Tento drobek mě stál 320 000 Kč. Plus dalších asi 15 tisíc náhradní disky a zimní pneu, protože auto mělo letní. Chtěl jsem sice původně mít ta samá kola, co auto (15" slitina), ale originální disky jsou sakra drahé (přes 20 tisíc, zatímto neorgioš by byl za polovinu), takže jsem na zimu zvolil 14" plecháče. K tomu později za 800 Kč plastové poklice (prostě to bez nich vypadá debilně). Metalízu jsem měl zdarma, stejně jako levnější koberečky.
Zatím ho mám jen asi 14 dnů, a ještě se vlastně zajíždí (teprve najeto 700 km), takže těžko soudit, ale v čem se liší o starého auta?
No, nutno říci, že to staré auto bylo skutečně jedno z tisíce a těžko už ho seženu. Alespoň v dané cenové relaci. Sice tehdy stálo taky 360 tisíc (ale v tom byly příplatky třeba za DefendLock, ochranné lišty, deflektory, 40k za automat, atd.), ale kdybychom započetli inflaci, byli bychom dnes hodně přes 400 tisíc. Takže jakkoliv může být nové auto horší, za tu cenu bych asi neměl moc co držkovat.
Když se podívám na to, co nové auto nemá a co jsem původně měl, tak jde třeba o:
- přední mlhovky
- elektricky stahovatelná zadní okna
- elektricky nastavitelná zrcátka
- tónované čelní okno
- ochranné lišty a deflektory
- autorádio s CD MP3
- parkovací asistent
- defendlock
- 2 reproduktory místo 6
- šedý interiér místo modrého
Zase ale: CD jsem měl vlastní z Felicie ještě, a teď mi to i konečně čte moje flash disky, takže spíš výhoda. Přední mlhovky jako výhodu moc nevidím, protože zase až takový efekt neměly. Zrcátka nastavuji jednou za život, a jediné, co mě trochu bude štvát jsou ta zadní okna, která byla pohodlnější na větrání na jízdy (a to i když mají obě auta klimatizaci). A parkovat se s tím dá skutečně i bez asistenta a kamery. Rozdíl v reprodukci sice poznám (slabší basy), ale není to až tak hrozné (nejsem audiofil nebo tak něco, takže na detailech nebazíruji)
Určitě jsem ale získal výškově stavitelné sedadlo, což v kombinaci s mnohem tenčími sloupky a většími okny, včetně zadních, zajišťuje o hodně lepší výhled nejen při couvání, ale při jízdě, kdy vidím i za menší kopečky, za které jsem dřív do zatáčky neviděl. Původně jsem sice také seděl třeba proti škodovkám hezky vysoko (někdy jsem viděl i na střechu auta, co jelo přede mnou), ale toto je nejspíš ještě lepší.
Zadní zrcátko rovněž funguje lépe, když tam nepřekáží třetí brzdové světlo. Dokonce už kluci z Koreje zlepšili i přístup k žárovkám u předních světlometů. Teda, zatím na jedné straně.. na té druhé se musí světlomet stále vymontovat. No, ještě tak dvě dekády a určitě to zmáknou
Posilovač řízení funguje rozhodně lépe než před 16 lety.. Je zde asistent rozjezdu do kopce (který původní automat moc nepotřeboval).
Také se mi zdá, že původní auto sedělo víc na silnici, ale když to porovnám s Fabií, která pocitivě "plavala", tak jakmile jsem přesedl do tohoto auta, cítil jsem se hned jako doma a o (120e+1)% jistější.
Novinkou je palubní počítač, který mi ukazuje i momentální spotřebu, takže mám jednu hračku navíc, a možná se "na stáří" přeorientuji na úspornější jízdu místo na dynamickou (ti, které můj původní "trabant" předjížděl na okrskách 120 a víc budou mít alespoň o trochu méně nervů v budoucnu).
Momentální spotřeba je 4.0 při klidných jízdách po rovině v obcích, 4.3 při jízdě na delší vzdálenosti 90 km/h, a 4.4-4.5 l/100 km benzínu 95 při jízdě na kratší vzdálenosti v kopcovitém terénu (včetně 12st. klesání a stoupání).
Získal jsem sledování tlaku v pneumatikách, teploměr, co mě varuje před náledím, a systém ESC. Motor je nově 1.0 MPi (jde o tříválec) proti původnímu 1.1, ale ten před tím měl hydroměnič, takže část výkonu šla na většinu rychlostí do háje i tak. Papírově jsou jinak skoro totožné (50 kW).
Jelikož starší auto jezdilo za 7-8 l/100 km (nikdy jsem z něj nedostal méně jak 5,5-6, s výjimkou Lucemburské dálnice, kde to bylo pod 5), je tu alespoň šance trochu ušetřit na provozu (jinak nádrž je ta samá, možná i menší - 30 litrů, ale dojezd je zatím reálných 680-720 km proti původním cca. 450).
Dále ušetříme určitě na opravách (7 let záruka), ušetřím jednu STK, ale zase budu platit garančky, mno
Automatické přepínání na denní svícení (původní auto jen rozsvěcovalo potkávačky po startu motoru) ušetří něco málo za žárovky H4..
K motoru a převodovce mám pár výtek. Co mu upřít nemohu, je jeho výkon hlavně do kopce (je i o něco lehčí). Kde původní kombinace měla dost co dělat, teď mohu i do prudkého stoupání ze 60 km/h předjet dlouhý kamion za "pár" vteřin. To souvisí tak trochu s tím, že tato automatická převodovka není tak úplně automatická.
Je to robotizovaný manuál. Mnoho lidí na něj nadává. Můžeme se bavit o životnosti, ale pokud původní auto najelo 170 tisíc km za asi 16 let, a to v tom bylo asi 5000 km po Evropě během 10 dnů, pokud vydrží dalších 160 tisíc, bude to možná už tak 20 let. Může být problém se životností spojky, ale nikdy jsme nemuseli u našich aut spojku řešit, a to ani já, ani maminka nejsme zrovna ukázkoví jezdci s manuálem. Takže pokud zhebne za 150 tisíc km (měla by vydržet 200), není to můj problém.
Motor, dokud pracuje do 2000 otáček, "není" vlastně vůbec slyšet. Pokud zastavíte a stáhnete okno, vlastně ani nevíte, jestli chcípnul a nebo stále beží. A ano, dostal jsem debilní systém StopStart, který pravidelně vypínám (bohužel tady zhasíná i na rychlost D, nejen na N). V menu jde nastavit sice kdejaká blbost, ale bohužel výchozí režim tohoto systému ne, stejně tak upozornění na nezataženou ruční brzdu. Vypnul jsem trojitý blik, protože chci mít větší kontrolu hlavně u křižovatek, kdy a kam vlastně blikám, a varování na kontrolu zadních sedaček (děti).
Horší je to, když motor vytáčíte výš (což se stává hlavně u rozjezdu, který není tak plynulý jako u hydroměniče). Nad 2500 otáček motor zní jako splašený vysavač, a nad 4000 jako stádo rozzuřených hrochů. To myslím v kabině. Jak to zní venku si zatím netroufám odhadovat
Jestli se to časem změní, to nevím. Indikátor blinkrů zní zase jak Popcorn Song
Pokud jde o převodovku, není to holt hydroměnič. Tudíž je pomalejší a méně plynulá. Když vám auto zničeho nic zpomalí, byť jen na vteřinu a něco, protože řadí pětku, nebylo to zpočátku zrovna příjemné. Rozjezdy na jedničku také někdy vypadají, jako kdybych se teprve učil v autoškole s manuálem. Zatím to teda nikdy nechcíplo, ale jednou už to mělo dost namále si myslím
Je fakt, že i tak to řadí o dost lépe než já v té Fabii. Couvání je také trochu méně plynulé (asi brzdy, a to mám teď na zadních bubny místo kotoučů).
Ale s něčím se dá pracovat. Kromě obligátní rady "ubrat plyn při řazení", na což celkem kašlu, jsem se spíš naučil zrychlovat tak, aby motor přeskakoval 4. rychlost a ze trojky řadil rovnou pětku (pokud nechci mít stovku za půl minuty, což někdy dělám, například když přede mnou stejně jede kolona). Pak to skoro ani nepoznáte. Někdy se mi daří cpát pětku i ze dvojky (např. v obcích).
Rozjezdy na jedničku jsou horší, protože buď to jede pomalu, pak je to celkem v cajku (prostě za 5-7 vteřin máte padesát a postupně se tam těch 5 kvaltů komfortně nahází a poslední pětka je plynulá jako u hydroměniče), a nebo na to šlápnete moc, a točíte 5000 otáček, než tam konečně vlítne dvojka. Sice si můžu řadit sám, ale .. proč bych to dělal?
Bohužel jednička není tak moc všeobjímající jako u starého auta, kde stačila na 60 km/h a dvojka pak do stovky (teď je jednička ráda za 35 km/h). Rovněž staré Picanto znělo docela dospěle jako sporťák (tuším Melgarh si možná ještě pamatuje, jak jel se mnou do Prahy na poníky - teda snad si dobře pamatuji přezdívku
)
Co mě docela mrzí, je až příliš ú(s)porná snaha počítače držet motor na nízkých otáčkách. Toho jsem si všiml už o půjčené Fabie, kdy na 50 km/h doporučovala pětku, a pak točila okolo 1500 otáček. Toto auto dělá to samé. Pětka na 50 a točíme 1400-1700. Motor pak zní, jako kdyby se hodně podtáčel. Sice to prý podle výrobců teď už nevadí, ale prostě vás to podvědomě nutí přidat, a pak se přistihnete, že jedete v obci tachometrových 60 (podle měřičů u krajnic asi 55).
Přitom by úplně stačilo, aby motor řadil o 100-200 otáček výš, takže by 50 v pohodě zvládla čtyřka, která je tam IMHO úplně na nic a slouží spíš jako náhrada pětky, když jedete do kopce, jinak totiž výkon je stejný (žádný). Neříkám, že to jezdí špatně, ono i na tu pětku se dá do kopce rozjet na těch 90 a už po 60 km/h motor přede, ale.. (zase možnost podřadit jen o 1 kvalt je něco, co původní Picanto moc nedělalo - to tam většinou i při 100 km/h frklo rovnou trojku)
Původní auto točilo při 100 km/h asi 2500 otáček, tady jsme na 3000. Přitom by stačilo jen mírně odlišně změnit převody všech rychlostí manuálu, klidně jen o 5%, a už by se 90 km/h dalo jezdit mnohem víc ekonomičtěji, a na spotřebě v obci by se to projevilo tak možná o 0.1 l. Kdyby tu byla možnost si na palubním počítači alespoň nějak posunout, kdy se bude řadit, byla by půlka problémů pryč, ale to bych po študovaných inženýrech chtěl asi moc
Ale co byste chtěli za 20 tisíc (příplatek za ATM), že? Je docela ale možné, že stejně jako jsem z "nákupní tašky" udělal časem "postrach všech Oktávií na semaforech", možná i tady časem ovládnu nějaký jízdní styl, který tyto neduhy eliminuje