Hodnocení tématu:
  • 3 Hlas(ů) - 3.67 Průměr
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Náš mír - filozofická úvaha (o kapitalismu a Zeigeist - TZM)
#22
My Little Pony a Kapitalismus Pinkiesmile

Už smajlík naznačuje, že půjde o vážně nevážné téma (mohla z toho být zajímavá přednáška, ale což).

Jsem si takhle včera před spaním položil otázku: Která z generací poníků je nejvíc rovnostářská? Dal by se tam najít kapitalismus nebo dokonce komunismus? No, jedu podle paměti, takže mi možná některé důležité prvky vypadnou, ale jde hlavně o srandu, tak na tom moc nesejde. V některých případech možná nebudu schopen na 100% prokázat, že je něco typ A, ale asi se shodneme, že to nejspíš nebude typ B.

Hned z kraje můžeme podotknout, že pokud jde o technickou vyspělost (magii nepočítáme), všechny generace lze fláknout přibližně na konec 20.století bez ohledu na případný systém. Tales jsou jasné jako facka, u FIM víme o používání elektřiny, moderních přístrojů, vzducholodí, vlaků. G3 používá moderní domácí elektrické spotřebiče, elektroskútry (v podobě hraček i auta), horské dráhy (tedy i elektřinu), no a G1 je na tom velmi podobně, byť to neukazuje tak často (svým způsobem to je FIM v bleděmodrém, jen si přidává nějaké věci navíc, jako například kamiony, nicméně FIM má zase počítače, atd.).



G1

Aneb, kde to všechno začalo.

V průběhu seriálu vidíme, že se zde za spoustu věcí platí penězi. Mnozí tvorové jsou jimi posedlí a hrabou, co se dá. Další vyžadují směnný obchod. Drahokamy a poklady zde spíše představují magické předměty než přímo nějaké platidlo a cennost jako takovou. Až na výjimky zde chybí ochota nezištně pomáhat. Nicméně se zde neobjevuje mzda za odvedenou práci (poníci, pokud je už vidíme pracovat, to často dělají jako svého koníčka nebo v rámci komunity - vaření, kapela, zahradničení; v horším případě jsou v otroctví).

Mnohé bytosti jsou ochotny kvůli finančnímu zisku či získání moci ničit, vydírat a zabíjet (to mimo ty další, které to dělají z čiré nenávisti, která ovšem často odhalí své kořeny, takže tu nejde čistě jen o rozmar). Další pro finanční zisk pomáhají například někomu škodit ostatním pro jeho osobní obohacení (Arabus a Zeb). Tento svět pamatuje i několik válek (a nejde o fanmade).

Většina druhů a ras žije odděleně, a často se buď s ostatními nenávidí a nebo se alespoň ignorují. Spousta ras spolu "válčí" byť i jen z neschopnosti porozumět jedna druhé. Mnohá společenství mají kastovní systém. Často jim vládne královna (či jiný vládce), či v modernějších komunitách třeba starosta.

O tom, jak moc pokojný svět to je svědčí přítomnost policejních složek u různých ras. Existuje zde kriminalita (kytky), otrocká práce či únosy a zotročování dětí. Jsou tu jasné snahy o ovládnutí světa, genocidu, krádeže.. Mnohé rasy mají něco jako bojové oddíly.

Zdá se, že v tomto světě umělé konflikty vysoce převyšují nad přírodními katastrofami, a když už se nějaká stane, je často vyvolaná uměle (přímo či nepřímo) nějakou stranou. Čili asi jako u nás na Zemi.

Poníci sami nejsou výjimka. Sice spolu všechny tři hlavní rasy vzájemně vycházejí a jejich potyčky jsou spíš mimo tržní systém (hádají se například, kdo má spravit dům, atd.), jejich příbuzní k nim ale nejsou zrovna přátelští (epizoda Bright Lights) nebo je alespoň ignorují a odmítají jim pomoci (Flutterponies).

Tam, kde nejsou schopni se rozumně domluvit s protistranou, přistupují k násilí. Jejich královna je toho nejlepší ukázkou (byť je jen v komixech). I zde jsou kasty: kromě obyčejných poníků existují princezny, které mají nějakým svým způsobem vládnout (ale jsou víceméně neschopné jako naši politici, a jejich vliv na svět je nejspíš ubohý, protože o nich nevěděli ani samotní jejich poddaní).

Nenazval bych to přímo kapitalismem, spíš jde o mix socialismu s feudalismu. Každopádně se nejedná o svět, kde by kdokoliv normální chtěl žít (ačkoliv bude hromada lidí vykřikovat, že pokud se v nějakém seriálu alespoň jednou neobjeví nějaké zlo, nedá se na to koukat). Protože průměrný věk dožití v Ponylandu bude nejspíš nižší než v KLDR, a to i za předpokladu, že se postavíte na náměstí s urážlivou fotkou Kima.

G2

O této generaci nevím skutečně nic moc. Kreslený seriál neměla, těch pár reklam to nějak nezachrání, a počítačová hra připomíná spíše vzdáleně Spore než co jiného. Jediný možný zdroj, komixy, se nedají na netu téměř vůbec najít. Z té malé trošky ale nevyznívá, že by se tam používal nějaký prostředek směny. Nicméně to nelze potvrdit na 100%. Takže tuto generaci nebudeme počítat.

My Little Pony Tales

Tady nebude určit systém nijak těžké. Tales jsou svým způsobem pouze kopie našeho vlastního světa. Je zde průmyslová výroba, ekologické problémy (nadměrná těžba dřeva), znečištování.. Systém zemědělství je zastaralý stejně jako ten náš (pole s obilím, kombajny, prasata a slepice - velkochovy zde nejsou zobrazeny, jen vesnický chov). Stavebnictví a technický pokrok rovněž odpovídá naší době (výškové budovy, počítače).

Sice náš pohled je zúžen tím, že se na svět díváme z pohledu 10ti letých poníků (čili čekat zde nějaké válečné konflikty nebo hádky kvůli majetku moc dobře nejde), nicméně i tak si nelze nevšimnout, že spousta věcí se zde točí okolo peněz. Jedná se o tržní ekonomiku jak vyšitou. Platí se za jídlo, pití, svatbu, čajovou sadu.. mnohokrát se zde operuje s omezenými zdroji (či výskytem nějaké vzácné věci), což vyvolává spory a hádky. Poníci mají svá zaměstnání, kde berou mzdu, či se pokoušejí zbohatnout jinak (např. prodejem svého umění). Nevíme ale, zda je placené zdravotnictví (veterinář). Častým nešvarem je vydírání, podvádění (to druhé ve spojitosti s konkurenčním bojem, kde se až přehnaně investuje spousta prostředků do samotné propagace, než do výroby limonády).

Stejně jako u nás zde máme vládnoucí třídu (starosta, král a královna), běžné poníky (a služebnictvo) a policii. I když se až na výjimky nepodíváme ven z jedno města, dá se předpokládat, že zde budou i další nešvary našeho světa, jako je armáda či bezdomovci. Víme, že poníci mají právní systém (soudci, právníci), tedy nejspíš i zločinnost a vězení (slovo "zloděj" je zde také použito). Mezi některými poníky je kvůli neznalosti rozšířená xenofobie.

Nelze jinak, než prohlásit tuto společnost za kapitalistickou.

Equestria Girls

Ačkoliv o tomto světě toho víme mimo školní půdu celkem málo, už vizuálně jde o kopii našeho světa (s nějakou tou přidanou magií), ale peníze se zde už objevily, tudíž lze předpokládat, že jde o kapitalismus našeho typu. Friendship Games nám i ukázalo, že v tomto světě rovněž existuje touha po moci, vydírání a podobné neřády.

Friendship is Magic

Asi netřeba představovat, ale jen pro úplnost (rozepíši se víc úměrně počtu dílů, protože tu máme ucelenější pohled na daný svět).

Monetární ekonomika je tu jasná i slepci. Když nepočítáme často nesmyslnné stanovování ceny zboží ve vztahu například k drahému kamení (které má jinak cenu žrádla pro draky), o tom, že za téměř vše je nutné v tomto světě platit, nemohou být pochyby. Viděli jsme zde už i "úplatky" (když Cutime Mark Crusaders hlídaly zvířatka). Máme tu územní spory (Over a Barrel).

Poníci jsou tu často k sobě zlí, někdy i bez zjevného důvodu (nepočítám šikanu mezi dětmi), např. v epizodě Putting Your Hoof Down. Tržní mechanismy se nám zde projevují skrze Flim Flam Brothers nebo konkurenční nekalosti, kterých Rarity užila (nejen) na Manehattanu. Gladmane je takový skvělý příklad mocnáře a objasnění, kde berou takoví lidé svou moc (pochopitelně jim ji dávají jejich "poddaní"). Nicméně třeba zdravotnictví se zdá být bezplatné (pokud ovšem neexistuje nějaký systém odvodů na způsob pojištění). Mnozí podvádějí, jen aby se dostali výš na "společenském" zebříčku (Cutie Pox) nebo se cítí méněcenní, když nesplní očekávání (Applejack a modré stuhy).

Existují zde války, otroctví a nedává smysl, že např. King Sombra je vylíčen jen prostě jako naprosto "zlý" jednorožec, protože tato definice morálky je posuvná a vše má svou příčinu, která má i své řešení (byť nemusí být hned známé). V tomto jsou pochopitelně obsáhlejší komixy, které mají víc prostoru a ne až tak svázané ruce.

Často se zde objevuje typický projev dnešní společnosti, alespoň v dřívějších dobách, kdy se kašlalo na prevenci či řešení problémů, a spíš se uchylovalo k trestu (vyhnání Sombry, export Luny na Měsíc, zkamenění Discorda, původní Elementy, atd.).

V moderní době působí Twilight a její parta jako sjednodující prvek, byť je často vidět, že vlastně neustále záplatuje problémy, které společnost vytváří (konflikty - ať už jde u Yaky či o znesvářené rodiny, přátele, aj.). Chybí systémové řešení. Všechny ty společensky nežádoucí jevy musely vzniknout na základě nějaké příčiny (a často tak vznikaly během dlouhé historie). Třeba onen příklad s Applejack, kdy jí její kamarádky v díle The Last Roundup vysvětlily, že nezáleží na tom, zda bude první nebo poslední. Jenže AJ to tak cítila, protože byla indoktrinovaná společností. Zatímco Mane5 opravila jednu AJ (případně, pokud si dala tu práci, i zbytek města), společnost jich ale jinde mezitím vytvořila dalších 20 a ne všechny budou mít to štěstí na takové kamarádky.

Opět se zdá, že počet problémů způsobených společností vysoce převyšuje přírodní katastrofy, a že těch za celou dobu bylo poskrovnu. Pochopitelně nevím, na kolik lze do takových "společenských" problémů zahrnovat například Tireka, což když pomineme jeho magickou podstatu, je ukázkový příklad pouhého psychopata bažícího po moci (a zároveň nefunkčního vězenství), a tedy je otázka, zda by v ideální společnosti kdy opustil brány léčebny.

Poníci v seriálu s přírodou spíše soupeří, než žijí v harmonii. Prakticky jí ovládají (alicorni, pegasové). Everfree forest není nejlepší příklad, jde o Bats nebo Parasprites, kdy se poníci nejprve snažili škůdce vyhubit. Což není až tak vzdálené od našeho světa.

Nevzpomínám si, že bych vysloveně viděl někde v seriálu bezdomovce, ale v tomto velmi "pomáhají" fanoušci, kteří přizpůsobují svět poníků svému známému paradigmatu, a tak přidávají nejen poníky bez domova (ať už jde o obrázky nebo kvalitně provedené video Children of Night), ale také apokalyptické světy (byť, pravda, v tomto jim pomáhá i sám seriál, aneb alternativní reality - každopádně poselství seriálu pak vyznívá tak, že nikoliv nedostatek konkurence, ale právě nedostatek přátelství způsobí pohromu).

Společnost je rozdělena do tříd. Poníci mají svým způsobem "nařízeno" své budoucí povolání podle talentu, nicméně to není ten hlavní problém - spíš je to žádoucí (rozhodně lepší než u nás, kde makáte často bez ohledu na to, zda pro danou práci máte vlohy).

Sice kdysi dávno proběhlo sjednocení znepřátelených druhů poníků (čili dnes každý druh dělá to, co umí nejlépe, bez ohledu na to, že by sám sebe považoval za nadřazenější těm ostatním), nicméně vládnoucí elita tu zůstává dál (a Prince Blueblood je typickou ukázkou zbytečné existence pro blaho společnosti). A jak nám přibývají další bytosti, většinou jsou pod něčím vedením. Máme tu rovněž rozdělení na chudé a velmi bohaté (což svým způsobem bylo i v Tales). Na druhou stranu nemusí být nutné, abychom vyrovnali rozdíly tím, že např. do oblastí s domy ve stylu divokého západu nasazíme mrakodrapy, pokud svůj účel splňují stejně dobře.

Poníci využívají pro svůj prospěch nižší formy života (krávy, prasata). Ne že by to bylo samo o sobě špatné (my se od nich i tak máme co učit), nabízí se spíš otázka, zda stejně jako naše společnost, tak jejich zbytečně nevyužívá neefektivní metody (ostatně, mají magii - skutečně je chov krav pro mléko to nejlepší, co zvládnou?). Fór je v tom, že krávy jsou například vylýčeny stejně inteligentní jako sami poníci (minimálně co se řeči týče), takže jak interpretovat stav, kdy jeden inteligentní tvor drží v zajetí dalšího inteligentního tvora? Naproti tomu epizoda Applebuck Season jasně ukazuje, že technologický pokrok osvobozuje pracující od manuální (a tím pádem zbytečné) práce, jen musí mít ochotu ho přijmout.

Vzpomínám si na spoustu dalších konfliktních situací, ale u nich si nejsem jistý, na kolik souvisejí s kapitalismem a materialismem či prostě historickým vývojem jako takovým, takže je budeme ignorovat (např. vydání deníku, drby ve školních novinách, atd.) (např. The Perfect Pear nijak nejsouvisí s penězi, ale souvisí s nevraživostí mezi stejným druhem kvůli konkurenčnímu boji, aneb kdo je lepší; a jedná se o společenský konstrukt - "být lepší než ostatní, to je o co tu kráčí")

Takže, byť Equestria je svým způsobem ideálnější svět než ten náš nebo než například G1 a možná i Tales, stále jde prakticky o kapitalistickou společnost, která možná zatím vypadá tak dobře po stránce funkčnosti, jelikož ještě neprodělala onen průmyslový boom (poníků je málo, výroba zatím nepřekračuje meze únosnosti planety, není uměle zvyšovaná poptávka v globálním měřítku, atd.), kde se všechno bude masově vyrábět hlavně pro účely prodeje, bez ohledu na ekologii a jiné aspekty, což nám v celé kráse předvedla jedna z alternativních realit Flima a Flama (defakto to jen ukazuje, že systém Equestrie je na vrtkavých základech, a pokud odstraníte nějakou malou drobnost, jako je setkání pár přátel, vesměs všechny možné směry budoucího vývoje končí katastrofou). Některé jevy nesouvisí nutně s kapitalismem, jako spíš s materialismem a soukromým vlastnictvím, takže můžeme společnost poníků svým způsobem nazvat společností nás lidí.


Asi jste si už všimli, že jsme jednu generaci přeskočili.. jak se říká, to nejlepší na konec:

G3

Pokud mi něco neuniklo, budete tu mít velký problém najít cokoliv, co připomíná tržní monetární ekonomiku. Poníci sice pracují ve svém oboru, např. švadlena, pekařka, ale nezdá se, že by to dělaly pro zisk či vůbec něco prodávali za peníze či formou směny (alespoň ne viditelně). Rainbow Dash třeba později ve třetí reinkarnaci G3 (Core7) získá vlastní butik, ale ani zde jak vidno neoperujeme s žádným prodejem.

Pokud jde o konflikty, prakticky neexistují. Poníci se většinou "hádají" kvůli maličkostem či něčí nešikovnosti. Větší rozbroje do jejich komunity zanesl až Spike, který jmenoval Wysterii princeznou. Do té doby prakticky rovnostářská komunita se najednou potýkala s něčím, čemu je třeba (dle jejich mínění) lézt do zadku a podle toho to také vypadalo (paradoxně stav, kdy se poníci div nesežerali, nebyl způsoben samotnou princeznou, ale právě samotnými poníky spodní vrstvy). O bezpečnosti nejspíš svědčí i to, že poníci své domy nezamykají ani v noci.

V tomto světě vás mohou prakticky ohrozit hlavně přírodní katastrofy (na bázi magie), ovšem často s vaší spoluúčastí (pád do řeky). Semtam se zde vyskytne technický problém (havárie balónů jsou poněkud častější než byste čekali), pokud nepočítáme ještě existenci jednoho zeleného poníka Pinkiesmile Málokdy, spíš vůbec, se ale můžete obávat něčeho od jiného poníka. U poníků je vidět všudypřítomná vzájemná pomoc. V komixech jsou tedy k sobě trochu drzejší, to je třeba uznat.

Pokud jde o jiné rasy, nemáme příliš informací. Můžeme jen potvrdit, že zde existují elfové a Santa Klaus (v podobě člověka). Lidé zde mohou být, ale žít v dalekých krajích, nebo se už stali jen legendou. Každopádně o nich ale poníci nějakou znalost mít musí (proč jinak by Pinkie měla lidskou panenku?)

Samotní poníci žijí rasově odděleni, často ve svém vlastním prostředí. Není to ani tak kvůli nesnášenlivosti, ale proto, že o sobě nevěděli. Jednorožci byli jen součástí legend, a u pegasech nevěděl nikdo do doby, než přišla na scénu Sky Wishes. Jediné dvě rasy, které se pravidelně scházely, byly zemní poníci a Breezies, a šlo o případ spolupráce (byť mi není jasné, v čem byla prospěšná samotným Breezies). Bůh ví, kolik dalších ras poníků ještě v G3 existuje, když spočítáme hrady na mapě ( https://mlpforums.com/uploads/post_image...a6a8a3.png ) https://youtu.be/h8i2B8UHv8E?t=115 (tak komu patří Castle of Friendship, to už víme) a to nepočítáme alternativní realitu, do které se jim jednou (v komixu) podařilo dostat.

Ve všech případech se ale nezdá, že by zde existovala nějaká hiearchie. Pokud už skupinku někdo vede, zdá se, že jde spíš o poradní hlas (Pinkie Pie, trio Breezies, Star Catcher). Jednorožci například volí princeznu jako čestnou funkci na každý festival znovu. A pokud jde o princeznu dosazenou Spikem? Ta svoji funkci vyrušila jmenováním všech ostatních za princezny (včetně Spika, když si to tak původně přál Pinkiesmile ).

Nabízí se ale velká otázka, kdo zajišťuje výrobní procesy? Protože Ponyville a vůbec všechny ostatní grupy vypadají spíš jako sekty přitroublých puberťaček, zatímco všichni starší poníci (minimálně víme o Kimoně, a z komixu pak ještě jedna starší lesní jednorožka) se drží pokud možno co nejdál.

Je tu skupina poníků, která se věnuje vynalézání a výrobě (jako jsou například dvojička Star Flight a Heart Bright), nebo se jednou za čas komunita semkne a vyrobí si vše potřebné? A nebo zneužívá otrockou pracovní sílu třetího světa a jen na venek se tváří jako utopie, kde se mají všichni dobře? Rainbowlaugh

Je to také jediná generace, kde nejsou vidět například nižší formy života (pro nás zvířata), když nepočítáme myšku (případně berušky a z komixu ptáky). Protože světluška, která mluví, se nepočítá. Tales měl zvířata stejně jako my, a i G1 prezentovala například divokou "neinteligentní" faunu včetně koní. Víme, že G3 poníci mají sýr, takže tu někde musí být krávy či kozy (pokud to nejsou veganky).. leda by si ho produkovaly samy, ale to není, jak víme, možné (pokud nemají zvládnuté genetické inženýrství).. leda by nám něco ohledně samců tajily! Pinkiesmile

Nicméně, pokud se něco blíží komunismu (neplést s komunistickým režimem), tak právě tato generace. Každpádně by na ní například Karl Marx neměl co kritizovat. Individuální vlastnictví je zde zachováno, byť není nějak zvlášť vyhraněno (nevidíme poníka, který by kradl nebo odmítal dovolit přístup cizímu k něčemu, co má momentálně on).

G3.5

Podgenerace 3.5 prakticky nepřidává nic nového, stále jde o komunitu různých ras poníků žijícící v jednom městě. O tom, jak funguje jejich ekonomika, víme pramálo. Byť na nějakém systému výroby stát musí, peníze se zde nijak (alespoň viditelně) trhu neúčastní.

Konflikty zde mají základ víceméně jen v dětské hašteřivosti, a jediné známé ohrožení bylo případné zrušení festivalu na základě krádeže, ovšem ta byla motivována samotou a ziskem přátel, tedy zde nelze hovořit o finanční motivaci.

No, a pokud jde o G3.75 aneb "ta, jejíž jméno se nesmí vyslovit", o té vzhledem ke stornování zbytku epizod víme absolutně malé kulové. Co ale víme, že nově přidala rasismus a částečnou xenofobii (vysvětlovalo by to ale, proč v G3.5 byl jediný jednorožec právě Sweetie Belle). Nicméně, podle pořadí by toto mělo předcházet G3.5, takže můžeme Twinkle Wish brát jako již nějakou pokročitelší společnost, která tyto věci hodila za hlavu. Byť u těchto batolat nejde ani tak o společnost, jako o názor pár prcků.



Schválně jsem říkal, že to budu brát jako legraci, takže si fakt, že jediná generace poníků, která se blíží utopii a komunismu je paradoxně ta nejhorší, můžeme vyložit třeba jako lenost autorů tam zapracovat peněžní ekonomiku (na druhou stranu ale, proč by tam měla být, že?).

Protože, kdyby G3 byla skutečně záměrně postavena jako kritika kapitalistické společnosti (což nevím, jak by mělo vypadat, protože G3 se prakticky všemu, co jen kapitalismem zavání, vyhýbá), tak to by už hateři nejspíš nepřežili Rainbowlaugh


V tomto ohledu.. je Starlight Glimmer a nebo není komunistka? https://analysisismagic.wordpress.com/20...communist/ Ať už je to jakkoliv, G3 je v tomto ohledu o kousíček dál, protože nezahrnuje téměř žádnou vládnoucí třídu.


V čem se rozhodně generace liší, a mohlo by to vysvětlovat i poněkud podivně interpretovaný systém ekonomiky, jsou poníci samotní, resp. jejich existence na světě.
Jediné dvě generace (když nepočítám G2), které vysloveně ukazují rodiny poníků, a narozené děti samečkovi a samičce, a tedy bychom je mohli brát jako dostatečně příbuzné našemu světu, jsou FIM a Tales. G1 k tomu přistupovala všelijak (jednou klonování, pak zhmotňování představ, až nakonec klasičtí hřebci).

Nejvíc na palici je pak ona vítězná G3, která se bránila samečkům do poslední chvíle. Nejprve neřešila existenci mláďat v seriálu vůbec, pak, kde se vzala, tu se vzala, Honolulu, a další mláďátko se objevilo v komixu. Hračka Wysterie ve svatebních šatech přinesla spíš víc otázek než odpovědí.

Urovnat se to zřejmě rozhodla G3.5, která zavedla už i hřebečky (byť jen na pozadí, aby se neřeklo) a G3.75 to splácala pak dokonale. Nejprve se dozvídáme, že se jednorožci nejspíš zrodí zkřízením dvou duh, načež je nám ale ukázáno, že malinká Pinkie Pie svou maminku má. Nicméně, kdo je otec, to nevíme.

Takže snažit se na takový svět naroubovat nějaký námi známý ekonomický systém nemusí moc dobře fungovat. Ostatně už samotný svět, kde je magie (v G3 jde o přírodní záležitost, která je jaksi všudepřítomná), ani moc nevyžaduje budovat nějakou nedostatkovou ekonomiku či motivační zaměstnání, zvlášť pokud funguje ve stylu G3, kde je přístupná i zemním poníkům.

Když bych si měl vybrat svět, kde bych chtěl žít, tak G3. A pokud by to nebylo možné, tak Tales, v nejhorším G3.5.

Rozhodně ne proboha v Equestrii nebo G1 Pinkiesmile protože v obou případech nejen, že bychom se ocitli prakticky ve stejném světě, jako máme dnes, který potencionálně stojí na prahu katastrofy (jen poníci o tom ještě neví), ale ještě by nás prakticky každý den ohrožoval nějaký Tirek, Ursa Major, obří draci, zpitomělé kouzly sršící soudružky, broučí armáda, bláznivý tučňák, lávový démon nebo hromada šílených magických artfektů Rainbowlaugh
DeviantArt & Home, Bronies galerie. Ask me.
Odpovědět


Příspěvků v tématu
RE: Náš mír - filozofická úvaha (o kapitalismu a Zeigeist - TZM) - od Martin - 06.02.2018, 16:49

Přejít na fórum:


Uživatel(é) prohlížející tohle téma: 3 host(ů)