30.03.2015, 17:56
Páni a dámové,
protože nevím, kam to uveřejnit lépe, dávám to sem do OffTopicu, sem to asi patří... Tímto vláknem chci reagovat na celostátní problém některých lidí pochopit, co obnáší železnice, za co můžou a nemůžou České Dráhy a obecně sepsat a vysvětlit problémy nechápavé většiny. S tímto problémem se setkávám i zde na Bronies a již jsem vedl debaty, kde jsem hájil útoky na České Dráhy. Budu se snažit v tomto příspěvku být celkově objektivní k situacím, co se dějí a děli, ovšem také připojím vlastní názor. Nuže dost k úvodnímu proslovu a jde se do toho...
Též můžete hlasovat v anketě výše. Je anonymní a tudíž se nemusíte bát, že vaše tajemství bude prozrazeno.
1. Problém - Železnice vs. silnice
Jistě si můžete povšimnout, že železnice v posledním desetiletí oproti jiným způsobům dopravy výrazně poklesla. Převážně je to v nákladní dopravě. Proč tomu tak je? Lidé, tedy hlavně různé firmy, nechtějí utrácet peníze za přepravu vlaky a platit tak velké sumy za přepravu, ale radši využijí levnější možnost a to přeprava v náklaďácích po silnici, kde jim stačí dálniční známka, popřípadě nějaké to mýtné a pohodlně si jedou někam na Brno... Jenže to, že se vypouští drasticky více nečistot do ovzduší, že se silnice zaplňují a ucpávají jim už je nějak jedno. Vlak v tomto případě uveze více, v některých případech i rychleji a podle množství se i vyplatí připlatit si za náklady za lokomotivy.
Představte si, že by OKD - Ostravsko-Karvinské doly se rozhodlo svůj lokomotivní arzenál prodat a nakoupit za to náklaďáky. Sakra, viděli jste někdy vlak z nějakého uhelného dolu? Vždyť on může mít až třicet vozů. Jak naložíte třicet vozů na silnici a pak to můžete individuálněji rozvážet? Ano správně! Silnice. Třicet vozů plných uhlí je dost podobné jako třicet kamionů plných uhlí. A teď se to vydá na dálnici odněkud z Ostravy třeba do hutí někde u Berouna a máte už nějak zaplněnou dálnici. A teď za den toho pojede víc a OKD není jediná firma v ČR a katastrofa je tu. Ještě díky bohu, že oni jezdí po kolejích. Toto byl jen příklad, ale co když by takto to řešily všechny firmy, co se zde nacházejí? Asi blbě... Navíc ŘSD (Ředitelství silnic a dálnic) často kecá kecá a pak prdlajz dělá.
Navíc, výstavbou dalších silnic akorát ničíme prostředí, které se dá využít na mnoho dalších způsobů... Neříkám, že koleje jsou bůhvíjak šetrné, ale jsou mnohem více oproti silnicím. Když je někde poptávka, tak se tam zboží nějak musí dostat a když tam nevede odstavná kolej či vlečka, tak pak je možnost přes silnici. Proboha, odstavit několik vozů v nejbližší vícekolejné stanici není takový problém, když pak třeba deset kilometrů se to přeloží do kamionu, ale vést to přes půl republiky. Nejsem vyloženě ekolog, ale tento přístup mě štve.
Ale, co když má někdo zájem o železnici, ale koleje tam nevedou? Sice se už v Evropě nové železnice nestaví (my jsme výjimkou), ale když se projedná vše se SŽDC, krajem či obcemi a nějaké výhody, to vynese, tak se vše postavit dá. I když je to složitější než teď zde popisuji, ale koleje se také dají postavit... A někdy i lépe než silnice.
2. Problém - Lidi nadávající na České Dráhy
Toto je už trošku obsáhlejší téma, tak se pokusím z toho udělat výcuc. Jde o to, že si veřejnost stěžuje v některých případech na špatném hrobě. Hodně z nás asi naštve, že místo (k tomuto období) relativně pohodlného vlaku musíte jet drncavým autobusem, protože je výluka (výluka - omezení provozu a náhrada Autobusovou dopravou), nebo na nástupišti promrznete, protože váš spoj má několik minut zpoždění. Možná vás šokuji, ale ne za všechno může náš státní osobní dopravce.
Když je výluka...
Výluku vyhlašuje správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a vyhlašuje ji na úsecích, kde se bude něco s kolejovým zázemím dělat. V těchto případech je často omezován či nahrazován provoz. Lidé pak musí v tomto úseku přesedat z vlaku na NAD (Náhradní Autobusová Doprava) a to už je samo o sobě zdržující. Jízdní řád je dělaný pro vlak nikoliv pro autobusy, takže už jen ty objížďky jsou další přidávání na zpoždění. A pak přijet do stanice a vracet se do nového vlaku a rvát se o místa, no bože a než ty lidi nalezou, než se udělá zkouška brzdy, než se sepíše bržděnka a další papíry, které jsou k jízdě vlaku nezbytné, uteče další čas. To asi lajkové, co moc dráhu neznají, nepochopí. V tomto případě za to nemůžou České Dráhy ba SŽDC, která není ani schopná za své náklady tuto dopravu nahradit. Navíc někdy jejich výluka vypadá stylem, že se uzavře trať a pak se jen párkrát projede jejich drezínou.
Omezení provozu...
Toto nastává ve chvílích, kdy se předělávají nějaké koleje a je tam vícekolejná trať. Hlavně se toto zažívá na tranzitních koridorech, které bývají (vyjma částí 3. a 4. koridoru) dvoukolejné. Speciálně i tří. I zde vzniká zpoždění, protože dělání odklonů či vedení oboustranného provozu po jedné koleji nějaké to zpoždění vyvolá. Zase je to často brané jako vina Českých Drah, ale zde váznou i jiní dopravci. A nejen osobní... Zde bych se možná i zastal SŽDC, že ti za to též tolik nemohou. Ale lidé za tím vidí zkrátka nespolehlivost státního osobního dopravce. Ale třeba, že za pár měsíců (vím je to delší doba, ale naši se za dlouhá léta flákali) bude trať opět sjízdná a třeba i rychlejší nebo kapacitnější než předtím!
Pomůže soukromník?
Lidé a pak i kraje v tomto vidí chybu Českých Drah a svou pomoc začnou hledat jinde a to u soukromého dopravce. Pomůže jim? Ne. Jak by asi mohl pomoci, když tu trať nespravuje a jen by zařizoval přepravu těch lidí nikoliv svršku. A pokud to není firma ze zemí, kde na nějaká pravidla kašlou a koleje sází jednu za druhou. Ale to by je museli nejdříve vlastnit.
Lidi! Uvědomte si jednu věc: České Dráhy nevlastní koleje! A tak nemůžete shazovat vinu na tohoto dopravce. Ten za nic nemůže. V tomto postavení se jedná o stejnou oběť jako vy. Zkrátka ČD za řadu problémů a zpoždění nemůže. Něco jiného je, když se porouchá vlak na trati. Ano, to je odpovědnost tohoto dopravce. Ale ani nehoda na železnici (srážka vlak vs. auto není jejich vina - záleží na podmínkách).
A jak jsem právě zmiňoval o tom, že i kraje se už pomalu zastávají lidí a myslí si, jak jsou České Dráhy nespolehlivé, což statisticky jsou, tak v Olomouckém kraji si města a obce doslova vybrečeli svou soukromou dopravu - Železnice Desná.
3. Problém - Soukromníci
Před chvíli jsem zmínil Železnici Desnou, tu ovšem provozuje firma Arriva Morava, ale to také není celá firma. Firma, která je nad ní je Arriva, která působí v dalších zemích - Anglie, Polsko, Německo, Slovensko, Francie a my! Ale to také není její úplné vedení. Tato firma je Německého původu a její zázemí je v Deutschland Bahn [DB]. To je Německý státní dopravce. Naše železniční sítě si soukromníci v poslední době uškubávají jako kus chleba. Je to dobře? Ne tak docela... Dobře to je možná pro babku, co jede z vesnice do města nakoupit mléko ve slevě, ale nikoliv pro člověka, co cestuje z druhého konce ČR právě do té vesnice. Protože ne všichni dopravci si vzájemně uznávají jízdné, budete platit dvakrát; poprvé když pojedete prvním dopravcem a pak podruhé když pojedete soukromníkem.
Vždyť soukromníci nabízejí nižší ceny za náklady na tratích! No jo, ale předem neřeknou kolik spojů a s jakou návazností budou provozovat... To je také tak, že ČD uvádí částku, kde bývá přičtena i podpora státu. A myslíte si, že soukromníci jako třeba Jančura a jeho Student jede bez podpory? Ale jasně, že má podporu! Ale sponzorů.
Možná nabízejí levnější ceny, ale absolutně se nevyplatí pro lidi, kteří cestují nějakou větší dálku přes více dopravců a speciálně ne pro ty, kteří mají nějaké slevové karty (IN-KARTY) u Českých Drah (to mám i já IN-100. 100% sleva). A platit za soukromníka, když si ho tu nepřejeme je úplně něco, co všichni jsme čekali. Ale udělejte si vlastní obrázek.
4. Problém - Proč jsou naše železnice tak podělané oproti zahraničí?
Abych se vrátil ještě před tím kousek, zpět a souvisí to s tím, tak České Dráhy kdysi vlastnili opravdu vše na železnici. SŽDC a ČD Cargo neexistovalo. Pak se to pomalu porozpadalo. Ale České Dráhy na to z vysoka kašlali a některé tratě i zastarávaly a nebyly poté sjízdné. Některé byli zrušeny kvůli blbosti státního dopravce a některé pomalu chátrali. Ve velkém se rušili lokálky jako například z Velkého Jezu do Lokte [VIDEO].
Abych se vrátil k tématu. České Dráhy na to opravdu kašlali a tak ani naše nejdůležitější koridory, evropské spojky, neopravovali. A tak když se v Německu začínalo jezdit až 200 KM/H, my jsme byli rádi, že jsme jeli 120 km/h. A věřím, že kdyby na opravy tratí netlačil stát a my neměli dotace z Evropských fondů, přičemž letos jsme získali na opravu kolejí 13 miliard korun, tak bychom zůstali tam, kde jsme byli před pětadvaceti lety. No a teď se to snažíme pomalu dohnat a proto je tolik výluk a proto si lidi stěžují na zpoždění a nekvalitu železnic a je to jedna taková smyčka. Všechno se vším...
5. Problém - Kvalita vozů a obnova vozového parku
Tohle částečně souvisí s problémem číslo čtyři, protože toto pochází též z těchto dob. Na toto si u Českých Drah také stěžují lidé a mě to doslova vytáčí. Je pravda, že před dvaceti lety jste si sedli do koženkové sedačky ještě originálního vozu východoněmecké výroby ze sedmdesátých let minulého století, ale dnes? Když už tak poměrně upraveném.
Podívejme se ale, jak to vypadá dnes na železnici. Opravdu ač některé vlaky jsou stále zastaralé, lze mluvit o neskutečně šíleném pokroku ze strany Českých Drah při obměně vozového parku. Pokud se vám to nezdá, tak číselně České Dráhy od roku 2010 po současnost investovali do nových lokomotiv/vozů přes 9 miliard korun Českých a to už není málo! Ale poznat to lze.
Snad jsem vám aspoň trochu objasnil problémy na železnici, co lidi přehlížejí a co zveličují a nebojte se zeptat. Je možné, že když toto vlákno píši přes dvě hodiny, že se někde nevyjádřím dvakrát dobře nebo tak. Pokusím se vám odpovědět na vaše případné dotazy a rád si vyslechnu vaše kladné či záporné názory týkající se železnice.
protože nevím, kam to uveřejnit lépe, dávám to sem do OffTopicu, sem to asi patří... Tímto vláknem chci reagovat na celostátní problém některých lidí pochopit, co obnáší železnice, za co můžou a nemůžou České Dráhy a obecně sepsat a vysvětlit problémy nechápavé většiny. S tímto problémem se setkávám i zde na Bronies a již jsem vedl debaty, kde jsem hájil útoky na České Dráhy. Budu se snažit v tomto příspěvku být celkově objektivní k situacím, co se dějí a děli, ovšem také připojím vlastní názor. Nuže dost k úvodnímu proslovu a jde se do toho...
Též můžete hlasovat v anketě výše. Je anonymní a tudíž se nemusíte bát, že vaše tajemství bude prozrazeno.
1. Problém - Železnice vs. silnice
Jistě si můžete povšimnout, že železnice v posledním desetiletí oproti jiným způsobům dopravy výrazně poklesla. Převážně je to v nákladní dopravě. Proč tomu tak je? Lidé, tedy hlavně různé firmy, nechtějí utrácet peníze za přepravu vlaky a platit tak velké sumy za přepravu, ale radši využijí levnější možnost a to přeprava v náklaďácích po silnici, kde jim stačí dálniční známka, popřípadě nějaké to mýtné a pohodlně si jedou někam na Brno... Jenže to, že se vypouští drasticky více nečistot do ovzduší, že se silnice zaplňují a ucpávají jim už je nějak jedno. Vlak v tomto případě uveze více, v některých případech i rychleji a podle množství se i vyplatí připlatit si za náklady za lokomotivy.
Navíc, výstavbou dalších silnic akorát ničíme prostředí, které se dá využít na mnoho dalších způsobů... Neříkám, že koleje jsou bůhvíjak šetrné, ale jsou mnohem více oproti silnicím. Když je někde poptávka, tak se tam zboží nějak musí dostat a když tam nevede odstavná kolej či vlečka, tak pak je možnost přes silnici. Proboha, odstavit několik vozů v nejbližší vícekolejné stanici není takový problém, když pak třeba deset kilometrů se to přeloží do kamionu, ale vést to přes půl republiky. Nejsem vyloženě ekolog, ale tento přístup mě štve.
Ale, co když má někdo zájem o železnici, ale koleje tam nevedou? Sice se už v Evropě nové železnice nestaví (my jsme výjimkou), ale když se projedná vše se SŽDC, krajem či obcemi a nějaké výhody, to vynese, tak se vše postavit dá. I když je to složitější než teď zde popisuji, ale koleje se také dají postavit... A někdy i lépe než silnice.
2. Problém - Lidi nadávající na České Dráhy
Toto je už trošku obsáhlejší téma, tak se pokusím z toho udělat výcuc. Jde o to, že si veřejnost stěžuje v některých případech na špatném hrobě. Hodně z nás asi naštve, že místo (k tomuto období) relativně pohodlného vlaku musíte jet drncavým autobusem, protože je výluka (výluka - omezení provozu a náhrada Autobusovou dopravou), nebo na nástupišti promrznete, protože váš spoj má několik minut zpoždění. Možná vás šokuji, ale ne za všechno může náš státní osobní dopravce.
Když je výluka...
Výluku vyhlašuje správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a vyhlašuje ji na úsecích, kde se bude něco s kolejovým zázemím dělat. V těchto případech je často omezován či nahrazován provoz. Lidé pak musí v tomto úseku přesedat z vlaku na NAD (Náhradní Autobusová Doprava) a to už je samo o sobě zdržující. Jízdní řád je dělaný pro vlak nikoliv pro autobusy, takže už jen ty objížďky jsou další přidávání na zpoždění. A pak přijet do stanice a vracet se do nového vlaku a rvát se o místa, no bože a než ty lidi nalezou, než se udělá zkouška brzdy, než se sepíše bržděnka a další papíry, které jsou k jízdě vlaku nezbytné, uteče další čas. To asi lajkové, co moc dráhu neznají, nepochopí. V tomto případě za to nemůžou České Dráhy ba SŽDC, která není ani schopná za své náklady tuto dopravu nahradit. Navíc někdy jejich výluka vypadá stylem, že se uzavře trať a pak se jen párkrát projede jejich drezínou.
Omezení provozu...
Toto nastává ve chvílích, kdy se předělávají nějaké koleje a je tam vícekolejná trať. Hlavně se toto zažívá na tranzitních koridorech, které bývají (vyjma částí 3. a 4. koridoru) dvoukolejné. Speciálně i tří. I zde vzniká zpoždění, protože dělání odklonů či vedení oboustranného provozu po jedné koleji nějaké to zpoždění vyvolá. Zase je to často brané jako vina Českých Drah, ale zde váznou i jiní dopravci. A nejen osobní... Zde bych se možná i zastal SŽDC, že ti za to též tolik nemohou. Ale lidé za tím vidí zkrátka nespolehlivost státního osobního dopravce. Ale třeba, že za pár měsíců (vím je to delší doba, ale naši se za dlouhá léta flákali) bude trať opět sjízdná a třeba i rychlejší nebo kapacitnější než předtím!
Pomůže soukromník?
Lidé a pak i kraje v tomto vidí chybu Českých Drah a svou pomoc začnou hledat jinde a to u soukromého dopravce. Pomůže jim? Ne. Jak by asi mohl pomoci, když tu trať nespravuje a jen by zařizoval přepravu těch lidí nikoliv svršku. A pokud to není firma ze zemí, kde na nějaká pravidla kašlou a koleje sází jednu za druhou. Ale to by je museli nejdříve vlastnit.
Lidi! Uvědomte si jednu věc: České Dráhy nevlastní koleje! A tak nemůžete shazovat vinu na tohoto dopravce. Ten za nic nemůže. V tomto postavení se jedná o stejnou oběť jako vy. Zkrátka ČD za řadu problémů a zpoždění nemůže. Něco jiného je, když se porouchá vlak na trati. Ano, to je odpovědnost tohoto dopravce. Ale ani nehoda na železnici (srážka vlak vs. auto není jejich vina - záleží na podmínkách).
A jak jsem právě zmiňoval o tom, že i kraje se už pomalu zastávají lidí a myslí si, jak jsou České Dráhy nespolehlivé, což statisticky jsou, tak v Olomouckém kraji si města a obce doslova vybrečeli svou soukromou dopravu - Železnice Desná.
3. Problém - Soukromníci
Před chvíli jsem zmínil Železnici Desnou, tu ovšem provozuje firma Arriva Morava, ale to také není celá firma. Firma, která je nad ní je Arriva, která působí v dalších zemích - Anglie, Polsko, Německo, Slovensko, Francie a my! Ale to také není její úplné vedení. Tato firma je Německého původu a její zázemí je v Deutschland Bahn [DB]. To je Německý státní dopravce. Naše železniční sítě si soukromníci v poslední době uškubávají jako kus chleba. Je to dobře? Ne tak docela... Dobře to je možná pro babku, co jede z vesnice do města nakoupit mléko ve slevě, ale nikoliv pro člověka, co cestuje z druhého konce ČR právě do té vesnice. Protože ne všichni dopravci si vzájemně uznávají jízdné, budete platit dvakrát; poprvé když pojedete prvním dopravcem a pak podruhé když pojedete soukromníkem.
Vždyť soukromníci nabízejí nižší ceny za náklady na tratích! No jo, ale předem neřeknou kolik spojů a s jakou návazností budou provozovat... To je také tak, že ČD uvádí částku, kde bývá přičtena i podpora státu. A myslíte si, že soukromníci jako třeba Jančura a jeho Student jede bez podpory? Ale jasně, že má podporu! Ale sponzorů.
Možná nabízejí levnější ceny, ale absolutně se nevyplatí pro lidi, kteří cestují nějakou větší dálku přes více dopravců a speciálně ne pro ty, kteří mají nějaké slevové karty (IN-KARTY) u Českých Drah (to mám i já IN-100. 100% sleva). A platit za soukromníka, když si ho tu nepřejeme je úplně něco, co všichni jsme čekali. Ale udělejte si vlastní obrázek.
4. Problém - Proč jsou naše železnice tak podělané oproti zahraničí?
Abych se vrátil ještě před tím kousek, zpět a souvisí to s tím, tak České Dráhy kdysi vlastnili opravdu vše na železnici. SŽDC a ČD Cargo neexistovalo. Pak se to pomalu porozpadalo. Ale České Dráhy na to z vysoka kašlali a některé tratě i zastarávaly a nebyly poté sjízdné. Některé byli zrušeny kvůli blbosti státního dopravce a některé pomalu chátrali. Ve velkém se rušili lokálky jako například z Velkého Jezu do Lokte [VIDEO].
Abych se vrátil k tématu. České Dráhy na to opravdu kašlali a tak ani naše nejdůležitější koridory, evropské spojky, neopravovali. A tak když se v Německu začínalo jezdit až 200 KM/H, my jsme byli rádi, že jsme jeli 120 km/h. A věřím, že kdyby na opravy tratí netlačil stát a my neměli dotace z Evropských fondů, přičemž letos jsme získali na opravu kolejí 13 miliard korun, tak bychom zůstali tam, kde jsme byli před pětadvaceti lety. No a teď se to snažíme pomalu dohnat a proto je tolik výluk a proto si lidi stěžují na zpoždění a nekvalitu železnic a je to jedna taková smyčka. Všechno se vším...
5. Problém - Kvalita vozů a obnova vozového parku
Tohle částečně souvisí s problémem číslo čtyři, protože toto pochází též z těchto dob. Na toto si u Českých Drah také stěžují lidé a mě to doslova vytáčí. Je pravda, že před dvaceti lety jste si sedli do koženkové sedačky ještě originálního vozu východoněmecké výroby ze sedmdesátých let minulého století, ale dnes? Když už tak poměrně upraveném.
Podívejme se ale, jak to vypadá dnes na železnici. Opravdu ač některé vlaky jsou stále zastaralé, lze mluvit o neskutečně šíleném pokroku ze strany Českých Drah při obměně vozového parku. Pokud se vám to nezdá, tak číselně České Dráhy od roku 2010 po současnost investovali do nových lokomotiv/vozů přes 9 miliard korun Českých a to už není málo! Ale poznat to lze.
Snad jsem vám aspoň trochu objasnil problémy na železnici, co lidi přehlížejí a co zveličují a nebojte se zeptat. Je možné, že když toto vlákno píši přes dvě hodiny, že se někde nevyjádřím dvakrát dobře nebo tak. Pokusím se vám odpovědět na vaše případné dotazy a rád si vyslechnu vaše kladné či záporné názory týkající se železnice.
Usměj se, zítřek bude horší.
Na bolest hlavy pomáhá Guttalax.
Na starou babičku pomáhá Guttalax.
Na průjem pomáhá Guttalax.
Na zácpu pomůžou Marťánci.
Na bolest hlavy pomáhá Guttalax.
Na starou babičku pomáhá Guttalax.
Na průjem pomáhá Guttalax.
Na zácpu pomůžou Marťánci.