09.02.2018, 18:40
(Tento příspěvek byl naposledy změněn: 09.02.2018, 19:09 uživatelem Martin. Edited 1 time in total.)
Ještě bych si dovolil menší zbytečný dodatek (opakovaný vtip už holt není vtipem), protože mi včera došlo, že trochu operuji s nejasnými pojmy. To, že přirovnávám nějakou generaci s tomu či onomu, není tak ani, že by to tomu odpovídalo na 100 %. Totiž, mnoho lidí si plete ekonomické a politické systémy a vědeckotechnický pokrok, a já svým způsobem udělal totéž hlavně u G1 (feudalismus není ekonomický systém; což vzato do důsledku socialismus/komunismus také ne, ale projevem socialismu je často plánované kolektivní hospodářství a to už s výrobou souvisí)
Správně bych měl říct, že stav nějaké generace odpovídá stavu naší společnosti v době, kdy tam daný režim panoval. Čili, generace 1 odpovídá Sovětskému bloku z konce 80.let, případně někde ještě době před nástupem technické revoluce, zatímco generace 4 a Tales zase odpovídá celé naší planetě koncem 20.století. Generace 3 neodpovídá ničemu, protože komunismus* současně s technologickou civilizací na této planetě zatím nikdy nebyl (jediné místo, kde možná ještě tak funguje komunismus, když zanedbáme ovšem všechny vstupy a výstupy, je institut rodiny - v některých případech, jinak můžeme mluvit spíš o diktatuře).
(následující blok není pony-related a není 100% nutný pro pochopení dalšího textu, takže ho můžete klidně přeskočit. Slouží podstatě jen pro ty, kteří mají ještě tu iluzi, že kapitalismus a socialismus se snad nějak liší v přístupu k lidem obecně - mám tam pak i kratší verzi )
*)Propagace komunistického režimu je v naší zemi z jasných důvodů trestná. Komunismus jako politická ideologie avšak zakázán není a to z prostého důvodu: nesplňuje podmínky pro paragraf §260: Podpora a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod člověka. Navíc, pokud mluvíme o komunismu, mluvíme spíše o jeho předválečné verzi, šlo by tedy o Marxismus, což už je filozofický směr (věnující se i politické ekonomii), a sám Marx už tehdy věděl, že v dané době nebyl technicky možný. Nicméně, jistá jeho mírnější odnož se dnes již po celém světě používá, a víte, o co se jedná?
Už jen dávat věci typu demokracie a kapitalismus do souvislostí nedává moc smysl. Kapitalismus je v podstatě reakce na změny ve společnosti a možnosti ve výrobě, což je směr, který žene dopředu spíš vědeckotechnický pokrok. Zatímco demokracie je spíše mj. boj za lidská práva (mezi které patří pochopitelně i svoboda rozhodování, včetně toho, co mohu jíst), což bychom do jisté míry mohli dát do politické části (jen zde je třeba podotknout, že sama demokracie je rovněž druh diktatury - je to vláda "lidu", což znamená, že tu je někdo, byť volený, kdo určuje ostatním, jak mají žít).
Mimochodem, samotná "demokracie" je co se týče evoluce ještě mnohem starší než kapitalismus, a nezdá se, že by starým Řekům zajistila dlouhodobou udržitelnost. Ti, mimochodem, aplikovali demokracii ad absurdum, podobně jako přímá demokracie skze referenda o všem, a stejně jako u nás bez reformy školství, takže "každý" mohl rozhodovat o všem, byť o tom často nevěděl vůbec nic. https://cs.wikipedia.org/wiki/Demokracie#Historie
Že kapitalismus nesouvisí přímo s demokracií nebo vědeckotechnickým pokrokem je zřejmé už z historického vývoje. Kapitalismus vznikl někdy v 16.století (či spíše dřív), zatímco prudký rozvoj technologií je spíš tak kolem 2.světové války, paradoxně v době, kdy spíše vznikaly demokratické společnosti.
Lenardo da Vinci by dnes byl jistě velmi plodným producentem patentů, a těžko můžeme říct, že jeho objevy podpořil nějaký kapitalistický režim. Přitom kapitalismus v 18.století nebyl schopen jeho nápady, i kdyby moc chtěl, realizovat o nic lépe, než systém ekonomiky existující v 15.století (ostatně o tom, jaké ještě problémy měla například armáda s letadly v 1.světové válce o pár set let později, si můžete přečíst v mnoha dokumentech, a není pochyb, že měla velký zájem na tom, aby fungovala). https://cs.wikipedia.org/wiki/Leonardo_d...%C3%A1lezy Můžeme říct, že kapitalismus je dostačující podmínka pro rozvoj společnosti, ale pravděpodobně nemůžeme říct, že byl podmínkou nezbytnou (o tom, že rozhodně není podmínkou jedinou, snad ani nemá cenu vést spor).
Sama demokracie ale také není spásný pojem, protože jak třeba víme, USA se považují za demokratické už od 18.století, přitom v té době byla porušována sama deklarace, ve které se praví, že "Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni" a jak to bylo v černochy, to víme všichni. Velká Británie má paralament už tak dlouho, že to považujeme za samozřejmost, a přitom ještě na konci 19. století existovala v podstatě dětská "otrocká" práce, a o něco dřív ani většina společnosti neměla právo volit.
tldr; krátká verze:
Kapitalismus a socialismus je v podstatě to samé, protože většinou jsou postaveny na imperialismu nebo nacionalismu, a problém je často v politickém režimu:
Čistě bráno statisticky podle našeho světa existuje jeden výrazný rozdíl mezi socialismem a kapitalismem: ten druhý je často výrazně efektivnější pokud jde o kvalitu a produktivitu, a toho se můžeme ve srovnání chytit.
Takže, abych vysvětlil, na příkladu G1 a FIM, jak jsem dospěl k jejich přirovnání.. to sice nebude možná tak zajímavé, jako předchozí pony příspěvek, ale jako takové menší detailnější nahlédnutí do jedné ze starších generací by to snad ještě přijatelé být mohlo:
G1 a FIM
Svět G1 je prakticky světem nedostatku. Když něco potřebujete, je třeba se vydat hledat, kde to vůbec někdo prodává nebo vyrábí. A dovolat se nějakých služeb, jako jsou třeba hasiči, je prakticky nemožné. Jediné, co zde prakticky nechybí, je jídlo v té či oné podobě (což ukazuje už to, že okolní populace uživí svou prací zlodějské a rabující draky). Ono to, že spoustě lidem/poníků nic moc nechybí je dané spíš tím, že nikdo nic moc extra nepoptává.
Ve FIM je jasně viditelný nadbytek. Pokud můžeme být konkrétnější, jídlem se zde plýtvá přímo enormě (kdo ale viděl plantáže, kde se pěstují tolik potřebné suroviny?). V obchodech lze často koupit přehršel zboží, alespoň pokud jde o starožitnost (o bohatosti takové společnosti to svědčí právě proto, že si jednotlivci mohou dovolit utrácet i za věci, které nutně nepotřebují).
G1 má nadbytek jídla pro plýtvání jedině, když se zblázní nějaké kouzlo z mincí. Obchody bychom v G1 hledali často marně. Co se týče poníků, tak můžeme zmínit Scoops, která má prodejnu zmrzliny (ovšem není její výrobce), a v tom dílu, kde jsme jí viděli prvně (a naspoledy) byla zrovna krize, takže měla v podstatě prázdné regály.
FIM nám ukázalo továrny, kde se tato její velkoprodukce odehrává (na duhu, na bobule), a většinou zde pracují zaměstnanci. Nevíme, jak je to zde organizované, zda si platí ubytování ze mzdy, nebo mají ubytování v rámci zaměnstnání zdarma, a zda existuje nějaký velký šéf, který bere peníze jen za to, že továrnu vlastní. Nicméně existence nutnosti si spoustu věcí platit tak nějak vylučuje čistou dobrovolnost práce.
Pochopitelně, továrny má i socialismus, ale u něj by se, řekněme, očkávala produkce nereflektující potřeby poníků (a když zrovna Twilight neshání brko, tak se moc často nestává, že by obchod něco neměl a že se něco v daný den vyprodá je běžné i v kapitalismu: přijít si pro rohlíky před zavíračkou často znamená odejít s nepořízenou).
V G1 existuje několik továren, ale v podstatě jsme viděli v provozu jen dvě, a to byl zmrzlinářský průmysl. Jenže tady nelze hovořit o nějakých kapitalistech, protože byť majitelé továrny vlastní, jsou zároveň nejspíš i jediní zaměstnanci, takže tady by mohli nadprací vykořisťovat tak maximálně sebe. A navíc se ani jako kapitalisté nechovají, protože upřednostili pomstu před vlastním ziskem.
Kapitalisté nejsou takhle hloupí. Kapitalisté jsou jimi proto, že je hloupý někdo jiný
Jediné místo, kde by vysloveně existovalo vykořisťování, by v G1 bylo otroctví (převážně komixy). To ostatně ve FIM také (viz. Rarity a Diamond Dogs, King Sombra). Většina společností je totiž v G1 organizovaná lokálně, dalo by se říci od samostatných řemeslníků případně až po nějaké cechy, ale tím to hasne. FIM často sdružuje specialisty (ne že by to socialismus neuměl, ale G1 to prostě často nedělá), provádí lepší dělbu práce.
Ostatně efekt je poznat už na počtu a velikosti měst, které v obou světech najdete (málokdy najdete v G1 víc jak třípatrové budovy - to sice na jedné straně ukazuje na neefektivitu stavebnictví, na druhé straně také může ukazovat na velmi malou populaci, tedy není není nutnost stavět obří velkoměsta - populace poníků ve FIM se dá hrubým odhadem počítat na tisíce až milion, zatímco populace poníků v G1 dosahuje tak max.několik stovek, o populacích ostatních tvorů ani nemluvě; může to platit i obráceně - populace je nízká, protože metody produkce nejsou dost efektivní, aby ji uživily výrazně větší; ostatně na svou neefektvitu doplatil třeba i Arabus, který se nekontrolvatelně živil stíny, a dokud jich bylo dost, byl prakticky neporazitelný. V momentě, kdy došly, sesypal se jak domeček z karet - možná jeden z prvních hloupých kapitalistů? ).
Jídlo se v G1 většinou pěstuje lokálně, zatímco u FIM jsou zde, řekněme družstva a velkovýroba (farma AJ proti zahrádkářům v ČSSR). Poníci v G1 si jídlo připravovali doma (vaření, pečení), zatímco ve FIM je běžný trh služeb (Cakeovi). Ten se pochopitelně časem objevil i ke konci socialismu v ČSSR, když už soudruzi nevěděli, kudy kam (netvrdím, že za socialismu nebyly cukrárny, ale když prostě porovnáte míru samostatnosti poníků, G1 vychází lépe, což značí, že si ještě neprošla obdobím "zlevnivění" - lidé nemají ještě možnost si každou blbost koupit, takže si je musí dělat, na druhou stranu také ještě na to mají čas).
FIM je tomto ohledu velice organizovaná společnost, která zvládá vyrábět nebo získávat spoustu věcí. Naproti tomu v G1 jede každé město samo za sebe. Byť okolo poníků jsou technické výdobytky alespoň na úrovni začátku 20.století běžné i mezi jinými rasami, mám podezření, že to, že mají poníci klimatizaci, televizi(nebo to je mikrovlnka) a jiné věci je díky tomu, že to tam tahá Danny z lidského světa. Nicméně takový Zeb už považuje automobily či scénickou osvětlovací techniku za naprosto běžnou.
Každopádně v obou generacích jsou někdy velké rozdíly ve vyspělosti často mezi rasami. Poníci (FIM, trochu i G1) jsou ti vyspělejší (alespoň technologicky), zatímco ti ostatní (bizoni, yakové, krysí obludky z G1, kterým draci zlikvidovali město - tam to vypadá, že ještě znali osobně Karla IV) jsou často až na úrovni středověku (samozřejmě se najdou výjimky, např. tučnáčí impérium se zbraní hromadného ničení). Takovéto rozdíly jsou často dané nějakou průmyslovou revolucí, a na jejím konci se málokdy udrží něco jiného než socialismus a kapitalismus (protože při staré organizaci výroby, kdy každý dělá všechno, se těžko najde dost volných hlav, aby něco mohli vymyslet).
Sice i v kapitalismu najdeme extrémně zaostalé státy, ale i jejich obyvatelé mají často přístup k výrobkům kapitalistů, jako jsou trika s nápisem Nike, auta, motorky či alespoň satelitní parabolu. Jenže chudé rasy v G1 nemají ani potřebu dané věci od bohatších ras vlastnit (ještě si zachovali svou kulturu), zřejmě se k nim nedostala reklama na ně a nebo nechápou jejich smysl a odmítají je používat. Takové typické chování starších lidí na vesnicích za socialismu (alespoň pokud mohu čerpat z vlastní zkušenosti), pro které byla často i barevná CRT televize zbytečný přežitek, ačkoliv už byla v oběhu LCDčka.
Třeba v G1 jsme v epizodě Magic Horseshoes mohli vidět rasu syslů obchodníků, která prakticky žije primitivním životem, ale přitom obchoduje s vší možným, včetně pneumatik od aut, s rozbitými televizemi a dalším. Další, Gizmonkové, nemají s poníky nic společného, ale znají počítačovou technologii (hádal bych, že jsou to tutově domácí kutilové - těžko si zašli pro součástky do nějakého obchodu). Spíš to vypadá, že tady byli poníci ti poslední, kdo přijali technologie (což by se dalo vysvětlit tím, že zase mají magii). U FIM tyto rozdíly nejsou až tak extrémní.
Jenže ta hromada věcí u syslů je defakto skládka odpadu - máme tu první náznak plýtvání (na což byl socialismus kádr - skládka kam se podíváš). U FIM jsme zatím neměli tu čest vidě něco podobného (skládku měla zobrazenu i Tales), ale bylo by zvláštní, kdyby tak konzumní společnost jako poníci jsou (Las Pegasus) s tak velkými městy (Manehattan) neprodukovala žádný odpad (pokud si tvůrci nepomůžou "podvodem" - kouzly) - nejsem si totiž jistý, zda Twilight neokřikla Toola Roolu a Coconut Cream nikoliv z toho důvodu, že plýtvají jídlem, ale hlavně proto, že se perou. A Pinkie Pie? To je kapitola sama o sobě, byť v tomto ohledu byla oním plýtvačem často spíš Rainbow Dash.
Navíc, parní vlak je tak nějak důkaz, že s ekoligií si hlavu moc nelámou (pochopitelně ale, pár vlaků na kontinentu je jako když se plivne do moře). Když pomineme neexistenci tendru pro dlouhé cesty s malou lokomotivou typu Tardis, z dílu Mystery On the Friendship Express víme, že jezdí na uhlí či něco podobného).
V obou světech najdeme dost rozšířené umění (obrazy, hudba - což vyžaduje dost bohatou společnost, aby si to mohli dovolit, a hlavně na to měli čas i členové nižších kast), a dokonce i pozůstatky po královské či jinak bohaté třídě (různé zámky, velkolepá sídla), a stále zde ještě přetrává někde monarchie (resp. u G1 minimálně u poníků - královna, princezny; u jiných národů můžeme vidět prince a vévodkyni u něčeho, co budou nejspíš moderní elfové), ale většina tvorů už si žije více méně svobodně (jen nejsou nijak chráněni proti násilí, ať už jde o války nebo gangy).
Co je tak nějak největší rozdíl mezi G1 a FIM, že v tom prvním případě zde prakticky chybí konkurence. Výrobců je buď tak málo, že si vůbec nekonkurují, a nebo nemají moc potřebu (můžeme to svést také na nedostatek dílů, takže na to nepřišla řada). Na rozdíl od FIM, kde se bojuje nejen v podnikové sféře, ale i mimo ni (a to v rámci jednoho druhu - mezi poníky). Co třeba souboj Pinkie Pie s Cheese Sandwichem? I tak někomu zřejmě došlo, že soupeřit spolu asi nebude to nejlepší.
FIM je, co se týče systému vlády, něco jako konstituční monarchie s prvky demokracie (nejspíš volení starostové). Jestli to je absolutní monarchie, to těžko říct, protože Celestie, když už něco málo dělá, tak to nemá tak velký dopad, takže se zdá, že jen ona (a Luna) o tom nerozhoduje. To se s kapitalismem nijak nevylučuje, ostatně před 20.stoletím měla většina kapitalistických nebo alespoň částečně kapitalistických zemí spíš feudalismus. Anglie je království doteď.
A G1? Tam prakticky centrální vláda (myšleno ve smyslu globalizace) neexistuje. Je to bordel (a pochybuji, že zde existuje něco jako kompatibilita - nejspíš ani v mírách ne). Šest (seriálových) poníkovských princezen se spíš (do své reformace) tak maximálně haštěřilo o to, kdo bude vládnout víc, a nedá moc práci si je představit spíš jako nějaké politbyro (ať už socialističtí nebo kapitalističtí, toto jsou prostě blbí politici, a pokud ti vládnou všemu, většinou to moc dobře nedopadne). U lokálních poníků je spíš konstituční socialismus, ale pokud jde o další rasy, tak tam to jde od prvotně pospolné společnosti (náčelníky) přes fedalismus (starostové měst v nějakém království) až po diaktátory (jistý pan tučňák, byť si říkal Já Pan Král, tak to byl v podstatě Áďa). Kdyby nešlo o socialismus, představoval bych si to jako postapokalyptický svět po kapitalismu, kde venkov zůstal nedotčený.
Nevím tedy přesně, zda lze G1 považovat za nějaký socialismus či se spíše jedná o dobu předválečnou (19.století a níž) na úrovni neprůmyslově vyspělých států (protože v těch ostatních už většinou kapitalismus byl zaváděn), ovšem s rychlejším technologickým rozvojem než u nás; ale Friendship is Magic má dost shodných znaků s kapitalismem, a na celkový pohled je vidět ona civilizační, populační i výrobní nadřazenost světa FIM nad světem G1. Pokud bychom to vzali spíše místně a vyvarovali se nějakých -izmů, FIM je Praha a větší města, zatímco G1 je venkov. Ne, že by venkovan nemohl mít doma počítač, ale bude velmi pravděpodobné, že si pro něj (když nepočítáme dovoz) bude muset dojet do jiného města, a ještě méně pravděpodobné bude, že zrovna v místě jeho bydliště bude továrna, která ty počítače vyrábí. Případně tam bude nadšenec, který bude mít kusovou výrobu "na koleni".
Správně bych měl říct, že stav nějaké generace odpovídá stavu naší společnosti v době, kdy tam daný režim panoval. Čili, generace 1 odpovídá Sovětskému bloku z konce 80.let, případně někde ještě době před nástupem technické revoluce, zatímco generace 4 a Tales zase odpovídá celé naší planetě koncem 20.století. Generace 3 neodpovídá ničemu, protože komunismus* současně s technologickou civilizací na této planetě zatím nikdy nebyl (jediné místo, kde možná ještě tak funguje komunismus, když zanedbáme ovšem všechny vstupy a výstupy, je institut rodiny - v některých případech, jinak můžeme mluvit spíš o diktatuře).
(následující blok není pony-related a není 100% nutný pro pochopení dalšího textu, takže ho můžete klidně přeskočit. Slouží podstatě jen pro ty, kteří mají ještě tu iluzi, že kapitalismus a socialismus se snad nějak liší v přístupu k lidem obecně - mám tam pak i kratší verzi )
*)Propagace komunistického režimu je v naší zemi z jasných důvodů trestná. Komunismus jako politická ideologie avšak zakázán není a to z prostého důvodu: nesplňuje podmínky pro paragraf §260: Podpora a propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod člověka. Navíc, pokud mluvíme o komunismu, mluvíme spíše o jeho předválečné verzi, šlo by tedy o Marxismus, což už je filozofický směr (věnující se i politické ekonomii), a sám Marx už tehdy věděl, že v dané době nebyl technicky možný. Nicméně, jistá jeho mírnější odnož se dnes již po celém světě používá, a víte, o co se jedná?
Už jen dávat věci typu demokracie a kapitalismus do souvislostí nedává moc smysl. Kapitalismus je v podstatě reakce na změny ve společnosti a možnosti ve výrobě, což je směr, který žene dopředu spíš vědeckotechnický pokrok. Zatímco demokracie je spíše mj. boj za lidská práva (mezi které patří pochopitelně i svoboda rozhodování, včetně toho, co mohu jíst), což bychom do jisté míry mohli dát do politické části (jen zde je třeba podotknout, že sama demokracie je rovněž druh diktatury - je to vláda "lidu", což znamená, že tu je někdo, byť volený, kdo určuje ostatním, jak mají žít).
Mimochodem, samotná "demokracie" je co se týče evoluce ještě mnohem starší než kapitalismus, a nezdá se, že by starým Řekům zajistila dlouhodobou udržitelnost. Ti, mimochodem, aplikovali demokracii ad absurdum, podobně jako přímá demokracie skze referenda o všem, a stejně jako u nás bez reformy školství, takže "každý" mohl rozhodovat o všem, byť o tom často nevěděl vůbec nic. https://cs.wikipedia.org/wiki/Demokracie#Historie
Že kapitalismus nesouvisí přímo s demokracií nebo vědeckotechnickým pokrokem je zřejmé už z historického vývoje. Kapitalismus vznikl někdy v 16.století (či spíše dřív), zatímco prudký rozvoj technologií je spíš tak kolem 2.světové války, paradoxně v době, kdy spíše vznikaly demokratické společnosti.
Lenardo da Vinci by dnes byl jistě velmi plodným producentem patentů, a těžko můžeme říct, že jeho objevy podpořil nějaký kapitalistický režim. Přitom kapitalismus v 18.století nebyl schopen jeho nápady, i kdyby moc chtěl, realizovat o nic lépe, než systém ekonomiky existující v 15.století (ostatně o tom, jaké ještě problémy měla například armáda s letadly v 1.světové válce o pár set let později, si můžete přečíst v mnoha dokumentech, a není pochyb, že měla velký zájem na tom, aby fungovala). https://cs.wikipedia.org/wiki/Leonardo_d...%C3%A1lezy Můžeme říct, že kapitalismus je dostačující podmínka pro rozvoj společnosti, ale pravděpodobně nemůžeme říct, že byl podmínkou nezbytnou (o tom, že rozhodně není podmínkou jedinou, snad ani nemá cenu vést spor).
Sama demokracie ale také není spásný pojem, protože jak třeba víme, USA se považují za demokratické už od 18.století, přitom v té době byla porušována sama deklarace, ve které se praví, že "Pokládáme za samozřejmé pravdy, že všichni lidé jsou stvořeni sobě rovni" a jak to bylo v černochy, to víme všichni. Velká Británie má paralament už tak dlouho, že to považujeme za samozřejmost, a přitom ještě na konci 19. století existovala v podstatě dětská "otrocká" práce, a o něco dřív ani většina společnosti neměla právo volit.
tldr; krátká verze:
Kapitalismus a socialismus je v podstatě to samé, protože většinou jsou postaveny na imperialismu nebo nacionalismu, a problém je často v politickém režimu:
Čistě bráno statisticky podle našeho světa existuje jeden výrazný rozdíl mezi socialismem a kapitalismem: ten druhý je často výrazně efektivnější pokud jde o kvalitu a produktivitu, a toho se můžeme ve srovnání chytit.
Takže, abych vysvětlil, na příkladu G1 a FIM, jak jsem dospěl k jejich přirovnání.. to sice nebude možná tak zajímavé, jako předchozí pony příspěvek, ale jako takové menší detailnější nahlédnutí do jedné ze starších generací by to snad ještě přijatelé být mohlo:
G1 a FIM
Svět G1 je prakticky světem nedostatku. Když něco potřebujete, je třeba se vydat hledat, kde to vůbec někdo prodává nebo vyrábí. A dovolat se nějakých služeb, jako jsou třeba hasiči, je prakticky nemožné. Jediné, co zde prakticky nechybí, je jídlo v té či oné podobě (což ukazuje už to, že okolní populace uživí svou prací zlodějské a rabující draky). Ono to, že spoustě lidem/poníků nic moc nechybí je dané spíš tím, že nikdo nic moc extra nepoptává.
Ve FIM je jasně viditelný nadbytek. Pokud můžeme být konkrétnější, jídlem se zde plýtvá přímo enormě (kdo ale viděl plantáže, kde se pěstují tolik potřebné suroviny?). V obchodech lze často koupit přehršel zboží, alespoň pokud jde o starožitnost (o bohatosti takové společnosti to svědčí právě proto, že si jednotlivci mohou dovolit utrácet i za věci, které nutně nepotřebují).
G1 má nadbytek jídla pro plýtvání jedině, když se zblázní nějaké kouzlo z mincí. Obchody bychom v G1 hledali často marně. Co se týče poníků, tak můžeme zmínit Scoops, která má prodejnu zmrzliny (ovšem není její výrobce), a v tom dílu, kde jsme jí viděli prvně (a naspoledy) byla zrovna krize, takže měla v podstatě prázdné regály.
FIM nám ukázalo továrny, kde se tato její velkoprodukce odehrává (na duhu, na bobule), a většinou zde pracují zaměstnanci. Nevíme, jak je to zde organizované, zda si platí ubytování ze mzdy, nebo mají ubytování v rámci zaměnstnání zdarma, a zda existuje nějaký velký šéf, který bere peníze jen za to, že továrnu vlastní. Nicméně existence nutnosti si spoustu věcí platit tak nějak vylučuje čistou dobrovolnost práce.
Pochopitelně, továrny má i socialismus, ale u něj by se, řekněme, očkávala produkce nereflektující potřeby poníků (a když zrovna Twilight neshání brko, tak se moc často nestává, že by obchod něco neměl a že se něco v daný den vyprodá je běžné i v kapitalismu: přijít si pro rohlíky před zavíračkou často znamená odejít s nepořízenou).
V G1 existuje několik továren, ale v podstatě jsme viděli v provozu jen dvě, a to byl zmrzlinářský průmysl. Jenže tady nelze hovořit o nějakých kapitalistech, protože byť majitelé továrny vlastní, jsou zároveň nejspíš i jediní zaměstnanci, takže tady by mohli nadprací vykořisťovat tak maximálně sebe. A navíc se ani jako kapitalisté nechovají, protože upřednostili pomstu před vlastním ziskem.
Kapitalisté nejsou takhle hloupí. Kapitalisté jsou jimi proto, že je hloupý někdo jiný
Jediné místo, kde by vysloveně existovalo vykořisťování, by v G1 bylo otroctví (převážně komixy). To ostatně ve FIM také (viz. Rarity a Diamond Dogs, King Sombra). Většina společností je totiž v G1 organizovaná lokálně, dalo by se říci od samostatných řemeslníků případně až po nějaké cechy, ale tím to hasne. FIM často sdružuje specialisty (ne že by to socialismus neuměl, ale G1 to prostě často nedělá), provádí lepší dělbu práce.
Ostatně efekt je poznat už na počtu a velikosti měst, které v obou světech najdete (málokdy najdete v G1 víc jak třípatrové budovy - to sice na jedné straně ukazuje na neefektivitu stavebnictví, na druhé straně také může ukazovat na velmi malou populaci, tedy není není nutnost stavět obří velkoměsta - populace poníků ve FIM se dá hrubým odhadem počítat na tisíce až milion, zatímco populace poníků v G1 dosahuje tak max.několik stovek, o populacích ostatních tvorů ani nemluvě; může to platit i obráceně - populace je nízká, protože metody produkce nejsou dost efektivní, aby ji uživily výrazně větší; ostatně na svou neefektvitu doplatil třeba i Arabus, který se nekontrolvatelně živil stíny, a dokud jich bylo dost, byl prakticky neporazitelný. V momentě, kdy došly, sesypal se jak domeček z karet - možná jeden z prvních hloupých kapitalistů? ).
Jídlo se v G1 většinou pěstuje lokálně, zatímco u FIM jsou zde, řekněme družstva a velkovýroba (farma AJ proti zahrádkářům v ČSSR). Poníci v G1 si jídlo připravovali doma (vaření, pečení), zatímco ve FIM je běžný trh služeb (Cakeovi). Ten se pochopitelně časem objevil i ke konci socialismu v ČSSR, když už soudruzi nevěděli, kudy kam (netvrdím, že za socialismu nebyly cukrárny, ale když prostě porovnáte míru samostatnosti poníků, G1 vychází lépe, což značí, že si ještě neprošla obdobím "zlevnivění" - lidé nemají ještě možnost si každou blbost koupit, takže si je musí dělat, na druhou stranu také ještě na to mají čas).
FIM je tomto ohledu velice organizovaná společnost, která zvládá vyrábět nebo získávat spoustu věcí. Naproti tomu v G1 jede každé město samo za sebe. Byť okolo poníků jsou technické výdobytky alespoň na úrovni začátku 20.století běžné i mezi jinými rasami, mám podezření, že to, že mají poníci klimatizaci, televizi(nebo to je mikrovlnka) a jiné věci je díky tomu, že to tam tahá Danny z lidského světa. Nicméně takový Zeb už považuje automobily či scénickou osvětlovací techniku za naprosto běžnou.
Každopádně v obou generacích jsou někdy velké rozdíly ve vyspělosti často mezi rasami. Poníci (FIM, trochu i G1) jsou ti vyspělejší (alespoň technologicky), zatímco ti ostatní (bizoni, yakové, krysí obludky z G1, kterým draci zlikvidovali město - tam to vypadá, že ještě znali osobně Karla IV) jsou často až na úrovni středověku (samozřejmě se najdou výjimky, např. tučnáčí impérium se zbraní hromadného ničení). Takovéto rozdíly jsou často dané nějakou průmyslovou revolucí, a na jejím konci se málokdy udrží něco jiného než socialismus a kapitalismus (protože při staré organizaci výroby, kdy každý dělá všechno, se těžko najde dost volných hlav, aby něco mohli vymyslet).
Sice i v kapitalismu najdeme extrémně zaostalé státy, ale i jejich obyvatelé mají často přístup k výrobkům kapitalistů, jako jsou trika s nápisem Nike, auta, motorky či alespoň satelitní parabolu. Jenže chudé rasy v G1 nemají ani potřebu dané věci od bohatších ras vlastnit (ještě si zachovali svou kulturu), zřejmě se k nim nedostala reklama na ně a nebo nechápou jejich smysl a odmítají je používat. Takové typické chování starších lidí na vesnicích za socialismu (alespoň pokud mohu čerpat z vlastní zkušenosti), pro které byla často i barevná CRT televize zbytečný přežitek, ačkoliv už byla v oběhu LCDčka.
Třeba v G1 jsme v epizodě Magic Horseshoes mohli vidět rasu syslů obchodníků, která prakticky žije primitivním životem, ale přitom obchoduje s vší možným, včetně pneumatik od aut, s rozbitými televizemi a dalším. Další, Gizmonkové, nemají s poníky nic společného, ale znají počítačovou technologii (hádal bych, že jsou to tutově domácí kutilové - těžko si zašli pro součástky do nějakého obchodu). Spíš to vypadá, že tady byli poníci ti poslední, kdo přijali technologie (což by se dalo vysvětlit tím, že zase mají magii). U FIM tyto rozdíly nejsou až tak extrémní.
Jenže ta hromada věcí u syslů je defakto skládka odpadu - máme tu první náznak plýtvání (na což byl socialismus kádr - skládka kam se podíváš). U FIM jsme zatím neměli tu čest vidě něco podobného (skládku měla zobrazenu i Tales), ale bylo by zvláštní, kdyby tak konzumní společnost jako poníci jsou (Las Pegasus) s tak velkými městy (Manehattan) neprodukovala žádný odpad (pokud si tvůrci nepomůžou "podvodem" - kouzly) - nejsem si totiž jistý, zda Twilight neokřikla Toola Roolu a Coconut Cream nikoliv z toho důvodu, že plýtvají jídlem, ale hlavně proto, že se perou. A Pinkie Pie? To je kapitola sama o sobě, byť v tomto ohledu byla oním plýtvačem často spíš Rainbow Dash.
Navíc, parní vlak je tak nějak důkaz, že s ekoligií si hlavu moc nelámou (pochopitelně ale, pár vlaků na kontinentu je jako když se plivne do moře). Když pomineme neexistenci tendru pro dlouhé cesty s malou lokomotivou typu Tardis, z dílu Mystery On the Friendship Express víme, že jezdí na uhlí či něco podobného).
V obou světech najdeme dost rozšířené umění (obrazy, hudba - což vyžaduje dost bohatou společnost, aby si to mohli dovolit, a hlavně na to měli čas i členové nižších kast), a dokonce i pozůstatky po královské či jinak bohaté třídě (různé zámky, velkolepá sídla), a stále zde ještě přetrává někde monarchie (resp. u G1 minimálně u poníků - královna, princezny; u jiných národů můžeme vidět prince a vévodkyni u něčeho, co budou nejspíš moderní elfové), ale většina tvorů už si žije více méně svobodně (jen nejsou nijak chráněni proti násilí, ať už jde o války nebo gangy).
Co je tak nějak největší rozdíl mezi G1 a FIM, že v tom prvním případě zde prakticky chybí konkurence. Výrobců je buď tak málo, že si vůbec nekonkurují, a nebo nemají moc potřebu (můžeme to svést také na nedostatek dílů, takže na to nepřišla řada). Na rozdíl od FIM, kde se bojuje nejen v podnikové sféře, ale i mimo ni (a to v rámci jednoho druhu - mezi poníky). Co třeba souboj Pinkie Pie s Cheese Sandwichem? I tak někomu zřejmě došlo, že soupeřit spolu asi nebude to nejlepší.
FIM je, co se týče systému vlády, něco jako konstituční monarchie s prvky demokracie (nejspíš volení starostové). Jestli to je absolutní monarchie, to těžko říct, protože Celestie, když už něco málo dělá, tak to nemá tak velký dopad, takže se zdá, že jen ona (a Luna) o tom nerozhoduje. To se s kapitalismem nijak nevylučuje, ostatně před 20.stoletím měla většina kapitalistických nebo alespoň částečně kapitalistických zemí spíš feudalismus. Anglie je království doteď.
A G1? Tam prakticky centrální vláda (myšleno ve smyslu globalizace) neexistuje. Je to bordel (a pochybuji, že zde existuje něco jako kompatibilita - nejspíš ani v mírách ne). Šest (seriálových) poníkovských princezen se spíš (do své reformace) tak maximálně haštěřilo o to, kdo bude vládnout víc, a nedá moc práci si je představit spíš jako nějaké politbyro (ať už socialističtí nebo kapitalističtí, toto jsou prostě blbí politici, a pokud ti vládnou všemu, většinou to moc dobře nedopadne). U lokálních poníků je spíš konstituční socialismus, ale pokud jde o další rasy, tak tam to jde od prvotně pospolné společnosti (náčelníky) přes fedalismus (starostové měst v nějakém království) až po diaktátory (jistý pan tučňák, byť si říkal Já Pan Král, tak to byl v podstatě Áďa). Kdyby nešlo o socialismus, představoval bych si to jako postapokalyptický svět po kapitalismu, kde venkov zůstal nedotčený.
Nevím tedy přesně, zda lze G1 považovat za nějaký socialismus či se spíše jedná o dobu předválečnou (19.století a níž) na úrovni neprůmyslově vyspělých států (protože v těch ostatních už většinou kapitalismus byl zaváděn), ovšem s rychlejším technologickým rozvojem než u nás; ale Friendship is Magic má dost shodných znaků s kapitalismem, a na celkový pohled je vidět ona civilizační, populační i výrobní nadřazenost světa FIM nad světem G1. Pokud bychom to vzali spíše místně a vyvarovali se nějakých -izmů, FIM je Praha a větší města, zatímco G1 je venkov. Ne, že by venkovan nemohl mít doma počítač, ale bude velmi pravděpodobné, že si pro něj (když nepočítáme dovoz) bude muset dojet do jiného města, a ještě méně pravděpodobné bude, že zrovna v místě jeho bydliště bude továrna, která ty počítače vyrábí. Případně tam bude nadšenec, který bude mít kusovou výrobu "na koleni".