29.09.2016, 17:13
(Tento příspěvek byl naposledy změněn: 29.09.2016, 17:17 uživatelem Elevea. Edited 1 time in total.)
No, on tolik nestojí ani ten materiál na palivo a raketu, i když ten je samozřejmě z pohledu obyčejného člověka taky mastný jak hrom. Nejvíc ale stojí lidi a zázemí. No a protože se to všecko běžně stavělo poprvé a na jedno použití, tak se do toho jednoho startu často promítají veškeré náklady, co jsou, včetně takových věcí, jako je uklízečky, platy managerů, stavba budovy řídícího střediska a tak.
Samozřejmě, že znovupoužíváním se první náklady rozmělňují, ale to "není" v plánu. Původní plán byl třeba dostat člověka na Měsíc, tak to sečetli, dali na jednu hromadu a bylo.
Dneska by to samozřejmě bylo levnější. Tehdy obrovské množství lidí dělalo práci, která je dnes zastoupena kalkulačkou za pár dolarů. Sledování a vyhodnocování telemetrie není pro slabé nátury, protože jsi musel vědět, co jaká čísla znamenají, a předtím jsi musel strávit desítky a stovky hodin školením, kádrováním a prověrkami (kvůli špionáži). To na sebe nabalovalo další úředníky - takže jsi vlastně měl obshluhu obshluhy. Všichni tihle lidé se museli zaplatit.
Proto jsou třeba Progressy tak levný. Do ceny řídícího střediska se rozpočítaly desítky startů a rakety jsou sice zastaralé, ale ověřené a vyrábějí je takřka sériově. Koneckonců to někdo v těch diskuzích pod článkem popsal - nynější vesmírná doprava se podobá situaci, kdy vyrobíte letadlo za půl miliardy dolarů, naložíte jej palivem a lidmi, přeletíte oceán a po přistání to letadlo vezmete a hodíte ho do toho oceánu. Přitom realita je taková, že se přes oceán lítá za pár tisícovek.
PS: Teď jsem našel, že nová revize raketového nosiče má běhat na metan. Člověk má pocit, že studená válka neskončila
Samozřejmě, že znovupoužíváním se první náklady rozmělňují, ale to "není" v plánu. Původní plán byl třeba dostat člověka na Měsíc, tak to sečetli, dali na jednu hromadu a bylo.
Dneska by to samozřejmě bylo levnější. Tehdy obrovské množství lidí dělalo práci, která je dnes zastoupena kalkulačkou za pár dolarů. Sledování a vyhodnocování telemetrie není pro slabé nátury, protože jsi musel vědět, co jaká čísla znamenají, a předtím jsi musel strávit desítky a stovky hodin školením, kádrováním a prověrkami (kvůli špionáži). To na sebe nabalovalo další úředníky - takže jsi vlastně měl obshluhu obshluhy. Všichni tihle lidé se museli zaplatit.
Proto jsou třeba Progressy tak levný. Do ceny řídícího střediska se rozpočítaly desítky startů a rakety jsou sice zastaralé, ale ověřené a vyrábějí je takřka sériově. Koneckonců to někdo v těch diskuzích pod článkem popsal - nynější vesmírná doprava se podobá situaci, kdy vyrobíte letadlo za půl miliardy dolarů, naložíte jej palivem a lidmi, přeletíte oceán a po přistání to letadlo vezmete a hodíte ho do toho oceánu. Přitom realita je taková, že se přes oceán lítá za pár tisícovek.
PS: Teď jsem našel, že nová revize raketového nosiče má běhat na metan. Člověk má pocit, že studená válka neskončila
Elevea zdejší, Elevea webový
Ten, kdo historii nezná, je nucen ji opakovat. Ten, kdo historii nemaže, je nucen ji vysvětlovat.
Sborník, sborník, sborník!
Ten, kdo historii nezná, je nucen ji opakovat. Ten, kdo historii nemaže, je nucen ji vysvětlovat.
Sborník, sborník, sborník!