27.02.2024, 13:39
Příběh o konci jednoho autíčka..
tl;dr
- fotky vydají za tisíc slov:
Popis a postup:
Poučení?
..a začátku nového:
Fotky náhradníka:
Popis - co jsem ztratil a co získal?
Až si budu "s Frodem Pytlíkem trochu víc rozumět", možná o něm natočím video (to jen, pokud jste měl někdo pocit, že se tady chlubím.. tak ne, to budu dělat, až budu vědět na čem vlastně jsem LOL) (se starým autem mám vypovídajících záznamů celkem dost)
První Picanto jsem zvažoval nákup půl roku, tady jsem na tom měl asi týden, ale pro většinu z Vás, i kdybyste o tomto autě uvažovali, by asi spíš připadala v úvahu 1.2 ve verzi GT
https://dam.kia.cz/dokumenty/ceniky/Picanto-cenik.pdf
kde za cenu 400 tisíc (vč. 5AMT) dostanete proti mé verzi Comofort navíc 12 kWh výkonu, 1 válec navíc, LED světla, 16" hliníková kola, přední mlhovky, automatickou klimu místo manuální, parkovací kameru, digitální palubní desku, parkovací asistent, autonomní brzdící systém, 4 repro navíc a kožený volant. Plus nějaké ty drobnosti jako třeba loketní opěrka..
Berte jen v potaz, že větší kola většinou zvyšují spotřebu
Na YouTube verzi XT/GT s manuálem testovalo už pár lidí:
Pokud sháníte vysloveně malé a přitom levné auto, například u takové Škody Citigo byste mohli uspět také:
https://www.autocentrum.cz/data/File/201...Citigo.pdf
Sice si nechává zaplatit vysloveně za každou blbost, ale základní cena je o dost nižší než u Picanta, takže vhodným poskládáním výbavy a záruky byste mohli být i o pár desítek tisíc níž. Včetně robotizované převodovky (ta také moc sklízí pochvaly, a těžko soudit, protože například mě nepřijde ta moje až tak mizerná, jak mnozí píší).
Z nějakého důvodu jsem na ní vůbec při hledání původně nenatrefil. Možná jen nebyla zrovna skladem.. viz. https://www.autosystem.cz/vozy/skoda-citigo (a hlavně jsem už moc nechtěl ojeté auto)
Je únor, ale venku skoro nemrzne. V rádiu sice hlásí, že si máme dávat pozor na ledovku, ale to už hlásí týden v kuse, a jaksi pořád nic. Člověk časem otupí..
Jeden den takto jedu domů z práce pozdě večer, projíždím lesem a všechno v pohodě. Pod devadesát to jako vždy nejde, a po 1/4 hodině dojíždím po 15 km domů přes různé lesíky, kopečky a vesnice. Na teploměru doma visí údaj 4C nad nulou (jsme nadmořně výš než destinace, ve které pracuji)
Druhý den jedu tu samou trasu ráno opačným směrem. Na teploměru je +5C, prvních 10 km jedu raději opatrně, obzvláště v lese při 12 stupňovém klesání v zatáčkách raději pod 40 km/h. Vím, kde bývala ledovka posledních 10 let.
V poslední obci opatrně dojíždím na křižovatku ke hlavní. I kdyby nikde jinde ledovka nebyla, tady to klouzalo často tolik, že auto zastavilo až na druhé straně křižovatky. Nic. Suchá silnice.
Všímám si, že za mnou už nějakou dobu jede další auto. Mám pocit, že ho pomalou jízdou brzdím. Tak, když už jsem na hlavní, rozhodl jsem se na to pořádně šlápnout. "Kolega" se rovněž nenechává zahanbit. Co by se asi tak na hlavní mohlo poslední jeden až dva kilometry stát?
Rychloměr ukazuje ne zrovna málo přes 90, když vjíždím do lesa v mírné pravo točivé začátčce. Ubírám lehce rychlost..
Lesklý povrch vozovky ale najednou dává tušit, ve které části těla se momentálně nacházím. Totální ztráta trakce tomu dává za pravdu. Do toho z CD hraje pohodová hudba o super dni..
Zde těžko soudit, jestli jsem takový idiot s kupou štěstí, a nebo relativně úspěšný řidič, protože se mi dařilo držet vozidlo na vozovce v přímém směru (bez hodin) několik set metrů (méně než 300 - údaje berte s rezervou, nikdo to neměřil a jen hádám).
Bohužel silnice nebyla dost rovná ani široká, takže jsem nakonec zavadil o krajnici. Smůla by byla, kdyby tam byla hromada stromů. Ty byly naštěstí až o dva metry vedle. Štěstí by bylo, kdyby tam byla rovná louka. Bohužel nebyla. Byl tam asi 1,5 metru hluboký příkop. Naštěstí plný listí a bahna. Bohužel ne dost.
Krajnici jsem řezal ještě asi 50 metrů, když jsem se propadl dolů.
Záhadným způsobem se mi podařilo trefit zem pouze levým předním světlem, takže se ani neaktivovaly airbagy. Pak už si pamatuji jen to, jak jsem visel připoutaný vzhůru nohama a bylo ticho. Tedy kromě puštěného CD, které hrálo vesele dál.
Za nadávání si do pitomců vypínám klíčkem všechno, a přemýšlím, jak moc v háji to je. Zběžným pohledem vypadá všechno v pohodě. Ani jedno okno neprasklo. Odpoutávám se, a mezitím už přibíhá řidič dalšího vozidla. Nabízí pomoc, za což děkuji, i když jak se ukázalo záhy, nebyla alespoň co se týče mého zdravotního stavu třeba.
Jsem venku, zastavují další řidiči. Po zběžné kontrole, že mi nic není, je pak už s díky odmítáme (během doby, kdy jsem tam byl, mělo snahu zastavit tak 50% projíždějících, což je skutečně skvělé číslo - a nebudu soudit, kolik z nich se jen chtělo podívat).
Řidič auta, co jelo za mnou, mi řekl, že to vypadalo fakt děsivě a že měl sám dělat, aby zastavil. Možná jsem mu svou nehodou pomohl. Možná by ale beze mne jel opatrněji, a nic by se nestalo. To už teď nezjistíme.
Přemýšlel jsem, jestli bych nemohl zabránit pádu do příkopu, kdybych na poslední chvíli pustil brzdu s ABS, a přidal plyn, což mi už tolikrát dřív zachránilo krk, když jsem byl v minulých letech ve smyku v zatáčce. Nevím. Ani netuším, v jaké rychlosti jsem do toho příkopu zahučel.. Pomohlo by, kdybych jel 80, 70 km/h?
Jeden den takto jedu domů z práce pozdě večer, projíždím lesem a všechno v pohodě. Pod devadesát to jako vždy nejde, a po 1/4 hodině dojíždím po 15 km domů přes různé lesíky, kopečky a vesnice. Na teploměru doma visí údaj 4C nad nulou (jsme nadmořně výš než destinace, ve které pracuji)
Druhý den jedu tu samou trasu ráno opačným směrem. Na teploměru je +5C, prvních 10 km jedu raději opatrně, obzvláště v lese při 12 stupňovém klesání v zatáčkách raději pod 40 km/h. Vím, kde bývala ledovka posledních 10 let.
V poslední obci opatrně dojíždím na křižovatku ke hlavní. I kdyby nikde jinde ledovka nebyla, tady to klouzalo často tolik, že auto zastavilo až na druhé straně křižovatky. Nic. Suchá silnice.
Všímám si, že za mnou už nějakou dobu jede další auto. Mám pocit, že ho pomalou jízdou brzdím. Tak, když už jsem na hlavní, rozhodl jsem se na to pořádně šlápnout. "Kolega" se rovněž nenechává zahanbit. Co by se asi tak na hlavní mohlo poslední jeden až dva kilometry stát?
Rychloměr ukazuje ne zrovna málo přes 90, když vjíždím do lesa v mírné pravo točivé začátčce. Ubírám lehce rychlost..
Lesklý povrch vozovky ale najednou dává tušit, ve které části těla se momentálně nacházím. Totální ztráta trakce tomu dává za pravdu. Do toho z CD hraje pohodová hudba o super dni..
Zde těžko soudit, jestli jsem takový idiot s kupou štěstí, a nebo relativně úspěšný řidič, protože se mi dařilo držet vozidlo na vozovce v přímém směru (bez hodin) několik set metrů (méně než 300 - údaje berte s rezervou, nikdo to neměřil a jen hádám).
Bohužel silnice nebyla dost rovná ani široká, takže jsem nakonec zavadil o krajnici. Smůla by byla, kdyby tam byla hromada stromů. Ty byly naštěstí až o dva metry vedle. Štěstí by bylo, kdyby tam byla rovná louka. Bohužel nebyla. Byl tam asi 1,5 metru hluboký příkop. Naštěstí plný listí a bahna. Bohužel ne dost.
Krajnici jsem řezal ještě asi 50 metrů, když jsem se propadl dolů.
Záhadným způsobem se mi podařilo trefit zem pouze levým předním světlem, takže se ani neaktivovaly airbagy. Pak už si pamatuji jen to, jak jsem visel připoutaný vzhůru nohama a bylo ticho. Tedy kromě puštěného CD, které hrálo vesele dál.
Za nadávání si do pitomců vypínám klíčkem všechno, a přemýšlím, jak moc v háji to je. Zběžným pohledem vypadá všechno v pohodě. Ani jedno okno neprasklo. Odpoutávám se, a mezitím už přibíhá řidič dalšího vozidla. Nabízí pomoc, za což děkuji, i když jak se ukázalo záhy, nebyla alespoň co se týče mého zdravotního stavu třeba.
Jsem venku, zastavují další řidiči. Po zběžné kontrole, že mi nic není, je pak už s díky odmítáme (během doby, kdy jsem tam byl, mělo snahu zastavit tak 50% projíždějících, což je skutečně skvělé číslo - a nebudu soudit, kolik z nich se jen chtělo podívat).
Řidič auta, co jelo za mnou, mi řekl, že to vypadalo fakt děsivě a že měl sám dělat, aby zastavil. Možná jsem mu svou nehodou pomohl. Možná by ale beze mne jel opatrněji, a nic by se nestalo. To už teď nezjistíme.
Přemýšlel jsem, jestli bych nemohl zabránit pádu do příkopu, kdybych na poslední chvíli pustil brzdu s ABS, a přidal plyn, což mi už tolikrát dřív zachránilo krk, když jsem byl v minulých letech ve smyku v zatáčce. Nevím. Ani netuším, v jaké rychlosti jsem do toho příkopu zahučel.. Pomohlo by, kdybych jel 80, 70 km/h?
tl;dr
- fotky vydají za tisíc slov:
Popis a postup:
Po "uklidnění" jsem zkoušel volat do své pojišťovny, což se mi moc nepovedlo. Tak jsem zkusil rovnou 1224 odtahovku, kde mě teda přepojovali zpátky na pojišťovnu a ti (automat) zase zpátky na ně, takže po třetím cyklu jsem si už tak trochu vyprosil a nebo vydupal (to asi záleží na úhlu pohledu) odtah. Po dalších asi 5 minutách předávání údajů o autě, jsme čekali další asi hodinu na příjezd odtahovky s ramenem.
Po celou dobu se mnou čekal jeden řidič, resp. já v jeho autě. Děkuji mu tímto za trpělivost. Po příjezdu odtahovky jsme se rozloučili. Snad jsem ho nezdržel zbytečně moc..
Další asi půl hodiny trvalo nakládání, protože jsme museli vymyslet, jak nejdřív dostat auto na kola, a pak ho vůbec naložit, protože Picanta 2007 mají totiž poklice pod šrouby, a potřebovali jsme přichytit auto za plechové disky.
Nechal jsem se s autem odvézt do mého servisu vedle zaměstnání, protože od pohledu autu nic nebylo. Trochu promáčklé plechy na třech místech, nemožnost zcela otevřít dveře u řidiče kvůli prohnutému prahu, a zničený levý přední blok a světlomet. Laicky jsem se domníval, že to bude oprava tak za 50 tisíc a že do 14 dnů budu zase jezdit.
No, servis měl trochu jiný názor. Zaplatil jsem ještě 2000 Kč za vyproštění, protože na to se "kompletní" havarijko, které jsem měl sjednané, v daném "levelu" nevztahuje (jen na odtah). V servisu se jim do opravy moc nechtělo. No, šel jsem zatím do práce, abych dohnal, co jsem za těch pár hodin zameškal.
Protože mi bylo jasné, že auto 'potřebuji' (a druhé z rodiny jsme už dávno poslali dopryč), začal jsem obvolávat půjčovny v celém kraji. Na potřetí jsem měl štěstí. Zavolal jsem tedy konečně mamince, aby věděla, o co jde, a aby přijela, protože jsem nechtěl riskovat cestování sám, a pak jsme vyrazili vlakem do krajského města, kde jsem měl domluvené auto na půjčení. Asi 700 Kč za den s daní + 3000 Kč vratná kauce + benzín. Omezení 200 km na den bylo v pohodě, protože jezdím jen do 40 km.
Ještě jsem zavolal na pojišťovnu, kde jsem konečně domluvil likvidátora. Nehoda mi sice sníží bezeškodní průběh asi o 3 roky, ale vzhledem k tomu, že jezdím bez pojistných nehod už od svých 20 let, to stejně nebude mít na výši malusu žádný vliv..
Jakmile jsem měl auto k dispozici, zajel jsem si pro jistotu na pohotovost do fakultní nemocnice. Pro sichr, protože například vnitřní krvácení se těžko pozná a může se projevit až za pár hodin i dnů, a tomu už pak nemusíte věnovat pozornost.
Podle toho, že jsme ta strávili čekáním asi 3 hodiny i po prvotních vyšetřních, jsem nebyl dojmu, že budu v pohodě. Sice mě během dne začaly bolet záda, ale to mohlo být třeba od pásu (a už od dětství nemám zrovna ukázkovou páteř). Rentgeny i ultrazvuk vyloučily jakýkoliv problém, jen jsem měl sakra vysoký tlak (ale to se asi dalo čekat, jinak mám normálně do 140/80). Mám další argument, proč posílat telefonické nabídky na zdravotní pojistky do oněch míst..
Takže jsme pozdě v noci dojeli domů, zavřeli slepice, najedli se, a šli spát. Druhý den jsem mazal znovu do práce. Náhradní auto bylo trojková Fabie, a ještě k tomu v manuálu a kombi. Pro člověka, co je zvyklý na automat a 3,5 metru dlouhé auto trochu nekomfortní situace.
Mimochodem, existuje rozšířený 'kec', že lidé se k cizímu chovají mnohem hůř než k vlastnímu. Možná je to většinou pravda, ale minimálně já budu výjimka potvrzující, že pravidlo neplatí Se svým autem dokážu jezdit jako prase, zatímco s cizím se bojím, abych ho byť jen neodřel.
Za dva dny dorazil likvidátor, a bohužel neměl dobré zprávy. Tím, že bylo auto na střeše, byl možná motor v háji (olej v sání dle servisu - to se následně potvrdilo, když chtěli z vrakoviště auto nastartovat - ani 2 ťuky), a dvě nepatrné promáčkliny na střeše a prahu byly bohužel nalomený rám karoserie. Jen prý nový světlomet by stál sám o sobě 20 tisíc.. celkem jen za materiál 150 tisíc.. Totální škoda.
Teoreticky by se dalo auto opravit (motor, světlo, blatník, práh), a mohlo ještě dojezdit do příští STK (kde by neprošlo), ale nikdo už neměl zájem provést opravu (zkoušel jsem i autorizovaný servis).
Takže mi bylo konečně jasné, že toto auto končí
Nejvíc člověka naštve, že to nebyl vrak, o který by se nikdo nestaral. Takže si auto vzalo do hrobu 2 roky novou baterii a výfuk, nové žárovky H4 + v palubní desce, půl roku starou technickou, půl nádrže a další věci..
Sice už poslední dobou trpělo na nějaké problémy (například zaseknutí zadní brzdy), ale jinak na něj na byl spoleh. Mohlo jezdit třeba dalších 5 let. A nebo také mohla brzy umřít převodovka (ta by stála tak 50-60 tisíc, pokud se ovšem ještě vyrábí).. to už teď těžko zjistíme.
Po celou dobu se mnou čekal jeden řidič, resp. já v jeho autě. Děkuji mu tímto za trpělivost. Po příjezdu odtahovky jsme se rozloučili. Snad jsem ho nezdržel zbytečně moc..
Další asi půl hodiny trvalo nakládání, protože jsme museli vymyslet, jak nejdřív dostat auto na kola, a pak ho vůbec naložit, protože Picanta 2007 mají totiž poklice pod šrouby, a potřebovali jsme přichytit auto za plechové disky.
Nechal jsem se s autem odvézt do mého servisu vedle zaměstnání, protože od pohledu autu nic nebylo. Trochu promáčklé plechy na třech místech, nemožnost zcela otevřít dveře u řidiče kvůli prohnutému prahu, a zničený levý přední blok a světlomet. Laicky jsem se domníval, že to bude oprava tak za 50 tisíc a že do 14 dnů budu zase jezdit.
No, servis měl trochu jiný názor. Zaplatil jsem ještě 2000 Kč za vyproštění, protože na to se "kompletní" havarijko, které jsem měl sjednané, v daném "levelu" nevztahuje (jen na odtah). V servisu se jim do opravy moc nechtělo. No, šel jsem zatím do práce, abych dohnal, co jsem za těch pár hodin zameškal.
Protože mi bylo jasné, že auto 'potřebuji' (a druhé z rodiny jsme už dávno poslali dopryč), začal jsem obvolávat půjčovny v celém kraji. Na potřetí jsem měl štěstí. Zavolal jsem tedy konečně mamince, aby věděla, o co jde, a aby přijela, protože jsem nechtěl riskovat cestování sám, a pak jsme vyrazili vlakem do krajského města, kde jsem měl domluvené auto na půjčení. Asi 700 Kč za den s daní + 3000 Kč vratná kauce + benzín. Omezení 200 km na den bylo v pohodě, protože jezdím jen do 40 km.
Ještě jsem zavolal na pojišťovnu, kde jsem konečně domluvil likvidátora. Nehoda mi sice sníží bezeškodní průběh asi o 3 roky, ale vzhledem k tomu, že jezdím bez pojistných nehod už od svých 20 let, to stejně nebude mít na výši malusu žádný vliv..
Jakmile jsem měl auto k dispozici, zajel jsem si pro jistotu na pohotovost do fakultní nemocnice. Pro sichr, protože například vnitřní krvácení se těžko pozná a může se projevit až za pár hodin i dnů, a tomu už pak nemusíte věnovat pozornost.
Podle toho, že jsme ta strávili čekáním asi 3 hodiny i po prvotních vyšetřních, jsem nebyl dojmu, že budu v pohodě. Sice mě během dne začaly bolet záda, ale to mohlo být třeba od pásu (a už od dětství nemám zrovna ukázkovou páteř). Rentgeny i ultrazvuk vyloučily jakýkoliv problém, jen jsem měl sakra vysoký tlak (ale to se asi dalo čekat, jinak mám normálně do 140/80). Mám další argument, proč posílat telefonické nabídky na zdravotní pojistky do oněch míst..
Takže jsme pozdě v noci dojeli domů, zavřeli slepice, najedli se, a šli spát. Druhý den jsem mazal znovu do práce. Náhradní auto bylo trojková Fabie, a ještě k tomu v manuálu a kombi. Pro člověka, co je zvyklý na automat a 3,5 metru dlouhé auto trochu nekomfortní situace.
Mimochodem, existuje rozšířený 'kec', že lidé se k cizímu chovají mnohem hůř než k vlastnímu. Možná je to většinou pravda, ale minimálně já budu výjimka potvrzující, že pravidlo neplatí Se svým autem dokážu jezdit jako prase, zatímco s cizím se bojím, abych ho byť jen neodřel.
Za dva dny dorazil likvidátor, a bohužel neměl dobré zprávy. Tím, že bylo auto na střeše, byl možná motor v háji (olej v sání dle servisu - to se následně potvrdilo, když chtěli z vrakoviště auto nastartovat - ani 2 ťuky), a dvě nepatrné promáčkliny na střeše a prahu byly bohužel nalomený rám karoserie. Jen prý nový světlomet by stál sám o sobě 20 tisíc.. celkem jen za materiál 150 tisíc.. Totální škoda.
Teoreticky by se dalo auto opravit (motor, světlo, blatník, práh), a mohlo ještě dojezdit do příští STK (kde by neprošlo), ale nikdo už neměl zájem provést opravu (zkoušel jsem i autorizovaný servis).
Takže mi bylo konečně jasné, že toto auto končí
Nejvíc člověka naštve, že to nebyl vrak, o který by se nikdo nestaral. Takže si auto vzalo do hrobu 2 roky novou baterii a výfuk, nové žárovky H4 + v palubní desce, půl roku starou technickou, půl nádrže a další věci..
Sice už poslední dobou trpělo na nějaké problémy (například zaseknutí zadní brzdy), ale jinak na něj na byl spoleh. Mohlo jezdit třeba dalších 5 let. A nebo také mohla brzy umřít převodovka (ta by stála tak 50-60 tisíc, pokud se ovšem ještě vyrábí).. to už teď těžko zjistíme.
Poučení?
Nejspíš žádné moc nebude. Ohrané "jezdi opatrně" prostě nefunguje, pokud se říká pořád a "nikdy" se nic nestalo. Ruku na srdce ať si položí všichni a zapřemýšlí, jestli by opravdu jezdili měsíc v kuse do 50 km/h i za počasí bez sněhu a viditelného mrazu (a jaký by to mělo vliv na zbytek dopravy, včetně bezpečnosti).
Je to má první větší nehoda na vlastním autě (když nepočítám, že jsem dost solidně poškodil celý bok jiného auta ještě s Felicí, které se díky vytočení předního kola nestalo skoro nic), se kterým jezdím už od roku 2007, kdy bylo jako nové vyrobeno, a najelo 170 tisíc km (nepočítám další desetitisíce v každém předchozím autě - a to počítám jen ty, se kterými jsem jezdil delší dobu).
Chvíli si možná budu dávat větší pozor, chvíli budu jezdit opatrněji, ale až skončí zima, zvyknu si zase v létě jezdit rychleji, a příští zimu.. kdo ví. Modernější auta mývají lepší bezpečnostní prvky jako ESP, což původní auto nemělo, čili možná to na chvíli odvrátí "nevyhnutelné"..
Ale už nejsem tak mladý jak jsem býval, mám nejspíš pomalejší reflexy, takže hypoteticky mě další velká nehoda už může potkat do dalších 8 let. Nejlepší motivace co nejdřív vymyslet, jak přestat jezdit (překážkou je nyní jen zaměstnání, ze kterého prostě vede velice mizerné spojení přes MHD - a to takové, že lepší oželet mzdu, než trávit denně 2 hodiny na cestách navíc).
Je to má první větší nehoda na vlastním autě (když nepočítám, že jsem dost solidně poškodil celý bok jiného auta ještě s Felicí, které se díky vytočení předního kola nestalo skoro nic), se kterým jezdím už od roku 2007, kdy bylo jako nové vyrobeno, a najelo 170 tisíc km (nepočítám další desetitisíce v každém předchozím autě - a to počítám jen ty, se kterými jsem jezdil delší dobu).
Chvíli si možná budu dávat větší pozor, chvíli budu jezdit opatrněji, ale až skončí zima, zvyknu si zase v létě jezdit rychleji, a příští zimu.. kdo ví. Modernější auta mývají lepší bezpečnostní prvky jako ESP, což původní auto nemělo, čili možná to na chvíli odvrátí "nevyhnutelné"..
Ale už nejsem tak mladý jak jsem býval, mám nejspíš pomalejší reflexy, takže hypoteticky mě další velká nehoda už může potkat do dalších 8 let. Nejlepší motivace co nejdřív vymyslet, jak přestat jezdit (překážkou je nyní jen zaměstnání, ze kterého prostě vede velice mizerné spojení přes MHD - a to takové, že lepší oželet mzdu, než trávit denně 2 hodiny na cestách navíc).
..a začátku nového:
Takže jsem se začal porozhlížet po novém autě. Potřeboval jsem něco, na co bych měl (a i když jsme nebyli zrovna na mizině, nechci vyhazovat hromadu peněz za něco, co jsem vlastně vůbec nepotřeboval), vešlo by se mi do garáže, a hlavně! Aby to nemělo manuální převodovku.
Spousta lidí sice se mnou nebude souhlasit, ale i když jsem s manuály jezdil na Š125L a Felici 1.3 relativně dost dlouho (7 let cca.), po 16 letech si prostě na automat tak zvyknete, že byste už neměnili. Hlavně, ten týden a něco s půjčeným autem mi jen potvrdil, že fakt ne. Nutnost řadit mě neustále rozptylovala a odváděla pozornost od řízení. Až tak moc, že když jsem auto vracel, málem jsem způsobil hromadnou nehodu. Už kvůli tomuhle fakt NE.
Opět jsem měl asi velké štěstí, protože po rychlém zkouknutí Škoda Plus a jejich drahých aut, jsem narazil na skladové vozy jinde, a ironií osudu zde bylo v nabídce celkem "levné".. nové Kia Picanto s "automatem"
Po ověření, že je auto stále volné, jsem provedl rezervaci, dali jsme do kupy nějaké ty peníze, a čistě pro sichr jsem si v bance sjednal úvěr na něco málo přes polovinu částky. Byl jsem ochoten zaplatit na úrocích 16 tisíc za dva roky při úroku 7%. Sjednání byl docela porod kvůli problémům s Georgem na mém tabletu (holt Spořka.. Airbank s tím problémy nemá - holt mít dva účty je nutnost, jinak bych si posledních pár měsíců nekoupil na netu ani rohlík), ale nakonec se povedlo. Jen mě nemile překvapili finálním úrokem 13%!
Neměl jsem teď čas to moc řešit. Auto jsem objednal, a domluvil si převzetí. Shodou okolností to vyšlo zrovna na poslední domluvený den z půjčovny, takže jsme to den před tím sesynchronizovali, kolem oběda jsem dovezl auto do Hradce, z něj nasedl na autobus do Liberce, a večer jsem už přijel novým vozem.
Plus teda 1300 Kč za službu sjednání přihlášení, takže jsem alespoň nemusel na úřad (a odhlášení starého provedla na registru i v pojišťovně maminka, u které je záruka, že se to vždy povede - ať už jedná s finančákem, mým učitelem tělocviku, bankou, pojišťovnou, stavebním úřadem a nebo registrem vozidel, bez ohledu na to, zda zařizuje své nebo cizí, zda má ověřenou plnou moc nebo ne, nakonec si všechno vydupe ).
Doma se mi to trochu uleželo, a nakonec jsem úvěr bance za pár dnů celý zcela doplatil bez sankcí. Původně jsem totiž byl ochotný si něco málo připlatit za cenu toho, že nemusím měnit svůj životní styl.
Ale protože jsem někdy zásadový až handba, a co nesnesu nejvíc, když se ze mě někdo snaží dělat vola (a to za předpokladu, že vím, že nemá pravdu - jinak mě to nevadí ), raději budu rok chvíli bez koníčků (třeba nákup akcií), než platit bance 8 let 13%, tedy víc jak 100 tisíc navíc (je výhoda, když váš životní styl umožňuje docela dost slušně spořit z přebytků - tímto zdravím důchodce ve společné domácnosti, fotovoltaiku, vlastní zahrádku, slepice a ignorování dovolených).
Spousta lidí sice se mnou nebude souhlasit, ale i když jsem s manuály jezdil na Š125L a Felici 1.3 relativně dost dlouho (7 let cca.), po 16 letech si prostě na automat tak zvyknete, že byste už neměnili. Hlavně, ten týden a něco s půjčeným autem mi jen potvrdil, že fakt ne. Nutnost řadit mě neustále rozptylovala a odváděla pozornost od řízení. Až tak moc, že když jsem auto vracel, málem jsem způsobil hromadnou nehodu. Už kvůli tomuhle fakt NE.
Opět jsem měl asi velké štěstí, protože po rychlém zkouknutí Škoda Plus a jejich drahých aut, jsem narazil na skladové vozy jinde, a ironií osudu zde bylo v nabídce celkem "levné".. nové Kia Picanto s "automatem"
Po ověření, že je auto stále volné, jsem provedl rezervaci, dali jsme do kupy nějaké ty peníze, a čistě pro sichr jsem si v bance sjednal úvěr na něco málo přes polovinu částky. Byl jsem ochoten zaplatit na úrocích 16 tisíc za dva roky při úroku 7%. Sjednání byl docela porod kvůli problémům s Georgem na mém tabletu (holt Spořka.. Airbank s tím problémy nemá - holt mít dva účty je nutnost, jinak bych si posledních pár měsíců nekoupil na netu ani rohlík), ale nakonec se povedlo. Jen mě nemile překvapili finálním úrokem 13%!
Neměl jsem teď čas to moc řešit. Auto jsem objednal, a domluvil si převzetí. Shodou okolností to vyšlo zrovna na poslední domluvený den z půjčovny, takže jsme to den před tím sesynchronizovali, kolem oběda jsem dovezl auto do Hradce, z něj nasedl na autobus do Liberce, a večer jsem už přijel novým vozem.
Plus teda 1300 Kč za službu sjednání přihlášení, takže jsem alespoň nemusel na úřad (a odhlášení starého provedla na registru i v pojišťovně maminka, u které je záruka, že se to vždy povede - ať už jedná s finančákem, mým učitelem tělocviku, bankou, pojišťovnou, stavebním úřadem a nebo registrem vozidel, bez ohledu na to, zda zařizuje své nebo cizí, zda má ověřenou plnou moc nebo ne, nakonec si všechno vydupe ).
Doma se mi to trochu uleželo, a nakonec jsem úvěr bance za pár dnů celý zcela doplatil bez sankcí. Původně jsem totiž byl ochotný si něco málo připlatit za cenu toho, že nemusím měnit svůj životní styl.
Ale protože jsem někdy zásadový až handba, a co nesnesu nejvíc, když se ze mě někdo snaží dělat vola (a to za předpokladu, že vím, že nemá pravdu - jinak mě to nevadí ), raději budu rok chvíli bez koníčků (třeba nákup akcií), než platit bance 8 let 13%, tedy víc jak 100 tisíc navíc (je výhoda, když váš životní styl umožňuje docela dost slušně spořit z přebytků - tímto zdravím důchodce ve společné domácnosti, fotovoltaiku, vlastní zahrádku, slepice a ignorování dovolených).
Fotky náhradníka:
Popis - co jsem ztratil a co získal?
Tento drobek mě stál 320 000 Kč. Plus dalších asi 15 tisíc náhradní disky a zimní pneu, protože auto mělo letní. Chtěl jsem sice původně mít ta samá kola, co auto (15" slitina), ale originální disky jsou sakra drahé (přes 20 tisíc, zatímto neorgioš by byl za polovinu), takže jsem na zimu zvolil 14" plecháče. K tomu později za 800 Kč plastové poklice (prostě to bez nich vypadá debilně). Metalízu jsem měl zdarma, stejně jako levnější koberečky.
Zatím ho mám jen asi 14 dnů, a ještě se vlastně zajíždí (teprve najeto 700 km), takže těžko soudit, ale v čem se liší o starého auta?
No, nutno říci, že to staré auto bylo skutečně jedno z tisíce a těžko už ho seženu. Alespoň v dané cenové relaci. Sice tehdy stálo taky 360 tisíc (ale v tom byly příplatky třeba za DefendLock, ochranné lišty, deflektory, 40k za automat, atd.), ale kdybychom započetli inflaci, byli bychom dnes hodně přes 400 tisíc. Takže jakkoliv může být nové auto horší, za tu cenu bych asi neměl moc co držkovat.
Když se podívám na to, co nové auto nemá a co jsem původně měl, tak jde třeba o:
- přední mlhovky
- elektricky stahovatelná zadní okna
- elektricky nastavitelná zrcátka
- tónované čelní okno
- ochranné lišty a deflektory
- autorádio s CD MP3
- parkovací asistent
- defendlock
- 2 reproduktory místo 6
- šedý interiér místo modrého
Zase ale: CD jsem měl vlastní z Felicie ještě, a teď mi to i konečně čte moje flash disky, takže spíš výhoda. Přední mlhovky jako výhodu moc nevidím, protože zase až takový efekt neměly. Zrcátka nastavuji jednou za život, a jediné, co mě trochu bude štvát jsou ta zadní okna, která byla pohodlnější na větrání na jízdy (a to i když mají obě auta klimatizaci). A parkovat se s tím dá skutečně i bez asistenta a kamery. Rozdíl v reprodukci sice poznám (slabší basy), ale není to až tak hrozné (nejsem audiofil nebo tak něco, takže na detailech nebazíruji)
Určitě jsem ale získal výškově stavitelné sedadlo, což v kombinaci s mnohem tenčími sloupky a většími okny, včetně zadních, zajišťuje o hodně lepší výhled nejen při couvání, ale při jízdě, kdy vidím i za menší kopečky, za které jsem dřív do zatáčky neviděl. Původně jsem sice také seděl třeba proti škodovkám hezky vysoko (někdy jsem viděl i na střechu auta, co jelo přede mnou), ale toto je nejspíš ještě lepší.
Zadní zrcátko rovněž funguje lépe, když tam nepřekáží třetí brzdové světlo. Dokonce už kluci z Koreje zlepšili i přístup k žárovkám u předních světlometů. Teda, zatím na jedné straně.. na té druhé se musí světlomet stále vymontovat. No, ještě tak dvě dekády a určitě to zmáknou Posilovač řízení funguje rozhodně lépe než před 16 lety.. Je zde asistent rozjezdu do kopce (který původní automat moc nepotřeboval).
Také se mi zdá, že původní auto sedělo víc na silnici, ale když to porovnám s Fabií, která pocitivě "plavala", tak jakmile jsem přesedl do tohoto auta, cítil jsem se hned jako doma a o (120e+1)% jistější.
Novinkou je palubní počítač, který mi ukazuje i momentální spotřebu, takže mám jednu hračku navíc, a možná se "na stáří" přeorientuji na úspornější jízdu místo na dynamickou (ti, které můj původní "trabant" předjížděl na okrskách 120 a víc budou mít alespoň o trochu méně nervů v budoucnu).
Momentální spotřeba je 4.0 při klidných jízdách po rovině v obcích, 4.3 při jízdě na delší vzdálenosti 90 km/h, a 4.4-4.5 l/100 km benzínu 95 při jízdě na kratší vzdálenosti v kopcovitém terénu (včetně 12st. klesání a stoupání).
Získal jsem sledování tlaku v pneumatikách, teploměr, co mě varuje před náledím, a systém ESC. Motor je nově 1.0 MPi (jde o tříválec) proti původnímu 1.1, ale ten před tím měl hydroměnič, takže část výkonu šla na většinu rychlostí do háje i tak. Papírově jsou jinak skoro totožné (50 kW).
Jelikož starší auto jezdilo za 7-8 l/100 km (nikdy jsem z něj nedostal méně jak 5,5-6, s výjimkou Lucemburské dálnice, kde to bylo pod 5), je tu alespoň šance trochu ušetřit na provozu (jinak nádrž je ta samá, možná i menší - 30 litrů, ale dojezd je zatím reálných 680-720 km proti původním cca. 450).
Dále ušetříme určitě na opravách (7 let záruka), ušetřím jednu STK, ale zase budu platit garančky, mno Automatické přepínání na denní svícení (původní auto jen rozsvěcovalo potkávačky po startu motoru) ušetří něco málo za žárovky H4..
K motoru a převodovce mám pár výtek. Co mu upřít nemohu, je jeho výkon hlavně do kopce (je i o něco lehčí). Kde původní kombinace měla dost co dělat, teď mohu i do prudkého stoupání ze 60 km/h předjet dlouhý kamion za "pár" vteřin. To souvisí tak trochu s tím, že tato automatická převodovka není tak úplně automatická.
Je to robotizovaný manuál. Mnoho lidí na něj nadává. Můžeme se bavit o životnosti, ale pokud původní auto najelo 170 tisíc km za asi 16 let, a to v tom bylo asi 5000 km po Evropě během 10 dnů, pokud vydrží dalších 160 tisíc, bude to možná už tak 20 let. Může být problém se životností spojky, ale nikdy jsme nemuseli u našich aut spojku řešit, a to ani já, ani maminka nejsme zrovna ukázkoví jezdci s manuálem. Takže pokud zhebne za 150 tisíc km (měla by vydržet 200), není to můj problém.
Motor, dokud pracuje do 2000 otáček, "není" vlastně vůbec slyšet. Pokud zastavíte a stáhnete okno, vlastně ani nevíte, jestli chcípnul a nebo stále beží. A ano, dostal jsem debilní systém StopStart, který pravidelně vypínám (bohužel tady zhasíná i na rychlost D, nejen na N). V menu jde nastavit sice kdejaká blbost, ale bohužel výchozí režim tohoto systému ne, stejně tak upozornění na nezataženou ruční brzdu. Vypnul jsem trojitý blik, protože chci mít větší kontrolu hlavně u křižovatek, kdy a kam vlastně blikám, a varování na kontrolu zadních sedaček (děti).
Horší je to, když motor vytáčíte výš (což se stává hlavně u rozjezdu, který není tak plynulý jako u hydroměniče). Nad 2500 otáček motor zní jako splašený vysavač, a nad 4000 jako stádo rozzuřených hrochů. To myslím v kabině. Jak to zní venku si zatím netroufám odhadovat Jestli se to časem změní, to nevím. Indikátor blinkrů zní zase jak Popcorn Song
Pokud jde o převodovku, není to holt hydroměnič. Tudíž je pomalejší a méně plynulá. Když vám auto zničeho nic zpomalí, byť jen na vteřinu a něco, protože řadí pětku, nebylo to zpočátku zrovna příjemné. Rozjezdy na jedničku také někdy vypadají, jako kdybych se teprve učil v autoškole s manuálem. Zatím to teda nikdy nechcíplo, ale jednou už to mělo dost namále si myslím Je fakt, že i tak to řadí o dost lépe než já v té Fabii. Couvání je také trochu méně plynulé (asi brzdy, a to mám teď na zadních bubny místo kotoučů).
Ale s něčím se dá pracovat. Kromě obligátní rady "ubrat plyn při řazení", na což celkem kašlu, jsem se spíš naučil zrychlovat tak, aby motor přeskakoval 4. rychlost a ze trojky řadil rovnou pětku (pokud nechci mít stovku za půl minuty, což někdy dělám, například když přede mnou stejně jede kolona). Pak to skoro ani nepoznáte. Někdy se mi daří cpát pětku i ze dvojky (např. v obcích).
Rozjezdy na jedničku jsou horší, protože buď to jede pomalu, pak je to celkem v cajku (prostě za 5-7 vteřin máte padesát a postupně se tam těch 5 kvaltů komfortně nahází a poslední pětka je plynulá jako u hydroměniče), a nebo na to šlápnete moc, a točíte 5000 otáček, než tam konečně vlítne dvojka. Sice si můžu řadit sám, ale .. proč bych to dělal?
Bohužel jednička není tak moc všeobjímající jako u starého auta, kde stačila na 60 km/h a dvojka pak do stovky (teď je jednička ráda za 35 km/h). Rovněž staré Picanto znělo docela dospěle jako sporťák (tuším Melgarh si možná ještě pamatuje, jak jel se mnou do Prahy na poníky - teda snad si dobře pamatuji přezdívku )
Co mě docela mrzí, je až příliš ú(s)porná snaha počítače držet motor na nízkých otáčkách. Toho jsem si všiml už o půjčené Fabie, kdy na 50 km/h doporučovala pětku, a pak točila okolo 1500 otáček. Toto auto dělá to samé. Pětka na 50 a točíme 1400-1700. Motor pak zní, jako kdyby se hodně podtáčel. Sice to prý podle výrobců teď už nevadí, ale prostě vás to podvědomě nutí přidat, a pak se přistihnete, že jedete v obci tachometrových 60 (podle měřičů u krajnic asi 55).
Přitom by úplně stačilo, aby motor řadil o 100-200 otáček výš, takže by 50 v pohodě zvládla čtyřka, která je tam IMHO úplně na nic a slouží spíš jako náhrada pětky, když jedete do kopce, jinak totiž výkon je stejný (žádný). Neříkám, že to jezdí špatně, ono i na tu pětku se dá do kopce rozjet na těch 90 a už po 60 km/h motor přede, ale.. (zase možnost podřadit jen o 1 kvalt je něco, co původní Picanto moc nedělalo - to tam většinou i při 100 km/h frklo rovnou trojku)
Původní auto točilo při 100 km/h asi 2500 otáček, tady jsme na 3000. Přitom by stačilo jen mírně odlišně změnit převody všech rychlostí manuálu, klidně jen o 5%, a už by se 90 km/h dalo jezdit mnohem víc ekonomičtěji, a na spotřebě v obci by se to projevilo tak možná o 0.1 l. Kdyby tu byla možnost si na palubním počítači alespoň nějak posunout, kdy se bude řadit, byla by půlka problémů pryč, ale to bych po študovaných inženýrech chtěl asi moc
Ale co byste chtěli za 20 tisíc (příplatek za ATM), že? Je docela ale možné, že stejně jako jsem z "nákupní tašky" udělal časem "postrach všech Oktávií na semaforech", možná i tady časem ovládnu nějaký jízdní styl, který tyto neduhy eliminuje
Zatím ho mám jen asi 14 dnů, a ještě se vlastně zajíždí (teprve najeto 700 km), takže těžko soudit, ale v čem se liší o starého auta?
No, nutno říci, že to staré auto bylo skutečně jedno z tisíce a těžko už ho seženu. Alespoň v dané cenové relaci. Sice tehdy stálo taky 360 tisíc (ale v tom byly příplatky třeba za DefendLock, ochranné lišty, deflektory, 40k za automat, atd.), ale kdybychom započetli inflaci, byli bychom dnes hodně přes 400 tisíc. Takže jakkoliv může být nové auto horší, za tu cenu bych asi neměl moc co držkovat.
Když se podívám na to, co nové auto nemá a co jsem původně měl, tak jde třeba o:
- přední mlhovky
- elektricky stahovatelná zadní okna
- elektricky nastavitelná zrcátka
- tónované čelní okno
- ochranné lišty a deflektory
- autorádio s CD MP3
- parkovací asistent
- defendlock
- 2 reproduktory místo 6
- šedý interiér místo modrého
Zase ale: CD jsem měl vlastní z Felicie ještě, a teď mi to i konečně čte moje flash disky, takže spíš výhoda. Přední mlhovky jako výhodu moc nevidím, protože zase až takový efekt neměly. Zrcátka nastavuji jednou za život, a jediné, co mě trochu bude štvát jsou ta zadní okna, která byla pohodlnější na větrání na jízdy (a to i když mají obě auta klimatizaci). A parkovat se s tím dá skutečně i bez asistenta a kamery. Rozdíl v reprodukci sice poznám (slabší basy), ale není to až tak hrozné (nejsem audiofil nebo tak něco, takže na detailech nebazíruji)
Určitě jsem ale získal výškově stavitelné sedadlo, což v kombinaci s mnohem tenčími sloupky a většími okny, včetně zadních, zajišťuje o hodně lepší výhled nejen při couvání, ale při jízdě, kdy vidím i za menší kopečky, za které jsem dřív do zatáčky neviděl. Původně jsem sice také seděl třeba proti škodovkám hezky vysoko (někdy jsem viděl i na střechu auta, co jelo přede mnou), ale toto je nejspíš ještě lepší.
Zadní zrcátko rovněž funguje lépe, když tam nepřekáží třetí brzdové světlo. Dokonce už kluci z Koreje zlepšili i přístup k žárovkám u předních světlometů. Teda, zatím na jedné straně.. na té druhé se musí světlomet stále vymontovat. No, ještě tak dvě dekády a určitě to zmáknou Posilovač řízení funguje rozhodně lépe než před 16 lety.. Je zde asistent rozjezdu do kopce (který původní automat moc nepotřeboval).
Také se mi zdá, že původní auto sedělo víc na silnici, ale když to porovnám s Fabií, která pocitivě "plavala", tak jakmile jsem přesedl do tohoto auta, cítil jsem se hned jako doma a o (120e+1)% jistější.
Novinkou je palubní počítač, který mi ukazuje i momentální spotřebu, takže mám jednu hračku navíc, a možná se "na stáří" přeorientuji na úspornější jízdu místo na dynamickou (ti, které můj původní "trabant" předjížděl na okrskách 120 a víc budou mít alespoň o trochu méně nervů v budoucnu).
Momentální spotřeba je 4.0 při klidných jízdách po rovině v obcích, 4.3 při jízdě na delší vzdálenosti 90 km/h, a 4.4-4.5 l/100 km benzínu 95 při jízdě na kratší vzdálenosti v kopcovitém terénu (včetně 12st. klesání a stoupání).
Získal jsem sledování tlaku v pneumatikách, teploměr, co mě varuje před náledím, a systém ESC. Motor je nově 1.0 MPi (jde o tříválec) proti původnímu 1.1, ale ten před tím měl hydroměnič, takže část výkonu šla na většinu rychlostí do háje i tak. Papírově jsou jinak skoro totožné (50 kW).
Jelikož starší auto jezdilo za 7-8 l/100 km (nikdy jsem z něj nedostal méně jak 5,5-6, s výjimkou Lucemburské dálnice, kde to bylo pod 5), je tu alespoň šance trochu ušetřit na provozu (jinak nádrž je ta samá, možná i menší - 30 litrů, ale dojezd je zatím reálných 680-720 km proti původním cca. 450).
Dále ušetříme určitě na opravách (7 let záruka), ušetřím jednu STK, ale zase budu platit garančky, mno Automatické přepínání na denní svícení (původní auto jen rozsvěcovalo potkávačky po startu motoru) ušetří něco málo za žárovky H4..
K motoru a převodovce mám pár výtek. Co mu upřít nemohu, je jeho výkon hlavně do kopce (je i o něco lehčí). Kde původní kombinace měla dost co dělat, teď mohu i do prudkého stoupání ze 60 km/h předjet dlouhý kamion za "pár" vteřin. To souvisí tak trochu s tím, že tato automatická převodovka není tak úplně automatická.
Je to robotizovaný manuál. Mnoho lidí na něj nadává. Můžeme se bavit o životnosti, ale pokud původní auto najelo 170 tisíc km za asi 16 let, a to v tom bylo asi 5000 km po Evropě během 10 dnů, pokud vydrží dalších 160 tisíc, bude to možná už tak 20 let. Může být problém se životností spojky, ale nikdy jsme nemuseli u našich aut spojku řešit, a to ani já, ani maminka nejsme zrovna ukázkoví jezdci s manuálem. Takže pokud zhebne za 150 tisíc km (měla by vydržet 200), není to můj problém.
Motor, dokud pracuje do 2000 otáček, "není" vlastně vůbec slyšet. Pokud zastavíte a stáhnete okno, vlastně ani nevíte, jestli chcípnul a nebo stále beží. A ano, dostal jsem debilní systém StopStart, který pravidelně vypínám (bohužel tady zhasíná i na rychlost D, nejen na N). V menu jde nastavit sice kdejaká blbost, ale bohužel výchozí režim tohoto systému ne, stejně tak upozornění na nezataženou ruční brzdu. Vypnul jsem trojitý blik, protože chci mít větší kontrolu hlavně u křižovatek, kdy a kam vlastně blikám, a varování na kontrolu zadních sedaček (děti).
Horší je to, když motor vytáčíte výš (což se stává hlavně u rozjezdu, který není tak plynulý jako u hydroměniče). Nad 2500 otáček motor zní jako splašený vysavač, a nad 4000 jako stádo rozzuřených hrochů. To myslím v kabině. Jak to zní venku si zatím netroufám odhadovat Jestli se to časem změní, to nevím. Indikátor blinkrů zní zase jak Popcorn Song
Pokud jde o převodovku, není to holt hydroměnič. Tudíž je pomalejší a méně plynulá. Když vám auto zničeho nic zpomalí, byť jen na vteřinu a něco, protože řadí pětku, nebylo to zpočátku zrovna příjemné. Rozjezdy na jedničku také někdy vypadají, jako kdybych se teprve učil v autoškole s manuálem. Zatím to teda nikdy nechcíplo, ale jednou už to mělo dost namále si myslím Je fakt, že i tak to řadí o dost lépe než já v té Fabii. Couvání je také trochu méně plynulé (asi brzdy, a to mám teď na zadních bubny místo kotoučů).
Ale s něčím se dá pracovat. Kromě obligátní rady "ubrat plyn při řazení", na což celkem kašlu, jsem se spíš naučil zrychlovat tak, aby motor přeskakoval 4. rychlost a ze trojky řadil rovnou pětku (pokud nechci mít stovku za půl minuty, což někdy dělám, například když přede mnou stejně jede kolona). Pak to skoro ani nepoznáte. Někdy se mi daří cpát pětku i ze dvojky (např. v obcích).
Rozjezdy na jedničku jsou horší, protože buď to jede pomalu, pak je to celkem v cajku (prostě za 5-7 vteřin máte padesát a postupně se tam těch 5 kvaltů komfortně nahází a poslední pětka je plynulá jako u hydroměniče), a nebo na to šlápnete moc, a točíte 5000 otáček, než tam konečně vlítne dvojka. Sice si můžu řadit sám, ale .. proč bych to dělal?
Bohužel jednička není tak moc všeobjímající jako u starého auta, kde stačila na 60 km/h a dvojka pak do stovky (teď je jednička ráda za 35 km/h). Rovněž staré Picanto znělo docela dospěle jako sporťák (tuším Melgarh si možná ještě pamatuje, jak jel se mnou do Prahy na poníky - teda snad si dobře pamatuji přezdívku )
Co mě docela mrzí, je až příliš ú(s)porná snaha počítače držet motor na nízkých otáčkách. Toho jsem si všiml už o půjčené Fabie, kdy na 50 km/h doporučovala pětku, a pak točila okolo 1500 otáček. Toto auto dělá to samé. Pětka na 50 a točíme 1400-1700. Motor pak zní, jako kdyby se hodně podtáčel. Sice to prý podle výrobců teď už nevadí, ale prostě vás to podvědomě nutí přidat, a pak se přistihnete, že jedete v obci tachometrových 60 (podle měřičů u krajnic asi 55).
Přitom by úplně stačilo, aby motor řadil o 100-200 otáček výš, takže by 50 v pohodě zvládla čtyřka, která je tam IMHO úplně na nic a slouží spíš jako náhrada pětky, když jedete do kopce, jinak totiž výkon je stejný (žádný). Neříkám, že to jezdí špatně, ono i na tu pětku se dá do kopce rozjet na těch 90 a už po 60 km/h motor přede, ale.. (zase možnost podřadit jen o 1 kvalt je něco, co původní Picanto moc nedělalo - to tam většinou i při 100 km/h frklo rovnou trojku)
Původní auto točilo při 100 km/h asi 2500 otáček, tady jsme na 3000. Přitom by stačilo jen mírně odlišně změnit převody všech rychlostí manuálu, klidně jen o 5%, a už by se 90 km/h dalo jezdit mnohem víc ekonomičtěji, a na spotřebě v obci by se to projevilo tak možná o 0.1 l. Kdyby tu byla možnost si na palubním počítači alespoň nějak posunout, kdy se bude řadit, byla by půlka problémů pryč, ale to bych po študovaných inženýrech chtěl asi moc
Ale co byste chtěli za 20 tisíc (příplatek za ATM), že? Je docela ale možné, že stejně jako jsem z "nákupní tašky" udělal časem "postrach všech Oktávií na semaforech", možná i tady časem ovládnu nějaký jízdní styl, který tyto neduhy eliminuje
Až si budu "s Frodem Pytlíkem trochu víc rozumět", možná o něm natočím video (to jen, pokud jste měl někdo pocit, že se tady chlubím.. tak ne, to budu dělat, až budu vědět na čem vlastně jsem LOL) (se starým autem mám vypovídajících záznamů celkem dost)
První Picanto jsem zvažoval nákup půl roku, tady jsem na tom měl asi týden, ale pro většinu z Vás, i kdybyste o tomto autě uvažovali, by asi spíš připadala v úvahu 1.2 ve verzi GT
https://dam.kia.cz/dokumenty/ceniky/Picanto-cenik.pdf
kde za cenu 400 tisíc (vč. 5AMT) dostanete proti mé verzi Comofort navíc 12 kWh výkonu, 1 válec navíc, LED světla, 16" hliníková kola, přední mlhovky, automatickou klimu místo manuální, parkovací kameru, digitální palubní desku, parkovací asistent, autonomní brzdící systém, 4 repro navíc a kožený volant. Plus nějaké ty drobnosti jako třeba loketní opěrka..
Berte jen v potaz, že větší kola většinou zvyšují spotřebu
Na YouTube verzi XT/GT s manuálem testovalo už pár lidí:
Pokud sháníte vysloveně malé a přitom levné auto, například u takové Škody Citigo byste mohli uspět také:
https://www.autocentrum.cz/data/File/201...Citigo.pdf
Sice si nechává zaplatit vysloveně za každou blbost, ale základní cena je o dost nižší než u Picanta, takže vhodným poskládáním výbavy a záruky byste mohli být i o pár desítek tisíc níž. Včetně robotizované převodovky (ta také moc sklízí pochvaly, a těžko soudit, protože například mě nepřijde ta moje až tak mizerná, jak mnozí píší).
Z nějakého důvodu jsem na ní vůbec při hledání původně nenatrefil. Možná jen nebyla zrovna skladem.. viz. https://www.autosystem.cz/vozy/skoda-citigo (a hlavně jsem už moc nechtěl ojeté auto)