Po delším čekání mi konečně dorazilo DVDčko
Zvonilka a Tvor Netvor.
Protože poslední připravovaný film z této série byl zrušený, pak tento téměř 2 roky starý snímek je finální epizoda o životě víl ze světa Petra Pana. Pomineme, proč je v názvu Zvonilka, když v samotném filmu hraje jen minimální roli (to už ostatně ve filmu o pirátech) - jde konec konců o název série.
Tentokrát se vše bude točit okolo víly Fauny (nejspíš bychom se dočkali i dalších filmů, kde by hrdinkami byla některá z dalších hlavních vílic). A jaký je její film, který je završením série?
Musím říct, že za dobu, co existuje Zvonilka v CGI a její příběhy, ušly filmy velkou cestu. Je pravda, že to nikdy nebyly pohádky pro ty úplně nejmenší, ale přeci jen, úplně první film měl kromě jisté zápletky zahrnující rivalitu, objevení svého já a ohrožení změny ročních období přeci jen víc roztomilosti. Každý další film ale přinášel víc a víc drama, a i když třeba setkání Zvonilky s člověkem mělo spíš víc psychologie než akce, příběh o její sestře nebo díl s piráty byl přeci jen o něco dospělejší.
Tam už nešlo tolik o přiblbý úsměv diváka nad roztomilým vzhledem malých lidiček, ale spíš ho nechat v úžasu nad tím, co se ještě bude dál dít. Zpočátku filmu třeba můžete chvíli pochybovat nad kvalitami animace, která je už trochu primitivnější, ale později vás už ani nenapadne nad tím přemýšlet kvůli příběhu nebo jiným vizuálním podnětům (třeba scéna, kdy Fauna vstupuje do jeskyně, připomíná spíše procházku posádky lodi Nostromo v lodi Strůjců).
Podle recenzí z ČSFD nebyli rodiče malých návštěvníků kin příliš spokojeni s výsledkem, a i mnozí dospělí litovali své návštěvy. Ne snad tím, že by film byl vysloveně špatný, ale že naprosto protiřečil tomu, co od něj očekávali. Jinými slovy, jako kdyby zaspali celý ten vývoj a z prvního dílu přešli přímo sem.
Přitom ohrožení víl už tu bylo, stejně jako zranění, tak proč ten náhlý povyk?
Inu, film je skutečně jiný. Toho si musí všimnout i ten, kdo si daným vývojem prošel. Změna vzhledu Fauny (účes a šaty) je věcí spíše kosmetickou. Ale film už nedává moc prostoru pro roztomilost. Tu zde zastupují spíše zvířátka. Od víl a víláků se očekává jiná forma herectví.
Následují spoilery:
Temnou stránku filmu přináší nejen přítomnost neznámého tvora, ale hlavně vílí Skautky. To je něco jako úderné komando, které prakticky staví vílí podstatu na hlavu (nepřátelské zvíře? sejmout!). Zvonilka a její kamarádky tu hrají velmi malou roli, ale občas se mihnou. Hlavně to je ale o Fauně a Nyx (příznačné jméno).
Zajímavý je způsob vyprávění příběhu. Třeba onen ne/tvor jménem Raff. To, že souvisí s kometou, pochopí i blb. Nejprve vypadá jako děsivé monstrum. Postupně se s ním ale Fauna seznamuje a spíš se z něj stává roztomilý pejsánek. Pak se vytasí temné proroctví a film začíná mít opět více rovin. Fauna o zvířeti jako jedna z mála víl ví, zná ho, a najednou se dozvídá, že její kamarád se chystá zničit její domov. Vše, co s ním prožila, totiž sedí na popis z legendy. Má dilema, zda zradit své srdce, svou hlavu nebo svůj druh.
Na pohádku pro děti je zde na můj vkus velmi dospělácké téma, kdy se Fauna nakonec rozhodne zradit svého kamaráda a nalákat jej do pasti. A Raff, který upadá do spánku, nechápavě pozoruje tvora, kterému celou tu dobu věřil. Skoro to až připomíná scénu Ripleyové a "jejího" potomka ve vetřelci čtyřce.
Druhá polovina filmu ale není vyprávěna úplně linárně. Třeba scéna, kdy Raff napadne Zvonilku a vážně jí zraní, je později vyprávěna z druhého úhlu pohledu (něco jako byla Karcoolka). O tom, že tvůrci berou film víc vážně svědčí i vypuštění komediální dvojice víláků (humor tu sice je, ale skautky se pravidelně starají o to, aby trval co nejkratší dobu).
Je zde jedna věc, která poněkud kazí film, a to je Deus Ex Machina závěr, který vlastně zadupal do země Raffovo snažení se stavěním věží. Dá se to ale s přihmouřením očí prominout. Pokud preferujete temnou akci. Protože daná část filmu, kde hlavní skautka pochopí svůj velký omyl, je na Zvonilku velmi nepasující, a končí smrtí hlavní hrdinky. Celé by to chtělo přidat tak 10 minut prostoje, ale to by asi nejmenší děti neustály už vůbec (např. Archie zabil hlavní hrdinku Sally na delší dobu).
Samotný koncept smrti je zde zachován ve stylu obra z Care Bears, kdy je Raff uložen k věčnému odpočinku (z pohledu současné generace víl), a tato část je, myslím, zpracována velmi dobře a hlavně není uspěchaná. I konec bez odlehčení těsně před titulky působí velmi silně.
To je, hned po Medvědích bratrech nebo Bambim, celkem odvážné na Disneyovu produkci poslední doby pro ty menší (třeba smrt Arieliny matky byla jen malá odbočka v příběhu, smrt záporáků už nikoho nepřekvapí, a Do oblak! byla spíše pixarovská emociální bomba než disneyovská), kde je jinak odbývána stylem, kdy mlátíte hlavou o stůl a řvete něco ve stylu "opovaž se vzbudit, zabiješ tím myšlenku!" (Lilo a Stitch 2: Stitch má mouchy) nebo "to nefunguje, borci, když to máte jako midqel!" (Bambi 2).
Je pravda, že tento film možná zabil celý koncept Zvonilky. Ale udělal to sakra dobře! Pokud půjde definitivně o poslední hřebíček do rakve této série, tak byl zatlučen s celou parádou a spolu s piráty, velkou záchrannou výpravou a tajemstvím křídel v tomto sestupném pořadí (ostatně stejně jako s částí ztraceného pokladu) jde o pozlacený hřeb! I předposlední písnička je jakoby napsaná nejen jako rozloučení s přítelem, ale s celou sérií.
https://youtu.be/YXM4NjQ9y_A?t=132