10.12.2013, 22:08
Martin: Vesměs odpověděl ToBeA, jen bych ho doplnil... A ano, myslel jsem ten 1. typ automatu (ten v amerikách)...
- životnost se opravdu snižuje zejména častým přeřaďováním ať už voličem nebo kickdownem či kolísavou rychlostí
- častým zamykáním OD (OverDrive)
- dále se snižuje životnost použitím nesprávného oleje - stačí dolít špatný olej a budete rádi, že po chvíli vůbec ještě pojedete (často jen přestane řadit), ne-li pude převodovka rovnou na repasi (lamely stačily udělat pá-pá)
A ještě poznámka, k přeřazování za jízdy, ToBeA asi myslel přeřazování z D na R sice za jízdy, ale tak pomalé, kdy už auto skoro stojí - a ano, hrozí, že dotyčný ještě při 2km/h přejede "R" a zarazí tam "P"
A čísla na voliči neznamenají, že se tam zařadí konkrétní stupeň, ale že převodovka je omezena do toho stupně, takže při zařazené 2ce řadí jen 1 a 2.
A obecné doplnění k ToBeovým poznámkám ke klasickému automatu...
- používal se i u sportovních aut, neboť dokázal přenést mnohem vyšší kroutící moment, než manuál (mé auto je toho příkladem > mám 2.8l s manuálem, což bylo bežné, ale u motoru s objemem 5.7 se sériově nikdy nemontoval manuál hlavně kvůli tomu, že nevydržel takovej krouťák; stejně tak prý trpěly i některá Poršátka 911 s 6válcovým 2.8l motorem, později se do nich montovaly převodovkové komponenty z 3.1l)
- co se týče zařazování "P", tak do kopce je to bez ruční brzdy hazard, u silně použitých převodovek pak rády vyskakují a samo to přeřadí do "R", takže volně odjede z kopce
- brzdění motorem je opravdu minimální, dokonce u těchto převodovek nejde nastartovat motor roztlačením (to u některých převodovek funguje až od vyšší rychlosti, jinak to fakt nejde)
- při tažení po tyči/laně je omezená max. rychlost a musí se dělat přestávky z důvodu, že motor pohání čerpadlo oleje v převodovce, ale motor při tažení nejede, takže se olej přehřívá
A zajímavost nakonec, co byl jeden z důvodů vývoje a následné výroby automatu:
- prezidentské kolony, které jely městem krokem, tak když měly ještě manuál, tak buď auto jelo moc rychle nebo se pálila spojka, automat tímhle netrpěl a jel správnou rychlostí
- životnost se opravdu snižuje zejména častým přeřaďováním ať už voličem nebo kickdownem či kolísavou rychlostí
- častým zamykáním OD (OverDrive)
- dále se snižuje životnost použitím nesprávného oleje - stačí dolít špatný olej a budete rádi, že po chvíli vůbec ještě pojedete (často jen přestane řadit), ne-li pude převodovka rovnou na repasi (lamely stačily udělat pá-pá)
A ještě poznámka, k přeřazování za jízdy, ToBeA asi myslel přeřazování z D na R sice za jízdy, ale tak pomalé, kdy už auto skoro stojí - a ano, hrozí, že dotyčný ještě při 2km/h přejede "R" a zarazí tam "P"
A čísla na voliči neznamenají, že se tam zařadí konkrétní stupeň, ale že převodovka je omezena do toho stupně, takže při zařazené 2ce řadí jen 1 a 2.
A obecné doplnění k ToBeovým poznámkám ke klasickému automatu...
- používal se i u sportovních aut, neboť dokázal přenést mnohem vyšší kroutící moment, než manuál (mé auto je toho příkladem > mám 2.8l s manuálem, což bylo bežné, ale u motoru s objemem 5.7 se sériově nikdy nemontoval manuál hlavně kvůli tomu, že nevydržel takovej krouťák; stejně tak prý trpěly i některá Poršátka 911 s 6válcovým 2.8l motorem, později se do nich montovaly převodovkové komponenty z 3.1l)
- co se týče zařazování "P", tak do kopce je to bez ruční brzdy hazard, u silně použitých převodovek pak rády vyskakují a samo to přeřadí do "R", takže volně odjede z kopce
- brzdění motorem je opravdu minimální, dokonce u těchto převodovek nejde nastartovat motor roztlačením (to u některých převodovek funguje až od vyšší rychlosti, jinak to fakt nejde)
- při tažení po tyči/laně je omezená max. rychlost a musí se dělat přestávky z důvodu, že motor pohání čerpadlo oleje v převodovce, ale motor při tažení nejede, takže se olej přehřívá
A zajímavost nakonec, co byl jeden z důvodů vývoje a následné výroby automatu:
- prezidentské kolony, které jely městem krokem, tak když měly ještě manuál, tak buď auto jelo moc rychle nebo se pálila spojka, automat tímhle netrpěl a jel správnou rychlostí