku, tuny analogového vybavení a pořád to rozumně propojíš.
Nějak mám pocit, že jsou poslední hrozně populární USB mikrofony. Já tě však od nich budu docela zrazovat.
To, že nějak nemám USB zrovna v lásce asi víš. Nějak vidím s USB mikrofonem jen samé nevýhody.
- USBčko občas mívá problém s napájením při třeba už pětimetrovejch kabelech. S rozumným(!, je to analog a na malém napětí, i zde je samozřejmě velký potenciál na brumy, šumy, zkreslení od parazitní kapacity...) symetrickým kabelem nemám problém tahat analogový signál desítky metrů (typicky desetimetrový kabel na pódiu + 20 m párákem)
- Časem si třeba pořídíš další mikrofon a třeba ještě externí DAC/zvukovku na přehrávání (to si dovedu živě představit). A pak si zkus rozjet (na více USB zvukovkách) nízkolatenční monitoring na nahrávání... To je jako drbání se levou nohou za pravým uchem
- Rozhodneš se to použít s telefonem/kamerou/čímkoli jiným. A budeš dost možná v háji.
Proti tomu s klasickým mikrofonem a zvukovkou máš možnosti
- Časem přejít na jiný/lepší mikrofon
- Pořídit si mixpult, analogové efekty a procesory, lepší preamp a pracovat s tím dle libosti (monitoring bez latence při nahrávání určitě oceníš, to třeba umí i lecjaká zvukovka)
- Provozovat mikrofon téměř kdekoli a s čímkoli...
Tak a teď k mikrofonům
Pokud to máš jen na doma, tak první co se nabízí je velkomembránový kondenzátorový mikrofon.
Ty mikrofony obecně zní suprově, ale je třeba s nimi pracovat. V první řadě si na ně dej pozor, jsou dost křehký. Pak taky asi budeš potřebovat popfiltr a nějakýho pavouka (odpruženej držák), ty potvory dokážou být citlivé na sebemenší hluk, otřesy... Pak to bude chtít nějak pořešit akusticky místnost (netřeba nijak radikálně), tady už ti odrazy dokážou udělat celkem trable.
Pokud chceš něco nového, tak bych se podíval třeba na toto:
http://www.velvetsound.net/cz/5-mikrofon...e-fc1-mk2/
Je to "lehce inspirováno" kultovní U87, ale nezní vůbec špatně.
Obecně mívají takovéto čínské levné mikrofony (a že jich teda dnes je) ve frekvenční charakteristice zdvih kolem 8-10KHz a pak zní tak trochu uječeně (to že neznalé ucho to může považovat za něco zkvělého je věc jiná...). Tento se mi zdál ještě docela příjemně znějící.
(a mimochodem ty stránky si prolez, je to takový "zvukařský porno")
Jinak pokud míříš ještě do vyšších tříd, tak mohu doporučit sledovat bazary (třeba midi.cz), občas se tam objeví něco jako http://www.seelectronics.com/se4400a-mic , což je těžkej luxus (dnešní AKG 414 (to je originál) už zvukově imho měřitelně lešpší není).
Pokud bys chtěl mikrofon mít někde dál od zdroje (třeba bys chtěl točit něco webkamerou a nemít mikrofon v záběru), tak bych bral spíš nějaký malomembránový. Pokud bys s tím chtěl časem i točit, tak třeba rovnou s interferenční trubicí (pušku). V tom případě bych ti poradil hledat po bazarech něco jako AKG C451 (mužeš nasazovat kapsle podle požadované směrové charakteristiky). Pokud to však chceš mít jen na doma, tak bych to moc nedoporučoval.
Obecně kondenzátorové mikrofony potřebuješ napájet. Pokud máš nějaký rozumně dnešní mikrofon (rozuměj cca < 30 let), tak bude mít s největší pravděpodobností fantomové napájení. (48V, proud zanedbatelný. Je to chytře vymyšlené, do (správně zapojeného) dynamického mikrofonu se nedostane...) To má snad každé roumně dnešní alespoň trochu profi vybavení. Problém by mohl být snad jen při redukování do různých consumer level zařízení (typicky na 3.5 mm jack: integrovanou zvukovkou v počítači, foťák...)
(a i tak historické věci jako třba 12V tonadr se dají na fantoma zredukovat)
Pokud bys chtěl něco univerzálněji zapojitelého, tak bys mohl uvažovat i o dynamickém mikrofonu. I s tím se dá výborně nahrávat, ale musíš rozumně a trochu vědět co děláš (třeba na metalové vokály super).
Pokud však chceš něco lepšího (tzn. co zvládne všechny různé hlasy, nebude pak s nahrávkou moc práce), tak si holt musíš připlatit.
Typický případ špičkového nahrávacího dynamického mikrofonu je EV RE20, nebo sennheiser MD421.
Tím samozřejmě neříkám, že jinými dnamickými mikrofony se nedá skvěle nahrávat zpěv. Spouta lidí nedá dopustit na obyčejný Shure SM57. Je je třeba vyzkoušet, zda ti vůbec k onomu mikrofonu sedne tvůj hlas a pak v počítači z toho ten skvělý zvuk vydolovat. (předpokládám, že nahráváš do počítače)
Další možnosti, jako třeba ribbonové mikrofony bych ti na doma nedoporučoval. (zbytečně křehký a drahý přístroj)
CrystalShine má pravdu, že dobrá zvukovka nespraví zvuk špatného mikrofonu. Být tebou, tak bych šel do klasického mikrofonu, pořídil si preamp a v první řadě zkusil zapojit do vstupu zvukovky ve tvém počítači. Časem, až objevíš nečekané zlato ve svém hrdle nebo si najdeš zpěvačku/zpěváka, můžeš ocenit modularitu takového systému; dokoupíš si pořádnou zvukovku, tuny analogového vybavení a pořád to rozumně propojíš.
Love and tolerate