18.05.2013, 01:41
Jamis nadhodil, jestli jsme se zamysleli někdy nad tím, proč vás argumenty protistrany v diskusi o náboženství děsně naštvou (ať už jsme věřící, či ne).
Úvaha vyžaduje respektování logiky, a to z křesťanského pohledu není možné: vztah s Jahvem, Celestiou nebo s kýmkoliv se neřídí logikou: když se nám někdo líbí, logika jde stranou. Proto také křesťané místo vyvozování používají asociace. Fatální pro křesťana je, když ze svých asociací pokouší vyvodit závěr. Vztahy nejsou logické, a proto z nich vyvozovat nelze. Stejně fatální je, když se skeptik pokouší z logiky vyvodit pravidla pro víru.
Důsledkem onoho selhání je pak pokus o znásilnění světa k obrazu svému: snaha o potření poníků jako modly či snaha o vymýcení bohů. Pokud vedeme úvahu, předpokladem je respektování logiky a schopnost nadhledu. Pokud probíráme vztahy a víru, předpokladem je empatie, prožívání - opak nadhledu.
Křesťanovi tedy nelze rozebírat víru v Jahveho na axiomy, skeptikovi tedy nelze citovat bibli. Před zahájením dialogu by se ti dva měli shodnout, co vlastně zkoumají a jaký přístup k tomu hodlají použít.
Úvaha vyžaduje respektování logiky, a to z křesťanského pohledu není možné: vztah s Jahvem, Celestiou nebo s kýmkoliv se neřídí logikou: když se nám někdo líbí, logika jde stranou. Proto také křesťané místo vyvozování používají asociace. Fatální pro křesťana je, když ze svých asociací pokouší vyvodit závěr. Vztahy nejsou logické, a proto z nich vyvozovat nelze. Stejně fatální je, když se skeptik pokouší z logiky vyvodit pravidla pro víru.
Důsledkem onoho selhání je pak pokus o znásilnění světa k obrazu svému: snaha o potření poníků jako modly či snaha o vymýcení bohů. Pokud vedeme úvahu, předpokladem je respektování logiky a schopnost nadhledu. Pokud probíráme vztahy a víru, předpokladem je empatie, prožívání - opak nadhledu.
Křesťanovi tedy nelze rozebírat víru v Jahveho na axiomy, skeptikovi tedy nelze citovat bibli. Před zahájením dialogu by se ti dva měli shodnout, co vlastně zkoumají a jaký přístup k tomu hodlají použít.