Budu něžný
Je to ten nejponíkatější policejní zápis o kritické situaci, jaký jsem kdy četl. A teď rozeberu proč:
1) Je to velmi odosobněné - Velmi rychle přeskakuješ od postavy k postavě, abys dal možnost projevit se všem. Ve výsledku však prakticky nepromluví nikdo, přestože používáš přímou řeč.
2) Popisuješ zbytečné události - Na to, abys sehnal mane6 i s miniony, spotřebuješ 30% statě. Přitom v ní popisuješ běžné činnosti. Naproti tomu finální bitvě, jež uzavírá celý příběh, věnuješ sotva jednu stránku, včetně přípravy v hospodě.
3) Jsi bezcitný - V celém vesmíru čtvrté generace MLP zemřela jenom jediná postava - Král Sombra - a to jen proto, že scénáristi prostě nevymysleli, jak ho jinak zastavit. Postavil jsi mě před instantní bezdůvodnou smrt, pravda krvelačné bytosti, jenom proto, abys rozjel masakr o pár řádků dále. Všechna smrt a utrpení se ti vejde do dvou řádků mezi ústupem a útokem. Nevybízím tě k popisování rozervaných těl. Když už ale má někdo zemřít, dej tomu prostor.
Chceš malý trénink? Napiš na A4 povídku třeba o tom, jak Twilight sama na pláži staví hrad a ten jí pořád padá, i když použije magii. Vžij se do jejích Sysifovských citů a pořádně ji potrap. Věř mi, k pobavení čtenáře není třeba epických námětů, které vyrazí dech. Ty už jsme všichni četli. Ale přiznám se, že já mám epiku rád
.
To byla část zabývající se samotným sdělením. Nyní forma:
Nebudu přehnaně řešit pravopisné chyby, protože ty si lidé musí načíst a jiná cesta nevede. Jde mi především o základní strukturu dokumentu.
a) Snaž se dodržet koncepci odstavců - Nahoře na pravítku máš u dokumentu dvě zarážky. V Google docs jsou to modré šipky, jež směřují dolů, přičemž ta levá má nad sebou ještě obdélníček. Jsou to odrážky, které vymezují horizontální odsazení odstavců. Obecně nedoporučuji s nimi manipulovat, kromě toho obdélníčku. Ten kontroluje odsazení prvního řádku v odstavci. Když si jej posuneš na pravítku na číslo 1, například, tak se ti po enteru všechny další odstavce automaticky odhodí do této vzdálenosti. Nikdy nepoužívej k odsazení odstavců mezery.
b) Využívej odstavce správným způsobem - Pokud nejde o složitější situaci, která se musí řešit kreativním způsobem, platí grammar nazi pravidlo číslo jedna - Ein Person! Ein Ansprache! Ein Aktion! - Jedna osoba, jeden proslov, jedna akce! Snaž se v jednom odstavci držet jedné rozvíjející se myšlenky, klidně popisuj události a tak, ale v okamžiku, kdy začneš přímou mluvu bez přímé návaznosti na předchozí text (někdo konal, ale teď mluví někdo jiný), odhoď odstavec a piš nového aktéra do nového odstavce. Celá teorie kolem odstavců je samozřejmě složitější. Největší problém téhle teorie je v tom, že ta pravidla jsou především intuitivní a ne tak striktní, jako je například gramatika.
c) Konstrukce souvětí - Budeš se divit, ale tady je taky pravidlo jedna - Ein Verb! Ein Prädikat! Ein Satz! - Jedno sloveso, jeden přísudek, jedna věta! Každá věta, kromě výkřiků, oslovení a podobných struktur, obsahuje maximálně jeden přísudek. Většinou je to sloveso nebo nějaká složenina. Počet přísudků odpovídá počtu vět. Příklad:
"Chvíli před tím než dorazil vlak do Ponyvillu tak Twilight koukla na Spika a povídá:"
Souvětí obsahuje 3 přísudky: dorazil, koukla a povídá.
Slova "koukla" a "povídá" jsou v poměru slučovacím, tudíž mezi větami nejsou čárky. Pokud vyčleníme ze souvětí slova vázaná na sloveso "dorazil", pak nám zbyde tento tvar: Chvíli před tím Twilight koukla na Spika a povídá...
Takže zde máme větu "než dorazil vlak do Ponyvillu tak", kterou potřebujeme oddělit. Slovo "tak" je spojka, která navazuje tuto doplňkovou větu do souvětí, které ji obaluje. Takže mezi čárky ji umístíme následujícím způsobem: Chvíli před tím, než dorazil vlak do Ponyvillu, tak Twilight koukla na Spika a povídá...
Hm, to by moho pro dnešek stačit. Malé doporučení na konec: Vše, co ti jde od ruky, si po sobě aspoň třikrát přečti, ať tam nemáš překelpy
.